کد خبر : 13914
تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 شهریور 1397 - 3:58

آفت تبخیر آب بار دیگر به جان دریاچه ارومیه افتاد

آفت تبخیر آب بار دیگر به جان دریاچه ارومیه افتاد

رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه مساحت دریاچه ارومیه روز /۲۴ مرداد/ به یکهزار و ۹۵۳ کیلومتر مربع رسید، گفت: مساحت دریاچه نسبت به هفته گذشته به دلیل تبخیر آب، ۴۸ کیلومترمربع کاهش یافته است.

 

فرهاد سرخوش با بیان اینکه مساحت امروز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثابت مانده، افزود: این میزان بیشترین مساحت ثبت شده برای دریاچه ارومیه در چهار سال گذشته است.

وی ادامه داد: کاهش مساحت دریاچه ارومیه در فصل گرما طبیعی است و با آغاز فصل بارش ها شاهد افزایش مساحت آن خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مساحت این دریاچه پس از تشکیل ستاد احیا/در سال ۱۳۹۴/ بیش از یکهزار و ۳۵۳ کیلومترمربع افزایش یافته، بیان کرد: ارتفاع دریاچه ارومیه از سال ۱۳۷۶ به طور متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر کاهش یافته اما این روند پس از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه متوقف شده است.

سرخوش با اشاره به افزایش امیدواری مردم نسبت به احیای دریاچه ارومیه، گفت: ارتفاع این دریاچه در روز جاری به یکهزار و ۲۷۰ متر و ۴۶ سانتی متر رسیده که نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته است.

سرخوش بیان کرد: بیشترین تراز ثبت شده برای دریاچه ارومیه طی چهار سال گذشته در ۲۴ مرداد ماه نیز یکهزار و ۲۷۰ متر و ۴۶ سانتی متر از آب های آزاد بوده است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه روند خشک شدن بدون حساب آن را متوقف کرده است و افتتاح طرح های این ستاد در سال های آینده وضعیت آن را بیش از پیش بهبود می بخشد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال/از سال ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.