کد خبر : 1284
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 تیر 1393 - 5:31

شهردار تبریز : راهبرد ما دستیابی به کیفیت در کمترین زمان است

شهردار تبریز : راهبرد ما دستیابی به کیفیت در کمترین زمان است

 تحول در سیمای شهر هویداست و نقطه نقطه تبریز محل اجرای پروژه های عمران شهری است. گفت وگو با کلیددار کلانشهر تبریز درباره این پروژه ها خالی از لطف نیست. دکتر «صادق نجفی» شهردار کلانشهر تبریز به سوالات ما پاسخ داده است:

روند اجرای پروژه های عمرانی در تبریز را چگونه ارزیابی می کنید؟
امروز عملیات اجرایی بیش از ۹۰ درصد از پروژه های عمرانی شهرداری تبریز در سال جاری آغاز شده است. پروژه های در حال اجرا در راستای تحول و دگرگونی عمرانی کلانشهر تبریز برنامه ریزی و اجرا می شوند. خوشبختانه مانعی در اجرای پروژه های عمرانی وجود ندارد و بر این اساس هم اکنون پروژه هایی با ارزش اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد ریال در آستانه بهره برداری است .
شاید بارزترین پروژه های عمران شهری تبریز با ایجاد تقاطع های غیرهمسطح معطوف به روان سازی ترافیک این کلانشهر بوده است. چه عاملی باعث شده تا این حد ایجاد تقاطع های غیرهمسطح مورد توجه شهرداری تبریز باشد؟
همان طور که اشاره کردید روان سازی ترافیک مهم‌ترین عامل در نگرش شهرداری به احداث همزمان ۷تقاطع غیرهسطح در مسیرهای راه آهن، اره گر، کلانتر کوچه، گلکار، افلاک نما، ائل گلی و هتل مرمر است. آغاز عملیات اجرایی این ۷تقاطع، طی برنامه ریزی مطالعات ترافیکی و ساعت ها بحث و کارشناسی مورد توجه قرار گرفته است. به عبارت دیگر اگر چه این ۷تقاطع، بعضاً فاصله دوری از یکدیگر دارند اما ملاحظات امتداد ترافیکی و بررسی تراکم تردد در ساعات مختلف شبانه روز نشان می دهد که تجدیدنظر در ساختار هندسی این ۷نقطه،  به عنوان ۷گره ترافیکی تبریز ضروری است.
پروژه های عمران شهری سال جاری تبریز به عنوان پروژه های سال نخست مدیریت شما در شهرداری تبریز است. این پروژه ها چه تفاوت هایی با پروژه های سال های گذشته دارد؟ به عبارتی مدیریت جدید شهرداری تبریز در تعریف و اجرای پروژه های عمران شهری چه رویکردی را دنبال می کند؟
در مورد وجه تمایز پروژه های جدید ذکر چند نقطه ضروری است. نخست اینکه نگاه شهرداری به پروژه های عمرانی، بر اساس نیازسنجی های دقیق از شهروندان است. احداث روگذر در میدان راه آهن، نماد بارز این نیاز اساسی است. با توجه به مسیر ترانزیتی این میدان و تردد خودروهای سنگین عریض و طویل و همچنین وجود ایستگاه بی آر تی در این میدان، کم تر روزی است که تردد خودرو در این میدان، با سهولت نسبی صورت بگیرد. متاسفانه این مشکل سال ها مغفول بود و توجهی به لزوم گره گشایی از آن نمی شد. با آغاز دوره جدید عمرانی تبریز و  مطالعات کارشناسی صورت گرفته، تجدید نظر در ساختار این میدان، در اولویت قرار گرفت و امروز، با روند پرشتابی که در کارگاه عمرانی این تقاطع حاکم است، امیدواریم تا یک سال آتی شاهد بهره برداری از این پروژه ارزشمند باشیم. نکته دیگر در مورد پروژه های عمرانی این است که توقعات شهرداری از برنامه های عمرانی، محدود به کارکرد عمرانی نیست. بهره گیری از ذوق و خلاقیت هنری در اجرای پروژه های عمرانی مورد تاکید شهرداری است. متاسفانه این عامل اثربخش، سال های متمادی مورد غفلت واقع شده است. به عنوان مثال امروز تقاطع‌های غیرهمسطح موجود در شهر، شکل و ساختار و کارکرد یکسانی دارند. این عامل می تواند موجب زمختی و دلزدگی فضای شهر شود. پروژه عمرانی، جزئی لاینفک از شهر است که به مرور زمان در هویت شهر ممزوج می شود؛ بنابراین در فرصت مطالعه و طراحی، نباید تنها به کارکرد عمرانی پروژه ها توجه داشت؛ بلکه باید جایگاه پروژه را به عنوان یک سازه اجتماعی که همواره در معرض دید مردم است، در نظر گرفت.
به تازگی شاهد تغییر و تحول در راس معاونت عمرانی و فنی شهرداری تبریز بوده ایم. با توجه به این که نمود بسیاری از فعالیت های شهرداری تبریز با معاونت مزبور پیوند عمیقی دارد، چه انتظاری از معاون جدید عمرانی شهرداری تبریز دارید؟ چه موضوعاتی باید در اولویت همکاران این معاونت قرار داشته باشد؟
موضوع «عمران» اصلی ترین  و وسیع ترین حوزه وظایف شهرداری است اما آن جا که پای «مدیریت واحد شهری» در میان باشد، نمی توان موضوع عمران را محدود به یک سری سازهای درهم تنیده دانست؛ اینجاست که پروژه های عمرانی با موضوعات اجتماعی و فرهنگی ارتباط برقرار می کند. پروژه های عمرانی کلانشهر تبریز قطعاً باید جلوه های متفاوتی با سایر شهرها داشته باشد. انتظار ما از متولیان عمرانی شهرداری تبریز، تحقق همین تفاوت است. در مراحل بعدی همان طور که بارها تاکید کرده ایم، خواسته ما از متولی اصلی پروژه های عمرانی، رسیدن به کیفیت ایده آل در این پروژه ها در کم ترین زمان ممکن است. این دو فاکتور به هیچ وجه نباید بر دیگری، تاثیر سوء بگذارند. تعلل و رکود در اجرای پروژه های عمرانی به بهانه رسیدن به کیفیت لازم به اندازه نادیده گرفتن عنصر دقت و کیفیت برای بهره برداری زودرس، ناپسند است.
 همراهی شورای اسلامی شهر در اجرای پروژه های عمرانی عامل بسیار موثری در تسریع بخشیدن به عملیات اجرایی پروژه ها و همچنین افتتاح بهنگام این پروژه هاست. برنامه راهبردی شما در همراه ساختن اعضای شورای شهر در روند اجرای پروژه های عمرانی چیست؟
بارها گفته ایم که شهرداری هویت خود را مدیون شورای اسلامی شهر است. بدیهی است که نظارت این عامل هویت‌بخش بر اجرای برنامه های عمرانی و اجتماعی از بروز خطاهای ناگزیری که بروز آن ها با توجه حجم گسترده فعالیت ها و اقدامات مدیریت شهری طبیعی است، پیشگیری خواهد کرد. شهرداری تبریز، اصل مشاوره و تبادل نظر را به عنوان راهکار رسیدن به بهترین راهبرد عمرانی و اجتماعی ممکن در نظر داشته و به همین منظور نظرات اعضای شورای اسلامی شهر را در بحث معماری و همچنین جلوه های عمران شهری، مغتنم می داند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.