کد خبر : 2100
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 بهمن 1393 - 7:57

افتتاح نخستین باند بتنی کشور در فرودگاه بین‌المللی تبریز

افتتاح نخستین باند بتنی کشور در فرودگاه بین‌المللی تبریز

 مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی گفت: نخستین باند بتنی کشور به زودی در فرودگاه بین‌المللی تبریز افتتاح می‌شود.

نخستین باند بتنی کشور در فرودگاه بین‌المللی تبریز به عنوان اولین باند بتنی کشور در بخش فرودگاهی و سیستم روشنایی پیشرفته، به زودی و همزمان با ایام دهه‌فجر و با حضور معاون اول رئیس ‌جمهور به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

وی سیستم روشنایی خریداری شده برای این مجموعه را از پیشرفته‌ترین و به روزترین سیستم‌های دنیا اعلام کرد و افزود: استفاده از این سیستم روشنایی در کشور اولین تجربه محسوب می‌شود.

صفایی با اشاره به ۱۸۰ کیلومتر کابل‌کشی صورت گرفته در فرودگاه بین‌المللی تبریز گفت: برای نصب و راه‌اندازی سیستم روشنایی ۱۸۰ کیلومتر کابل کشی و مکان‌یابی چراغ‌ها در باند صورت گرفته و سیستم روشنایی آن نیز برای اتمام مراحل بازسازی انجام شده است.

این مقام ارشد استان در حوزه حمل و نقل هوایی در مورد دستگاه آر ـ وی ـ آر نیز اظهار داشت: این سیستم ناوبری به صورت کامل در فرودگاه نصب شده و حتی هواشناسی داده‌ها و اطلاعاتی نیز از طریق آن دریافت می‌کند اما برای بهره‌برداری کامل و استفاده از خدمات پس از فروش کارخانه سازنده باید کارشناسان کشور سازنده این سیستم را تست و تحویل دهند که هنوز این امر محقق نشده است.

وی درباره هزینه‌های این سیستم یادآور شد: بخش فرودگاهی صرفاً ۱.۵ میلیارد ریال برای این منظور اعتبار اختصاص داده و بقیه هزینه‌های این سیستم از طریق هواشناسی تامین شده است.

گزارش فارس حاکی است، برای اولین بار است که باندی تمام بتنی در کشور احداث می‌شود این سیستم دارای مزیت‌هایی است که از آن جمله می‌توان به نزدیکی به استاندارهای بین‌المللی، نگهداری راحت و سهل باندهای بتنی که نقش اساسی در کاهش هزینه‌های نگهداری این نوع باندها نسبت به باند آسفالت است، اشاره کرد.

با توجه به استفاده مکرر طی سالیان طولانی از باند اصلی فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی( تبریز) رویه آسفالت این باند برای استفاده‌های فرودگاهی برای نشست و برخواست هواپیما جوابگو نبوده و حتی در شرایطی می‌توانست خطر ساز باشد و به همین منظور این باند از شهریور سال ۹۱ زیر تیغ جراحی رفت و با بهره‌‌‌برداری از باند دوم فرودگاه تبریز در اواخر سال ۹۰ تاکنون خدمات فرودگاهی در تبریز با استفاده از ظرفیت این باند ارائه می‌شود.

فرودگاه بین‌المللی تبریز دیگر از مه نمی‌هراسد

اواخر سال ۹۰ با لغو پی درپی پرواز علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی به دلیل شرایط جوی، مه‌آلود بودن و عدم دید کافی در فرودگاه بین‌المللی تبریز، با پیگیری‌های خبرگزاری فارس احساس نیاز به دستگاه « آر-وی- آر» در مجموعه بین‌المللی تبریز که جزو فرودگاه‌های ترانزیتی چه از نظر بار و چه از نظر مسافر است دو چندان نمود پیدا کرد که متاسفانه در تامین اعتبار این دستگاه در میان دستگاه‌های استانی و کشوری در کش و قوس قرار گرفت که این کش و قوس علاوه بر تحمیل هزینه‌ای به دلیل افزایش قیمت این دستگاه طی یک سال گذشته، تاخیر نزدیک به یک ساله را نیز در راه‌اندازی و نصب این دستگاه در فرودگاه تبریز به دنبال داشت.

دستگاه «آر.وی.آر» در سه قسمت ورودی، وسط و انتهای باند نصب می‌شود و اطلاعات لغزندگی باند، سرعت و سمت وزش باد و میزان دید افقی در طول باند را به صورت میلی‌متری توسط لیزر به خلبان مخابره می‌کند و با وجود این دو دستگاه در فرودگاه‌های کشور هیچ خلبانی از پرواز و فرود در شرایط دید کم نمی‌هراسد.

دستگاه «آر.وی.آر» قابلیت افزایش دید در شرایط جوی بد و از جمله در مه را تا کمتر از ۵۰۰ متر میسر می‌سازد و جزو نیازهای اساسی در فرودگاه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد با اتمام بهسازی باند اول و بهره‌برداری از آن تحولات اساسی در فرودگاه بین‌المللی تبریز اتفاق خواهد افتاد چرا که این مجموعه یکی از شاهراه‌های شریانی کشور در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در سطح بین‌المللی است و مجهز شدن این فرودگاه بین‌المللی به دو باند مدرن می‌تواند پاسخگویی بسیاری از نیازهای هوایی کشور باشد.

فرودگاه تبریز در سال ۱۳۲۹ با ماموریت ارایه خدمات هوایی، پروازهای برنامه‌ای و غیربرنامه‌ای، آموزشی و نظامی برای مسافرین، متقاضیان و سایر ارگان‌های کشوری و تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO در محل کنونی تأسیس شد.

برای نخستین بار در سال ۱۳۲۶ دفتری با عنوان بی‌سیم هوایی در شهر تبریز در ساختمان مشهور به بی‌سیم در انتهای خیابان ارتش فعلی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۲۹ از بی‌سیم هوایی به ایستگاه هوایی تغییر عنوان یافت و باند پروازی خاکی در محل فعلی فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه در سال ۱۳۳۵ با نصب دستگاه‌های ناوبری در محوطه فرودگاه و ایستگاه هوایی به‌نام فرودگاه تبریز تغییر نام داده است.

در سال ۱۳۳۷ عملیات ساختمان ۳ طبقه و برج کنترل در طبقه چهارم در محوطه فرودگاه آغاز شد و در سال ۱۳۳۸ مورد بهره برداری قرار گرفت و اداره فرودگاه از شهر به خود فرودگاه نقل مکان یافته و با راه‌اندازی دستگاه‌های مخابراتی و نصب یک دستگاه سانترال تلفن ۲۵ شماره‌ای داخلی و خرید و نصب یک رشته تلفن جهت ارتباط با شهر اقدام شده است. و سرویس هوایی بین تبریز ـ تهران و بالعکس با هواپیمای DC3 هفته‌ای ۲ پرواز توسط شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) دایر شده است.

در سال ۱۳۵۶ پرواز حجاج از این فرودگاه آغاز و از سال ۱۳۷۰ با تصویب هیات دولت به عنوان فرودگاه بین‌المللی نام‌گذاری شده و در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از فرودگاه‌های درجه یک کشور انتخاب شده  و از آن تاریخ به عنوان یکی از چهار فرودگاه Open Sky (آسمان باز) ایران خدمات هوایی خود را به پروازهای داخلی و خارجی و عبوری ارایه می‌کند.

این فرودگاه هم اکنون  با داشتن حدود ۲۰۰ پرواز داخلی و ۲۰ پرواز خارجی ورودی و خروجی در هفته از نظر تعداد پرواز و تجهیزات ناوبری از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار است و در حال حاضر دارای یک فرودگاه اقماری به نام فرودگاه سهند است.
– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931112001881#sthash.dp28bRKo.dpuf

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.