کد خبر : 20430
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 دی 1397 - 12:08

همایش بین المللی شهر هوشمند اردیبهشت ۹۸ در تبریز برگزار می شود

همایش بین المللی شهر هوشمند اردیبهشت ۹۸ در تبریز برگزار می شود

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز از برگزاری همایش بین المللی شهر هوشمند طی اردیبهشت ماه سال ۹۸ خبر داد و گفت:این همایش تبریز را به عنوان شهری ملی و

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز از برگزاری همایش بین المللی شهر هوشمند طی اردیبهشت ماه سال ۹۸ خبر داد و گفت:این همایش تبریز را به عنوان شهری ملی و تاریخی به دنیا معرفی کرده و آخرین اقدامات شهر هوشمند در آنجا بررسی می شود.

به گزارش آی نیوز، احمد فیضی امروز در نخستین همایش شهر هوشمند از آماده سازی زیرساخت های شهر هوشمند توسط این سازمان خبر داده و اظهار داشت: امکاناتی مثل مراکز داده شهرداری، اداره ها و سازمان های مختلف، شبکه های ارتباطی و… آماده شده است.

فیضی از برنامه ریزی برای گسترش شبکه فیبر نوری تبریز خبر داده و افزود: مصمم هستیم تبریز را در حوزه مطالعات شهر هوشمند و زیرساخت های این موضوع که بر دوش شهرداری و سازمان های مرتبط است آماده سازیم.

وی با اشاره به اهمیت شهر هوشمند، یادآور شد: شهرنشینی در دنیا رو به افزایش است به طوری که در سال ۲۰۱۴ حدود ۵۵ درصد مردم در شهرها زندگی می کردند و طبق پیش بینی ها در سال ۲۰۵۰ این رقم به ۷۵ درصد از جمعیت می رسد که با این افزایش جمعیت باید برای مدیریت شهرها برنامه ریزی داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز افزود: طبق آمار هر هفته ۱/۳ میلیون نفر در سراسر دنیا به شهرها مهاجرت می کنند که این آمار برای برنامه ریزان شهری اهمیت زیادی دارد.

وی با تاکید بر اهمیت کلانشهرها در توسعه پایدار شهری، گفت:با توجه به تاثیری که شهرهای هوشمند در توسعه پایدار شهری دارند حائز اهمیت است که ۶۰ درصد کل ناخالص دنیا در بیش از ۶۰۰ شهر بزرگ در دنیا تولید می شده و ۸۰ درصد رشد اقتصادی در کلانشهرها رخ می دهد.

ایجاد سامانه خدمات شهروندی در شهر هوشمند

فیضی با اشاره به تاثیرات محیطی شهر هوشمند، تصریح کرد: بیش از ۶۰ تا ۸۰ درصد از مصرف انرژی در دنیا در شهرها است در حالی که کل انرژی های دنیا و منابعی که امروز برای مدیران شهری و استانی اهمیت دارد هر چند در کشور ما انرژی ارزان قیمت است و توجه زیادی به آن نمی شود.

این مقام مسئول با اشاره به برخی اقدامات انجام یافته در زمینه شهر هوشمند گفت:ایجاد پنجره واحد شهری که تمام خدمات الکترونیک از سرویس های مختلف می تواند به این پنجره وصل شوند، فراهم ساختن نقشه جامع شهر تبریز برای گردشگران، ایجاد سامانه خدمات شهروندی و… از جمله این موارد است.

همایش بین المللی شهر هوشمند اردیبهشت ۹۸ در تبریز برگزار می شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش شهرداری در شهر هوشمند، اظهار داشت: شهرداری تبریز به شدت در این حوزه پیگیر است و این پیش رویداد نشان دهنده همین موضوع است. البته تنها شهرداری متولی شهر هوشمند نیست چرا که تنها بخشی از درآمدهای شهری به شهرداری اختصاص دارد پس باید تمام ذینفعان شهر در موضوع شهر هوشمند  مشارکت داشته باشند.

دولت و حاکمیت در حوزه شهرهای هوشمند باید بسترسازی کند

به گفته فیضی، دولت و حاکمیت در حوزه شهرهای هوشمند باید بسترسازی کند و بخش خصوصی وارد کار شوند و مدیران شهری نیز حمایت کنند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز افزایش کیفیت زندگی را به عنوان چشم انداز شهرهای هوشمند مطرح کرده و گفت: شهر هوشمند انسان محور و شهروند محور است که این مهمترین موضوع در این زمینه است ما با انسانها روبرو هستیم و شهری زنده و پویا در نتیجه آن حاصل می شود چرا که شهرهای هوشمند به طرف کارآمدی و عدالت محوری و رفاه هر چه بیشتر مردم حرکت می کنند.

وی با اشاره به نقش شهر هوشمند در زمینه بحران های طبیعی خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از شهرهای دنیا در معرض آسیب ها و بلایای طبیعی قرار دارند که تاب آوری شهرها در برابر بلایای طبیعی پر اهمیت است. باید بدانیم اگر در شهرها اتفاقی مثل زلزله رخ دهد آیا مسیرهای امدادرسانی روی نقشه و بستر های مختلف برای مدیران شهری مشخص شده است؟

همایش بین المللی شهر هوشمند اردیبهشت ۹۸ در تبریز برگزار می شود

فیضی با اشاره به سیر رشد شهرهای هوشمند در دنیا، تصریح کرد: تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۲ درصد کلانشهرها به سمت شهرهای هوشمند حرکت کرده اند و تمام شهرها در واقع به شمت شهروند محوری رفته اند  و در این میان تبریز نیز باید سریع تر به این جایگاه دست یابد.

وی افزود: هر شهری بر اساس اولویت های خود به این سمت رفته است که اولویت های تبریز نیز بحث های حمل و نقل و ترافیک و پسماند و جمع آوری زباله است که هزینه های زیادی در این خصوص صورت می گیرد در حالی که می توانیم بسیاری  از این هزینه ها را کاهش دهیم.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز همچنین با اشاره به برخی اقدامات انجام یافته در زمینه شهر هوشمند، یادآور شد: تدوین چشم انداز و سند راهبردی شهر هوشمند با همکاری سازمان، تشکیل دبیر خانه شهر هوشمند، مطالعات و سند پیش نویس و سیاست هایی که در شهر هوشمند باید از طرف شورای عالی فضای مجازی مشخص شود و … از جمله این اقدامات است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.