کد خبر : 1443
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 شهریور 1393 - 12:57

آمادگی فرمانداری برای همکاری با شهرداری در برگزاری باشکوه هفته نکوداشت تبریز

آمادگی فرمانداری برای همکاری با شهرداری در برگزاری باشکوه هفته نکوداشت تبریز

   تبریز بار دیگر آماده می شود تا ظرفیت ها و داشته های خود را در معرض نمایش عمومی بگذارد.  هفته نکوداشت تبریز برای این مهم در نظر گرفته شده است و در دهه پایانی شهریور برگزار خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی تعامل دولت با شهرداری کلانشهر تبریز در برگزار این رویداد مهم فرهنگی با دکتر «رحیم شهرتی فر» فرماندار تبریز و عضو هیات علمی دانشگاه در رشته تاریخ، گفت وگوی کوتاهی انجام داده ایم. این مقام مسئول دولتی می گوید که مدیریت اجرایی شهرستان تبریز آماده هرگونه همکاری با شهرداری در برگزاری باشکوه هفته نکوداشت تبریز است.

دست اندرکاران هفته نکوداشت تبریز می گویند که هدف عمده از برگزاری این هفته تبیین قابلیت ها و ظرفیت های کلانشهر تبریز در حوزه های مختلف است. فکر می کنید ظرفیت های تبریز در کدام بخش باید در این هفته برجسته شود؟

تبریز به قدری در حوزه های مختلف پتانسیل و قابلیت دارد که در طول یک هفته نمی توان همه آن ها را به شایستگی عرضه کرد. ظرفیت های فراوان در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، تاریخی، مردم شناسی، صنعتی و گردشگری قابلیت های عمده تبریز است که تدارک هفته ای جداگانه در مورد هر کدام، باز نمی تواند حق مطلب را ادا کند. با همه این اوصاف اقدام ارزنده شهرداری در برگزاری هفته نکوداشت تبریز گامی در جهت معرفی دستکم بخشی از این ظرفیت هاست. به اعتقاد من معرفی پتانسیل های گردشگری و باستانی، ظرفیت اقلیمی و آب وهوایی و نیز نمایش تغییر و تحولات رخ داده در حوزه شهری تبریز باید در اولویت دست اندرکاران این رویداد باشد. البته باور من این است که در این فرصت باید سرمایه های انسانی، چه سرمایه های گذشته تبریز و چه سرمایه های انسانی موجود در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی، ایثار، رشادت و شهادت مورد توجه باشد و شناسانده شود.

فرمانداری چه کمکی به شهرداری در انجام شایسته این رویداد مهم می کند؟

فرمانداری و نهادهای دولتی با اطلاع رسانی های صورت گرفته در جریان برگزاری هفته نکوداشت تبریز هستند. از این طریق اعلام می کنیم که هم فرمانداری و هم دستگاه های دولتی آمادگی کامل دارند امکانات خود را بسیج کرده و در اختیار شهرداری تبریز قرار دهند تا هفته نکوداشتی باشکوه و در شان تبریز را شاهد باشیم.

اقدام شهرداری در برنامه ریزی برای برگزاری هفته نکوداشت تبریز پاسخ دادن به بخشی از دغدغه های فرهنگی شهر هم می تواند تعبیر شود. ارزیابی شما چیست؟

سال جاری که با تدبیر مقام معظم رهبری به سال «اقتصاد و فرهنگ؛ با عزم ملی و مدیریت جهادی» مزین شده نشان می دهد که در کنار دغدغه های اقتصادی، دغدغه های فرهنگی هم وجود دارد که باید محل توجه همه آحاد مردم و از جمله مسئولان شهری باشد. به اعتقاد من بدون توجه به دغدغه های فرهنگی و بدون حل و فصل این دغدغه ها شاهد تحولات اقتصادی مثبت نیز نخواهیم بود. بنابراین باید ابتدا مسایل فرهنگی و تنگناهای این حوزه را به طور دقیق شناسایی و مرتفع کنیم و سپس به دنبال رونق اقتصادی باشیم. استحضار دارید که یکی از وظایف شهرداری ها پرداختن به مسایل فرهنگی است و برنامه ریزی برای برگزاری هفته نکوداشت تبریز را در همین چارچوب باید تحلیل کرد. ایجاد و توسعه فضاهای فرهنگی، حمایت از فعالیت های فرهنگی و معرفی پتانسیل های فرهنگی شاید جزو وظایفی باشد که شهرداری ها تحقق آن ها را دنبال می کنند. بر همین اساس برنامه ریزی شهرداری در برگزاری هفته نکوداشت تبریز را به فال نیک می گیریم و آماده ایم با کمک به مدیریت شهری تبریز در برگزاری شایسته این رخداد مهم شهری، شاهد تحقق اهداف تعریف شده باشیم.

بحث مهم دیگر احساس مسئولیت دستگاه های دیگر اداری در عمل به وظایف خود در معرفی قابلیت های تبریز در ایام دیگر سال است. موافقید که معرفی پتانسیل های تبریز باید در طول سال استمرار داشته باشد؟

حتما همین طور است. اساساً فعالیت های فرهنگی، زودبازده نیست و به عبارت بهتر سرمایه گذاری های فرهنگی ممکن است در طول بازه زمانی بلندی نتیجه بدهد لذا باید کارهای فرهنگی استمرار داشته باشد و در خصوص معرفی قابلیت های تبریز هم اعتقاد همه مسئولان این است که باید در طول سال این اتفاق رخ دهد. البته نکته ای که می خواهم یادآور شوم این است که هفته نکوداشت تبریز و سایر برنامه های مشابه فرهنگی باید مصداق حرکتی مبتنی بر محتوا باشد. به عنوان مثال در جریان این هفته، مفاخر تبریز معرفی خواهند شد ولی ایده آل، زمانی تحقق می یابد که یاد بگیریم آثار مفاخر معرفی شده را مطالعه کنیم و یا به معنای واقعی کلمه، این مفاخر را الگوی خود در شئون مختلف زندگی قرار دهیم. بار دیگر تاکید می کنم هر اقدامی که در این حوزه صورت می گیرد باید نتیجه مثبت و واقعی فرهنگی نیز داشته باشد.

در جایی از صحبت هایتان به تحولات شهری و ضرورت معرفی این تحولات اشاره کردید. منظورتان دقیقا کدام موارد بود؟

به عنوان مثال توسعه فضاهای سبز در تبریز می تواند مصداقی از تحولات خوب حوزه شهری باشد که هفته نکوداشت تبریز فرصت مناسبی برای عرضه این تحولات است. بسیاری از هموطنانمان به تبریز نیامده اند و یا در گذشته های دور سفری به تبریز داشته اند. این هفته که بهانه خوبی برای سفر به تبریز خواهد بود می تواند محل مناسبی برای نمایش اقداماتی باشد که ما در حوزه فضای سبز داشته ایم. تصور کنید عینالی به تفرجگاهی مناسب برای شهروندان و نیز برای توریست ها تبدیل شده است و یا ائل گلی دوم که فاز توسعه ای ائل گلی بوده و در دست اجراست. اینها نمونه هایی از تحولات حوزه شهری است.

و نکته آخر لزوم استفاده از این فرصت برای جلب و هدایت سرمایه سرمایه گذاران داخلی و خارجی به تبریز است. شما چه نظری دارید؟

اگر شهر، چه از نظر مدیریتی و چه از حیث زیرساخت ها به درستی معرفی شود، نظر سرمایه گذاران را جلب خواهد کرد. تبریز، هم از حیث زیرساخت ها مشکل چندانی ندارد و هم واجد ویژگی منحصربفردی به نام انسجام و هماهنگی مدیریتی است که می تواند به حضور مطمئن سرمایه گذاران کمک کند. به واقع بینش حاکم بر مسئولان آذربایجان شرقی و تبریز حمایت از سرمایه گذاران برای رونق کسب و کار است که در کم تر نقطه ای از کشورمان این ویژگی را با مختصات موجود در جغرافیای آذربایجان می توان یافت و همین امر با معرفی شایسته فرصت های سرمایه گذاری گام مهمی در جذب سرمایه گذاران می تواند باشد.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.