کد خبر : 3869
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 مهر 1394 - 7:35

کانادا جنگنده های خود را از ائتلاف آمریکایی ضدداعش خارج می کند

کانادا جنگنده های خود را از ائتلاف آمریکایی ضدداعش خارج می کند

 ‘جاستین ترودو’ نخست وزیر منتخب کانادا اعلام کرد که ‘اوتاوا’ جنگنده های خود را از ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد داعش در عراق و سوریه خارج می کند.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه با انتشار این خبر از مبدا اوتاوا گزارش داد: ترودو روز گذشته (سه شنبه) به باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفت که کانادا جنگنده های خود را از جنگ علیه (گروه تروریستی ) داعش در عراق و سوریه خارج می کند، اما برای این اقدام زمانی تعیین نکرد.
بنابراین گزارش ترودو در یک کنفرانس خبری گفت:’ حدود یک ساعت پیش با اوباما رئیس جمهوری آمریکا تلفنی گفت و گو کردم.’
ترودو با تاکید بر اینکه کانادا یکی از اعضای قوی ائتلاف علیه داعش باقی خواهد ماند اما این مطلب را برای رئیس جمهوری آمریکا روشن ساخت که وی متعهد به پایان دادن ماموریت رزمی (درعراق و سوریه) است.
بنابراین گزارش ترودو پیش از این و در جریان مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که جنگنده های کانادا را از ائتلاف ضد داعش خارج خواهد کرد کشید و به ماموریت رزمی پایان خواهد داد.
وی در عین حال قول داد که نیروهای آموزشی نظامی کانادا در منطقه (عراق) باقی خواهند ماند.
کانادا سال گذشته جنگنده های CF-18 خود را برای حضور در ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا به منطقه فرستاد… علاوه براین کانادا ۷۰ نیروی ویژه برای آموزش دادن کردها به شمال عراق اعزام کرده است.
به گزارش ایرنا، حزب لیبرال به رهبری ترودو در انتخابات روز دوشنبه گذشته برابر با ۲۶مهرماه، توانست ۵۲درصد آرا و ۱۷۷کرسی پارلمان را به دست آورد.
حزب محافظه کار به رهبری استیون هارپر با کسب ۲۸ درصد آرا فقط توانست ۹۶کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد.
حزب دمکراتیک نوین به رهبری توماس مولکر Thomas Mulcair نیز با کسب ۱۰درصد آرا و در اختیار گرفتن ۳۳ کرسی پارلمان در رتبه سوم این انتخابات قرار گرفت.
برای تشکیل دولت کانادا، حزب برنده نیازمند بیش از ۱۷۰ کرسی از ۳۳۸ کرسی پارلمان است.
استیون هارپر نخست وزیر کنونی کانادا که دراین انتخابات شکست خورد از سال ۲۰۰۶میلادی تاکنون با تشکیل یک دولت اقلیت، دراین کشور بر سرکار است، سیاست خارجی وی با حمایت گسترده از رژیم صهیونیستی همراه بود.
هارپر، در این یک دهه، سیاست خارجی کانادا را به سمت طرفداری از رژیم صهیونیستی سوق داد و بشدت از تلاش ها برای افزایش فشارها بر ایران و انزوای دیپلماتیک تهران حمایت کرد.
تصمیم دولت هارپر به قطع ناگهانی روابط با ایران و بستن سفارتخانه ها در دو کشور بویژه در میان ایرانیان کانادا که جمعیت آنها حدود ۴۰۰ هزار نفر تخمین زده می شود، بحث برانگیز شد.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.