کد خبر : 16967
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 مهر 1397 - 10:09

نگاهی به دستاوردهای مسیرگشایی قطران/ اصلاح معضلات ترافیکی تا تحکیم بافت ناکارآمد شهری

نگاهی به دستاوردهای مسیرگشایی قطران/ اصلاح معضلات ترافیکی تا تحکیم بافت ناکارآمد شهری

در چند دهه گذشته، فضای شهرهای کشورمان، عمدتاً در اثر ساخت ‌و سازهای بی‌رویه و حتی بی ‌ضابطه، به مرحله‌ای از اشباع و تراکم رسید که برنامه ‌های خدمات شهری را محدود و معضل

در چند دهه گذشته، فضای شهرهای کشورمان، عمدتاً در اثر ساخت ‌و سازهای بی‌رویه و حتی بی ‌ضابطه، به مرحله‌ای از اشباع و تراکم رسید که برنامه ‌های خدمات شهری را محدود و معضل ترافیک را پیچیده ‌تر کرد.

به گزارش آی نیوز، کلان‌شهر تبریز در سال‌ های اخیر، به رغم مشکلات و محدودیت‌ های مالی که گریبان ‌گیر مدیریت شهری در کشور شده، توانسته پروژه‌ های مسیرگشایی مختلفی را در سطح شهر عملیاتی کند.

شهرداری منطقه۴ تبریز با بیش از دو هزار و ۵۴۰ هکتار وسعت، جمعیتی بالغ بر ۳۱۵هزار نفر را در خود جای داده ‌است.

وجود ۴۴ درصد بافت ناکارآمد شهری در این منطقه، باعث شده، اجرای طرح‌ های مسیرگشایی، اولویت نخست این منطقه در حوزه عمران باشد.

مسیرگشایی حجتی به چایکنار در مسیری به طول ۸۰۰ متر و عرض ۲۴ متر، از طرف امتداد قطران، از جمله این پروژه ‌هاست که  پس از تملک ۹۸ واحد مسکونی و تجاری، اجرا شده ‌است.

هزینه ۲۷ میلیارد تومانی این پروژه در فاز تملک، آن هم در منطقه‌ ای که از حوزه‌ های کم‌ برخوردار و کم ‌درآمد شهر به شمار می‌رود، نشان ‌دهنده موفقیت منطقه۴ در مدیریت هزینه ‌ها و نهادینه ‌شدن اصل صرفه‌جویی در شاخه ‌های مختلف اجرایی است.

مهم ‌ترین دستاورد پروژه امتداد قطران را می ‌توان در نقش ترافیکی آن بررسی کرد. جایی که در سال ‌های اخیر، یکی از گره ‌های ترافیکی غرب شهر بود و باعث اتلاف هزینه و بهم‌ خوردن آرامش روحی و روانی شهروندان می ‌‌شد.

نگاهی به دستاوردهای مسیرگشایی قطران/ اصلاح معضلات ترافیکی تا تحکیم بافت ناکارآمد شهری

اصلاح این بخش، دسترسی به مسیر شریانی چایکنار را روان ‌تر می کند. در واقع یکی از عوامل ترافیک‌زا در مسیرهای مشرف به قره‌آغاج، حکم‌آباد، منجم و سایر مسیرهای مشرف، همین گره ترافیکی بود که اکنون با تعریف یک مسیر استاندارد و جدید، به طور چشمگیری، کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر، چنانچه اشاره شد، حدود نیمی از بافت فرسوده شهر تبریز، در محدوده منطقه۴ واقع شده ‌است. اجرای پروژه‌ های مسیرگشایی، به نوعی، یک توفیق اجباری برای شمال‌ غرب شهر است و می ‌تواند به تحکیم ساختار مسکونی و تجاری و ایمن‌ سازی فضای زندگی در محدوده حجتی بینجامد.

بُعد دیگر مسیرگشایی حجتی، مربوط به تسهیل حوزه خدمات شهری است. شرایط تنگ و باریک کوچه ‌‌پس‌ کوچه‌ه ای محلات منجم و حومه، یک عامل مشکل ‌ساز در اجرای برنامه ‌های خدمات شهری بود و مسیرگشایی ۸۰۰ متری، می‌ تواند تردد خودروهای برف ‌روب و زباله‌بَر و همچنین برنامه‌ های لکه‌گیری‌ فصلی و توسعه فضای سبز را در بستر مساعدتری، میسر سازد.

——————————

ایوب مهدی قراملکی

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.