کد خبر : 2364
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اسفند 1393 - 11:58

فرش ۱۰ منطقه ایران ثبت جهانی شد

فرش ۱۰ منطقه ایران ثبت جهانی شد

سرپرست دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبت فرش ۱۰ منطقه ایران شامل مناطق مشهد، کاشمر، کرمان، کاشان، اردبیل، ساروغ، ترکمن، گلستان، یزد، نائین و همدان خبر داد.

سید‌مهدی میرصالحی سرپرست دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: فرش ۱۰ منطقه ایران شامل مناطق مشهد، کاشمر، کرمان، کاشان، اردبیل، ساروغ، ترکمن، گلستان، یزد، نائین و همدان به ثبت جهانی رسید.

وی افزود: بر اساس کنوانسیون لیسبون که جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۳ به آن ملحق شده است در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) فرش ۵ منطقه ایران شامل اصفهان، قم، تبریز، ارس و خوی در سال ۹۲ به عنوان اولین کالای ایرانی ثبت شد و حالا ۱۰ منطقه دیگر ایران فرش خود را به ثبت رسانده است.

میرصالحی گفت: فرآیند انجام کار به این صورت است که ابتدا کالا باید به ثبت ملی رسیده و پس از آن پرونده کالا در یک فرآیند نسبتا پیچیده برای ثبت جهانی آماده می‌شود و بر اساس کنوانسیون لیسبون به سازمان جهانی مالکیت فکری ارسال می‌شود که در آن سازمان پس از بررسی کارشناسی به کشورهای عضو لیسبون که ۲۸ کشور هستند ارسال شده و اگر بر روی پرونده ادعا یا اعتراضی از سوی این کشورها نباشد پاسخ مثبت داده می‌شود و پرونده به طور مجدد به سازمان جهانی مالکیت فکری فرستاده می‌شود.

وی افزود: این فرآیند بین ۸ تا یک سال انجام می‌شود و در همین راستا موضوع ثبت جهانی سایر کالاها را نیز در نظر داریم به طوری که ثبت جهانی زعفران، زرشک و عناب خراسان و انار ساوه نیز آغاز شده و کالاهای دیگر هم در مراحل بعدی قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.