کد خبر : 24209
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 - 4:42

جداره بازار پنبه‌فروشان مجموعه بازار تبریز مرمت شد

جداره بازار پنبه‌فروشان مجموعه بازار تبریز مرمت شد

 مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز گفت: جداره بازار پنبه‌فروشان مجموعه بازار جهانی تبریز مرمت و این بازار ساماندهی شد.

 

حسین اسمعیلی سنگری، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: به دنبال مرمت مغازه ای به مساحت ۲۵۰ مترمربع توسط مالک و اعمال تمامی ضوابط میراث‌فرهنگی در مراحل مرمت، اتصال فاضلاب این بازار به فاضلاب شهری، کف‌سازی با مشارکت شهرداری تبریز تحت نظارت این اداره‌کل، مراحل ساماندهی بازار پنبه‌فروشان پس از یک ماه به اتمام رسید.

وی اظهار داشت: در عملیات مرمت این مغازه بزرگ و تاریخی مراحلی مانند لایه برداری سیمانی، اجرای نمای سنتی همگون با بافت بازار و نصب درب و پنجره‌های چوبی طبق ضوابط میراث‌ فرهنگی استان انجام شده است.

اسمعیلی، ادامه داد: لازمه تحقق اهداف حفاظتی و صیانتی از بازار جهانی تبریز، مشارکت جمعی در این امر مهم است که مرمت و ساماندهی بازار پنبه‌فروشان مجموعه بازار تبریز مصداق بارز مشارکت مردمی و سازمانی است.

به گزارش ایرنا، مجموعه مسقف بازار تبریز با یک کیلومتر مربع وسعت در ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود پنج هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به ‌عنوان اصلی ‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.