کد خبر : 20545
تاریخ انتشار : شنبه 15 دی 1397 - 5:30

اجرای طرح‌های محدودیت ترافیکی گامی موثر در جهت کاهش آلودگی هوا است

اجرای طرح‌های محدودیت ترافیکی گامی موثر در جهت کاهش آلودگی هوا است

مدیرکل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری آذربایجان‌شرقی اجرای طرح‌های محدودیت ترافیکی در سطح تبریز را گامی موثر در جهت کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.

اجرای طرح‌های محدودیت ترافیکی گامی موثر در جهت کاهش آلودگی هوا است

مدیرکل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری آذربایجان‌شرقی اجرای طرح‌های محدودیت ترافیکی در سطح تبریز را گامی موثر در جهت کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.

به گزارش آی نیوز، رضا طوسی با حضور در برنامه تلویزیونی «تبریزیم» با اعلام این مطلب گفت: طرح‌های محدودیت ترافیکی در تمامی دنیا اجرا می‌شود و بر اساس آن خودروها برای ورود به مرکز شهرها باید از استانداردهای لازم برخوردار باشند به نوعی که نمی‌توان با خودروهای بدون معاینه فنی وارد هسته مرکزی شهر شد.

طوسی با اشاره به اینکه این طرح سالهاست در تهران هم اجرا می‌شود، اظهار داشت: این طرح عمدتا با دغدغه و اولویت آلودگی هوا اجرا می‌شود که قطعا اجرای چنین طرح‌هایی در راستای کاهش بار ترافیکی و جلوگیری از آلودگی هوا مثمرثمر است.

وی همچنین با اشاره به طرح زوج و فرد خودروها و علت تعلل اجرای آن در تبریز، تصریح کرد: یکی از علل تعلل در اجرای آن تجربه دیده شده در تهران است. در تهران شاهد بودیم که شهروندان دو اتومبیل با پلاک زوج و فرد خریداری کرده و به نوعی طرح را دور می‌زنند.

به گفته طوسی، تا به این محدودیت‌ها تن ندهیم حمل و نقل عمومی رشد نمی‌کند و خودروهای سواری تک سرنشین هستند که امروز در نتیجه همین اقدام ظرفیت سرنشین ما ۱.۵۶ به تعداد خودرو است.

مدیرکل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع شهرسازی حمل و نقل محور (TOD) و اهمیت آن، گفت: هر حرکت و ایده‌ای که می‌خواهیم در طرح های توسعه شهری برای شکل گیری یک کاربری جانمایی شود، یکی از مهمترین موارد بحث حمل و نقل و عبور و مرور و ترافیکی که در نتیجه این کاربری بروز می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بحث شهرسازی و طرح‌های توسعه شهری با موضوع ترافیک موضوعی پیوسته و زنجیره‌وار است  ولی متاسفانه در طرح‌های توسعه شهری بدون اینکه این طرح‌ها از فیلتر ترافیکی عبور کنند، در شورای عالی معماری تصویب می‌شود.

طوسی احداث ساختمان مرکز پزشکی شیخ الرئیس را یکی از همین موارد دانسته و گفت: شیخ الرئیس نمونه‌ای از یک جاذبه درمانی قوی است که نیاز نبود در معبر اصلی و مهمی همچون کمربندی ازادی احداث شود چرا که این نقطع از اصلی ترین کریدورهای شرق و غرب و به عبارتی تنها کریدوری است که می توانست برای تبریز مجرای تنفسی باشد.

مدیرکل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: بهتر است همان حساسیتی که برای استقرار این طرح ها در سطح شهر وجود دارد برای ترافیک این کاربری ها هم الزاماتی مشخص شود تا ظرفیت معابر مد نظر گرفته شود.

وی در پایان پیشنهاد کرد: بهتر است در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر، برای طرح‌های جامع تعداد ۲ مشاور ترافیک و مشاور شهرسازی در نظر گرفته شود تا طرح ها از هر دو منظر بررسی شوند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.