کد خبر : 122
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 اردیبهشت 1392 - 4:43

توسعه باستان سنجی استقلال علمی کشور را در پی دارد

توسعه باستان سنجی استقلال علمی کشور را در پی دارد

دبیر علمی همایش تحلیل های علمی در باستان سنجی و مرمت میراث فرهنگی: توسعه باستان سنجی استقلال علمی کشور در مطالعات میراث فرهنگی را در پی دارد

   دبیر علمی دومین همایش تحلیل های علمی در باستان سنجی و مرمت میراث فرهنگی اظهار داشت: توسعه باستان سنجی تکمیل چرخه استقلال علمی فرهنگی کشور در زمینه مطالعات میراث فرهنگی را در پی دارد.
به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی
دکتر بهرام آجرلو در مراسم افتتاحیه دومین همایش تحلیل های علمی در باستان سنجی و مرمت میراث فرهنگی افزود: استقلال علمی و فرهنگی کشور در زمینه مطالعات و حفاظت میراث فرهنگی بدون باستان سنجی نمی توانست محقق شود.
وی با اشاره به اهمیت رشته باستان سنجی در موقعیت و جایگاه کنونی کشور یادآور شد: تاریخچه مطالعات میراث فرهنگی در ایران را به سال ۱۸۵۰ میلادی و به وسیله یک جوینده آثار باستانی انگلیسی نسبت
می دهند که در شوش نخستین گمانه زنی ها را انجام داد.
آجرلو با بیان اینکه مطالعات میراث فرهنگی در ایران سال های سال فرآیندی بومی و ملی نبود، افزود: در سال ۱۳۱۳ رشته میراث فرهنگی و مرمت در دانشگاه های کشور راه اندزای شد اما تا سال ها بعد هنوز کمبودهایی داشتیم.
دبیر علمی دومین همایش تحلیل های علمی در باستان سنجی و مرمت میراث فرهنگی ضمن تقدیر از اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در حمایت از برگزاری همایش های تخصصی و یهره گیری از نیروهای متخصص  افزود: اگر زمانی توانستیم با موفقیت و پیشرفت های علمی از وابستگی به بیگانگان در زمینه کاوش و مرمت رهایی یابیم تا پیش از تاسیس رشته باستان سنجی و انجام فعالیت های جدی گام به گام در این زمینه، هنوز از لحاظ مطالعاتی تا حدودی به آنها وابستگی داشتیم.
آجرلو راه اندازی رشته باستان سنجی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز را آغازگر باستان سنجی تخصصی در ایران خواند و گفت: نگاه تخصصی به این مقوله و تربیت نیروهای متخصص دانشگاهی در کشور می تواند گام های اساسی در بی نیازی به دیگر کشورها را در این خصوص بردارد.
وی تصریح کرد: امروز نه تنها تبریز و آذربایجان شرقی بلکه سراسر کشور نیازمند گسترش باستان شناسی در عرصه های آموزشی و پژوهشی است که دانشگاه هنر و میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در این موضوعات بسیار فعالانه برخورد می کنند .
یادآور می شود، دومین همایش تحلیل های علمی در باستان سنجی و مرمت میراث فرهنگی توسط توسط گروه مرمت آثار تاریخی  و  مرکز تحقیقات مرمت بناها و بافت های فرهنگی و تاریخی دانشگاه دانشگاه هنر اسلامی تبریز و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، با برپایی نشست ها و کارگاه های آموزشی توسط برجسته ترین اساتید و متخصصان کشور در حوزه مرمت و باستان شناسی و باستان سنجی ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت در تالار بعثت این دانشگاه برگزار می شود.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.