کد خبر : 2264
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 اسفند 1393 - 8:23

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد:رسانه‌ها فضای جامعه را قرآنی کنند

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد:رسانه‌ها فضای جامعه را قرآنی کنند

استاندار آذربایجان شرقی محور برگزاری سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن ‌را علاوه بر گسترش فعالیت‌های فرهنگی ـ قرآنی، به‌کارگیری آموزه‌ها و مفاهیم قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی دانست و گفت: درواقع ترویج سبک زندگی قرآنی مهم‌ترین هدف برگزاری این مسابقات است.

 دکتر اسماعیل جبارزاده در گفت‌وگو با خبرنگاران حوزه قرآنی، با ابراز خرسندی از برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم در تبریز، اظهار کرد: جای افتخار است که استان آذربایجان شرقی برای دومین بار پس از ۱۱ سال میزبانی بزرگترین رویداد قرآنی کشور با حضور ۴۷۰ نفر از نخبگان قرآنی را بر عهده گرفته است.
وی افزود: برگزاری این مسابقات معنوی اتفاق مبارکی است که می‌تواند موجب به‌کارگیری تعالیم قرآنی در زندگی نسل جوان و پویا شده و سیر جامعه را در مسیر تحول اخلاقی قرار دهد.
برگزاری مسابقات سراسری قرآن، پرجاذبه‌ترین اقدام فرهنگی کشور است
رییس ستاد عالی برگزاری سی‌ و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با تاکید بر این که برگزاری این مسابقات پرجاذبه‌ترین اقدام فرهنگی کشور است، ادامه داد: قرآن دارای ظرفیت بسیار بالایی در تمامی امور اجرایی کشور است و باید همه مسوولان و مردم در گسترش معنویت در جامعه اهتمام ورزند.
وی، فراگیری، آشنایی و انس با مفاهیم نورانی قرآن کریم را از مهم‌ترین ضرورت‌های فرهنگی و از وظایف آحاد جامعه اسلامی عنوان کرد و گفت: در این خصوص با توجه به جایگاه رفیع قرآن و انوار وحی الهی در توسعه و نشر آموزه‌‎های والای قرآن کریم و تاکیدات فراوان حضرات معصومین(ع) در این زمینه، وظیفه دست‌‎اندرکاران این مسابقات دو چندان شده است.
جبارزاده اظهار داشت: با شناختی که از پیشینه آذربایجان و تبریز از نظر عشق و ارادت به کتاب الهی و خاندان نبوت دارم و همچنین ظرفیت‌های استانی برای برگزاری این مسابقات، یقین می‌دانم که برگزاری این مسابقات نشاط معنوی را در استان حاکم خواهد کرد؛ لذا امیدوارم به لطف الهی و با همت والای همه هم‎استانی‌ها و مسوولان، این مسابقات در سطح عالی و با شکوه خاصی متمایز از سایر مسابقات برگزار شود.
وی، محور برگزاری این مسابقات را علاوه بر گسترش فعالیت‌های فرهنگی ـ قرآنی، به‌‎کارگیری آموزه‌ها و مفاهیم قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی ذکر کرد و افزود: قرآن کریم بهترین منبع استخراج دستورات زندگی است و در واقع ترویج سبک زندگی قرآنی مهم‌ترین هدف برگزاری این مسابقات است.
مسابقات قرآن وسیله‎ای برای نزدیک شدن بیشتر به حقیقت و روح مفاهیم قرآنی است
استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: برگزاری این مسابقات ضمن آن که دانشمندان، پژوهشگران، هنرمندان و حافظان قرآن کریم را با توانمندی‌ها و تجربیات یکدیگر آشنا می‌کند، هم افزایی، همگرایی و وحدت بین آنها را بیش از گذشته تقویت می‌کند.
وی تاکید کرد: مسابقات قرآن به‌عنوان یک رقابت مقدس، وسیله‎ای برای نزدیک شدن بیشتر به حقیقت و روح قرآن کریم است، چنان چه فراگرفتن معارف قرآنی زمینه‎ای برای رسیدن به سلامت، امنیت و عزت و سامان یافتن زندگی مسلمانان در سایه تعالیم قرآن و عترت است.
وی بهترین راهکار ترویج سبک زندگی قرآنی در جامعه را پرداختن به فعالیت‌‎های قرآنی دانست و گفت: زمانی‌که یک رفتار در جامعه نهادینه شود آن رفتار نیازمند ساختار ایرانی ـ اسلامی است که خود این نیز، نیاز به یک زمینه دارد و بهترین زمینه، قرآن کریم و تعالیم روح‌بخش آن است.
غفلت از تعمق در آموزه‌های قرآنی موجب ایجاد انحراف درجامعه می‌شود
جبارزاده ادامه داد: همه بزرگان دینی اذعان دارند که یکی از دلایل وجود انحرافات در جامعه بی‌‎توجهی به آموزه‌های قرآنی و رهنمودهای ائمه معصوم است؛ لذا هرجا که مشکلی وجود دارد با انجام آسیب‌شناسی دقیق متوجه خواهیم شد این انحرافات و مشکلات به دلیل غفلت از تعالیم عمیق و دقیق قرآن کریم بوده است.
این مقام استانی با اشاره به اینکه باید فعالیت‌های خود را به سمت‎وسویی هدایت کنیم که مفاهیم قرآن در منش و رفتار تک‎تک افراد جامعه نهادینه شود، افزود: انس گرفتن با قرآن و عترت باعث می‌شود، انسان خود به خود از آسیب‌های اجتماعی فاصله بگیرد و ارزش‌ها و اعتقادات و باورهای افراد تقویت شود.
برای تشویق جوانان به امور قرآنی باید ابتکار عمل داشت
رییس ستاد عالی برگزاری سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اضافه کرد: قاعدتا این رقابت‌‌ها از مخاطب بیشتری نسبت به سایر مسابقات جنبی برخوردار است، از همین رو رسانه‌ها با انعکاس اخبار و برنامه‌های مسابقات به خوبی خواهند توانست فضای جامعه را بیش از پیش قرآنی کنند.
وی با بیان این که برای القای فرهنگ قرآنی در جامعه از طریق مسابقات کشوری قرآن، رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما نقش مهمی به عهده دارند، تصریح کرد: معتقدم که باید از ابزارهای گوناگون برای انتقال مفاهیم و ارزش‌های قرآنی در جامعه استفاده کرد و برای تشویق جوانان ابتکار عمل داشت.
تحقق مطالبات قرآنی، نیازمند برنامه بلندمدت است
جبارزاده ادامه داد: در تحقق مطالبات قرآنی، نیاز به یک برنامه بلندمدت احساس می‌شود. برای اجرای این مهم سازمان‌های مختلفی باید با یکدیگر همیاری و مشارکت داشته باشند که در راس آنها آموزش و پرورش و آموزش عالی  قرار دارند و با توجه به اینکه حفظ قرآن کریم در دوران کودکی و نوجوانی بیشتر از سایر دوران مؤثر و امکان‌پذیر است وزارت آموزش و پرورش مهمترین نقش را برعهده خواهد داشت.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: از همه مردم ولایت‌‎مدار و همچنین مسئولین انتظار می‎رود تا در این مسابقات حضور یابند،؛ چراکه شان محافل قرآنی بالاتر از هر مشغله و پست و جایگاهی است و می‌بایست به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
گفتنی است سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ششم تا یازدهم اسفند در تبریز برگزار می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.