کد خبر : 125
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 خرداد 1392 - 8:12

آزادی مطبوعات می‌تواند جلوی فساد در کشور را بگیرد

آزادی مطبوعات می‌تواند جلوی فساد در کشور را بگیرد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وجود احزاب واقعی و فعال و آزادی مطبوعات می‌تواند مانع بروز فساد در کشور شود.

 

دکتر حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه زنجان، در رابطه با راهکارهای جلوگیری از بروز فساد در کشور افزود: علاوه بر فعالیت نهادهای نظارتی در کشور، دو عامل می‌تواند جلوی فساد را بگیرد که یکی وجود احزاب واقعی و دیگری آزادی رسانه و مطبوعات است.
 
وی با تأکید بر اینکه کشور ما به صورت حزبی اداره نمی‌شود، افزود: در صورتی که در جامعه ما احزاب قوی وجود داشته باشد بسیاری از این بحث‌های سیاسی به تشکل‌های حزبی سپرده می‌شود و باری بزرگ از دوش دانشگاه برداشته می‌شود.
 
باید روابطمان با کشورهای همسایه صمیمی‌تر باشد
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به اهمیت روابط با کشورهای همسایه از دیدگاه امنیت ملی ادامه داد: شکی نیست که باید روابط را از شرایط فعلی خارج سازیم و با تمام ۱۵ کشور همسایه رابطه صمیمی‌تری برقرار کنیم.
 
روحانی تاکید کرد: در صورت پیروزی در انتخابات، روابط با کشورهای همسایه را ساماندهی خواهد کرد و تعامل بیشتری برقرار خواهد شد.
 
همراهی احمدی نژاد برای ثبت نام مشایی در انتخابات غیرقانونی بود
 
وی با تأکید بر اینکه طبق قانون، مجریان انتخابات و ناظران حق ندارند از هیچ کاندیدایی حمایت کنند، گفت: همراهی احمدی نزاد با مشایی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری درست نبود و این موضوع حتی با مرخصی گرفتن رئیس جمهور نیز توجیه نمی‌شود.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه هیئت نظارت بر انتخابات مرجع رسیدگی بر این کار است، اظهار داشت: سخنگوی شورای نگهبان نیز اعلام کرده که این کار احمدی نژاد تخلف است و رسیدگی به آن به قوه قضاییه سپرده شده است.
 
روحانی در رابطه با دلیل عدم برخورد با تخلف احمدی نژاد، افزود: مصالحی در نظر گرفته شد و با وی برخورد نشد.
 
کلمه فدرال را نمی‌پسندم و به جای آن از تمرکز زدایی استفاده می‌کنم
 
وی همچنین نظر خویش در خصوص اداره فدرالی کشور را چنین بیان کرد: باید بر اختیارات استانی استان‌ها بیافزاییم و به نوعی تمرکز زدایی کنیم ولی شخصا کلمه فدرال را نمی‌پسندم و به جای آن از کلمه تمرکز زدایی استفاده می‌کنم.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نطام، افزایش اختیارات استان‏‌ها را یکی از برنامه‏‌های خود عنوان کرد و یادآور شد: برای توسعه منطقه‏‌ای در کشور باید اختیارات استان‏‌ها در تصمیم‏‌گیری‏‌ها افزایش یابد.
 
ما در دوره خودمان موفق شدیم آمریکا را وادار به شکست نماییم
 
وی با بیان اینکه افتخار تکمیل کردن فناوری هسته‌ای در ایران با من و امثال من است، خاطر نشان کرد: ما در سال‌های ٨٢ تا ٨۴، این فرصت را ایجاد نمودیم که ٣٠٠٠ سانتریفیوژ ساخته شود، UCF اصفهان تکمیل و آب سنگین اراک به تولید برسد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، افزود: ما فناوری هسته‌ای را از سال ١٣۶٧ آغاز کردیم و تنها مربوط به سال‌های اخیر نیست.
 
دکتر روحانی با اشاره به ورود اولین سانتریفیوژ در سال ١٣۶٧ به کشور، اظهار داشت: بنده از روز اول به دلایل مختلف در کنار این فناوری بوده‌ام تا این فناوری تکمیل شود.
 
وی افزود: با تعلیق بخش‌‌هایی از فعالیت هسته‌ای، به نوعی بازی کردیم تا کشور دچار تحریم نشود و تمام کارهایی که در این راستا انجام شده همگی با تصمیمات سران نظام و به ویژه رهبر معظم انقلاب است و از این موضوع دفاع می‌کنم.
 
روحانی ادامه داد: دعوای اصلی ما با آمریکا این بود که آنها مدعی بودند ایران NPT را نقض کرده و حق غنی‌سازی را ندارد، و ما در تلاش بودیم ثابت کنیم آمریکا دروغ می‌گوید و فعالیت ما صلح آمیز بوده تا بتوانیم با تکمیل فناوری هسته‌ای به تولید سوخت راکتور اتمی ‌برسیم.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما در دوره خودمان آمریکا را وادار به شکست کردیم، تأکید کرد: در آن دوره، ایران را از خطر جنگ و شورای امنیت و تحریم دور کردیم و به این موضوع افتخار می‌کنیم.
 
 در روز رأی یا من می‌مانم و یا هاشمی
 
دکتر روحانی، خود را اعتدال‌گرا معرفی کرد و گفت: من همواره با همه اصولگران و اصلاح طلبانِ میانه رو، روابط خوب و رفاقت داشته‌ام و هر کجا مسئول بودم از هر دو جناح استفاده کرده‌ام.
 
وی به روابط خوبش با جناح‌های میانه رو اصلاح‌طلب و اصولگرا اشاره کرد و اظهار داشت: هاشمی رفسنجانی نیز برای انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری کاندیدا شده است و هر دوی ما مسیر خود را می‌پیماییم ولی در روز رأی یا من می‌مانم و یا هاشمی خواهد ماند.
 
شاید دفاع برخی‌ها از خود، نتیجه رأی دور پیش را تغییر می‌داد
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنین در رابطه با دلایل بروز فتنه ٨٨ نیز افزود: در شرایط فعلی باید به این مسائل مربوط به فتنه پایان دهیم و به وحدت برسیم چرا که باید در مقابل دشمن انسجام بیشتری داشته باشیم.
 
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه قضاوت در خصوص دلایل بروز فتنه ٨٨ نباید پس از برگزاری انتخابات دور دهم ریاست جمهوری باشد، ادامه داد: آغاز فتنه قبل از روز رأی‌گیری بود و فتنه از زمانی شروع شد که در مناظره تلویزیونی بر خلاف اصول اخلاقی به دیگران تهمت زده شد و من همان زمان گفتم ای کاش صدا و سیما از همه کسانی که به آنها تهمت زده شد دعوت می‌کرد تا پاسخ دهند و از خود دفاع کنند، چرا که شاید جواب دادن آنها نتیجه رأی‌گیری را نیز تغییر می‌داد.

وی با تاکید بر اینکه مالکیت ایران اسلامی صرفا ازآن ملت ایران است، حضور باشکوه و حداکثری ملت ایران در صحنه‌های مختلف به خصوص صحنه انتخابات را یادآور شد و افزود: فرایند برگزاری انتخابات باید به گونه‌ای باشد که برای بازنده و برنده نشاط ملی داشته باشد.

در صورت اجماع نظر، من آزادی موسوی و کروبی را می‌پسندم
 
وی با بیان اینکه رئیس جمهور، هرکسی که باشد اختیاراتش در چارچوب قانون است، یادآور شد: یک رئیس جمهور با تجربه، باید قدرت تعامل با سایر قوا را نیز داشته باشد و باید بتواند تعامل درستی با مقامات عالی نظام و به ویژه مقام معظم رهبری داشته باشد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه در رابطه با موسوی و کروبی، باید مسئولین به اجماع نظر برسند، گفت: درصورت تحقق این اجماع نظر، من آزادی موسوی و کروبی را می‌پسندم.
 
آزادی فلسطین آرمان ماست
 
روحانی با یادآوری اینکه آرمان امام خمینی(ره) از روز اول آزادی قدس و فلسطین بود، اظهار داشت: باید توجه داشت که تحقق این آرمان در شرایط مختلف متفاوت است و این تحقق امروز به معنی لشکرکشی و از بین بردن اسرائیل با جنگ نیست.
 
وی با تأکید بر اینکه در ماجرای اسرائیل باید آرای مردم فلسطین و ساکنانش حاکم باشد، افزود: امروز راه‌حل نابودی دولت اسرائیل و احقاق حق فلسطین از طریق دموکراسی ممکن می‌شود.
 
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان دانشگاه را منشاء توسعه و قدرت ملی دانست و ادامه داد: هیچ تحولی در جامعه بدون رخ دادن تحول در دانشگاه صورت نمی‌پذیرد.
 
روحانی افزود: رأی‌ها باید خوانده شود یعنی مورد اعتماد همگان باشد؛ باید شنیده شود یعنی به مطالبات مردم توجه شود؛ انتخابات امنیت آفرین باشد یعنی کسی تنبیه نشود؛ اثربخش باشد یعنی مردم شاهد اثر رأی خود باشند. مالکیت رأی‌ها از آن مردم است و دولت آینده و حاکمان باید بدانند که امانت‌داری بیش نیستند.

وی، جامعه دانشگاهی را قشر تأثیرگذار در جامعه عنوان کرد و افزود: بدون حضور دانشجو، و فعال و پویا بودن این قشر، ما قادر به آفریدن حماسه سیاسی در ٢۴ خرادماه سال جاری و در صحنه انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری نیستیم.


حاشیه‌های این مراسم

یکی از دانشجویان سؤال‌کننده که خود را عضو بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان معرفی می‌کرد، در پایان سؤالات خود که با رفتار ناشایستی همراه بود، یک جلد کتاب و یک برگه به دکتر روحانی داد که این عمل وی با واکنش تند دانشجویان حامی حسن روحانی و سایر دانشجویان مواجه شد و موجب به‌تنش کشیده شدن فضای حاکم بر سالن الغدیر دانشگاه زنجان شد.

دکتر روحانی در واکنش به برخی دانشجویان که سعی در ممانت از پاسخگویی به سؤالات مطرح شده داشتند، با کنایه گفت “چرا گوش نمی‌کنی عزیز بردار”.

این روند با هوکردن و سوت زدن و تشویق ممتد دانشجویان از دو طیف بسیج دانشجویی و موافقان حسن روحانی مواجه بود تا اینکه مجری برنامه برای کنترل جو حاکم بر سالن، از دانشجویان خواهش کرد آرامش لازم را حفظ کنند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.