کد خبر : 34876
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1402 - 14:03

روند صعودی قیمت مسکن و عوامل تأثیرگذار

روند صعودی قیمت مسکن و عوامل تأثیرگذار

قیمت مسکن در ایران طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته است. این روند با دلایلی همچون رشد نقدینگی، کمبود عرضه، و افزایش قیمت نهاده‌های تولید مسکن، همواره افزایش یافته است.

قیمت مسکن هر سال نسبت به سال پیش افزایش زیادی  می یابد، این افزایش قیمت باعث شده است که بسیاری از مردم توان خرید مسکن را نداشته باشند.

پیش‌بینی آینده قیمت مسکن در ایران دشوار است. با این حال، به نظر می‌رسد که روند صعودی قیمت مسکن در ایران حداقل در کوتاه‌مدت همچنان ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر، خیلی از بنگاه‌داران و مشاورین مسکن می‌گویند که نظارت خاصی بر روند قیمت‌گذاری وجود ندارد. قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای بالا می‌روند. در سالی که گذشت، تقریبا ۵ بار افزایش قیمت مسکن رخ داد. اتفاقی که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

تا پیش از جهش قیمت مسکن در سال ۹۶، تغییرات قیمتی ملک چندان زیاد نبود. اگر فردی دارای یک واحد ۵۰ متری بود، با اندکی صبر و تلاش می‌توانست در عرض دو سال، خانه‌ی خود را بزرگ‌تر کرده و به جای بهتری نقل مکان کند. اما در حال حاضر که نوسان قیمت مسکن خیلی بالاست، تبدیل به احسن نیز کمتر شده است.

بیشتر مالکین از ترس ضرر کردن، ترجیح می‌دهند که ملک خود را نفروشند. ممکن است مالکی، ملک خود را همین الان بفروشد اما یک ساعت بعد، ضرر کند چرا که دیگر قادر نیست ملکی را جایگزین آن نماید.

دولت می‌تواند نقش مهمی در قیمت مسکن داشته باشد. دولت می‌تواند با اعمال سیاست‌های مختلف، مانند کنترل نقدینگی، افزایش عرضه مسکن، و کاهش قیمت نهاده‌های تولید مسکن، بر قیمت مسکن تأثیر بگذارد.

دولت ایران تاکنون اقداماتی برای کنترل قیمت مسکن انجام داده است. این اقدامات شامل افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن، کنترل قیمت زمین، و اعطای تسهیلات خرید مسکن به اقشار کم‌درآمد بوده است. با این حال، این اقدامات نتوانسته است تأثیر قابل توجهی بر قیمت مسکن داشته باشد.

دولت ایران در برنامه‌های توسعه‌ای خود، به کنترل قیمت مسکن توجه ویژه‌ای داشته است. در برنامه ششم توسعه، دولت هدف‌گذاری کرده است که تا سال ۱۴۰۴ قیمت مسکن را به نصف قیمت سال ۱۴۰۰ کاهش دهد. با این حال، تحقق این هدف با توجه به عوامل ذکر شده، دشوار است.

از سوی دیگر بانک‌ها نیز نقش مهمی در قیمت مسکن ایفا می‌کنند. بانک‌ها با ارائه تسهیلات مسکن، به افزایش تقاضا برای مسکن کمک می‌کنند و این امر باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود.

بانک‌ها همچنین با خرید و فروش و تصاحب املاک، بر قیمت مسکن تأثیر می‌گذارند. افزایش تسهیلات مسکن توسط بانک‌ها، یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن در ایران است. دولت ایران در تلاش است تا با کنترل تسهیلات مسکن، از افزایش قیمت مسکن جلوگیری کند. با این حال، با توجه به نقش مهم بانک‌ها در بازار مسکن، تحقق این هدف دشوار است.

در کنار نقش بانک‌ها در افزایش تقاضا برای مسکن، بانک‌ها می‌توانند با ارائه تسهیلات مسکن ارزان‌قیمت به اقشار کم‌درآمد، بر کاهش قیمت مسکن نیز تأثیر بگذارند. ()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.