کد خبر : 5181
تاریخ انتشار : شنبه 4 اردیبهشت 1395 - 5:47

گام هایی برای جهانی شدن تبریز

گام هایی برای جهانی شدن تبریز

 افزایش ارتباطات بین شهری در سالیان اخیر نقش انکار ناپذیری توسعه شهرهای مختلف کشور و جهان داشته است.

نقش این ارتباطات دو سویه در بهره مندی مدیران شهری از تجربیات شهرهای مختلف جهان از یک سو و هم اندیشی و تبیین راه کارهای مشخص برای رفع مشکلات و معضلات مشابه شهری از سوی دیگر بر اهمیت ارتباطات و تقویت آن در بین شهرهای مختلف افزوده است.
سازمان شهرهای متحد و حکومت های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه که در حقیقت سازمانی متشکل از اعضای شهرهای اسلامی جهان می باشد بزرگترین نهاد غیر انتفاغی و حرفه ای بین  المللی محسوب می شود که اکنون شهردار تبریز نیز به عنوان یکی از پنج عضو هئیت رئیسه آن انتخاب شده است.
هفتمین کنگره سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه در حالی در قازی آنتپ ترکیه به کار خود پایان داد که شهردار کلانشهر تبریز نیز به عنوان عضو هئیت رئیسه این سازمان بین المللی انتخاب شد.
شهردار تبریز به همراه چهار عضو دیگر از کشورهای فلسطین، لبنان، اردن و ترکیه، وظیفه پیگیری سیاست‌های این سازمان را در اعتلای نقش تاریخی و فرهنگی شهرها و متحدسازی رویکردهای کلان شهری در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه بر عهده خواهد داشت.
 سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه بزرگترین تشکل حرفه‌ای و غیر انتفاعی بین‌المللی با  هدف ارتقای کیفیت حکمرانی محلی و مدیریت شهری در جهان تاسیس شده است.
اهمیت این سازمان آنجا مشخص تر خواهد شد که به یاد آوریم تمرکز زدایی مدیریتی، واگذاری مسئولیت های برنامه ریزی از سطوح دولتی به نهادهای محلی و بالاخره مشارکت دادن مردم در فرآیندهای توسعه شهری از طریق تدوین قوانین و فرآیندهای رسمی برای اخذ نظرات مردم در امر برنامه ریزی و مدیریت شهری در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه به طور جدی مطرح است.
با اجرای فصل ۷ قانون اساسی و برگزاری اولین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در اسفندماه ۱۳۷۷، اولین گام برای واگذاری قدرت سیاسی و اداری به منتخبان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا برداشته شد و این امر، تصمیمی راهبردی برای تکمیل چرخه مدیریت در کشور بود.
مرور اهداف سازمان مورد اشاره دارای تشابهات زیادی را با اهداف تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا می باشد که از آن جمله می توان به اصولی همچون حفظ هویت و اصالت شهرها و روستاها ، پایبندی به معماری اسلامی و ایرانی و ترویج فرهنگ نظم و قانون به موازات فراگیر کردن خدمات شهری و سلامت محیط زیست مد نظر است .
( UCLG MEWA) یکی از پنج مرکز غیر متمرکز سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی دنیا می باشد که در محدوده منطقه غرب اسیا و خاورمیانه یعنی منطقه ای با جمعیت مسلمان و شهرهای اسلامی فعالیت دارد.
انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ اهمیت انتخاب شهردار تبریز به عنوان عضو هئیت رئیسه این نهاد بین المللی را دوچندان نموده است.
امید می رود شهر تبریز با تداوم روند فعلی در راستای آماده سازی برای سال ۲۰۱۸ و ایفای نقش بیشتر در مجامع و نهادهای بین المللی گام مهمی در راستای بازگشت به جایگاه و اهمیت منطقه ای و کشور خود بردارد.
 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر دکتر عابدزاده شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۶:۰۳

روز پدر یادآور مجاهده درراه خداست
همزمان با سالروز ولادت مولی الموحدین ، امام المتقین، امیرالمومنین حضرت علی (ع) مراسم باشکوهی به همین مناسبت با عنوان «مهربانترین پدر» همراه با تجلیل از پدران شهردای والامقام مدافع حرم در فرهنگسرای بزرگ الغدیر برگزار شد.
در این مراسم بسیار با عظمت صدها نفر از شهروندان و برخی از مسئولان شهری و استانی هم حضور داشتند.
دکتر عابدزاده رئیس شورای اسلامی شهرستان تبریز در حاشیه این مراسم به خبرنگار ما گفتند : این مسأله قابل تقدیر است که شهرداری در امور خدماتی منحصر نشده بلکه فعالیت های فرهنگی را هم سرلوحه امور خویش قرار داده است . ترویج فرهنگ اسلامی و تبلیغ دین محمّد(ص) در هر زمان و به هر نحو از وظایف دینی هر مسلمان و هر دستگاه اسلامی است.
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز گفتند: افتخار مسلمانان بر این است که حضرت محمّد(ص) به عنوان گل سرسبد حقیقت ، پیامبرشان و حضرت علی(ع) به عنوان ولی و جانشین آنحضرت طلیعه دار سریر ولادت و امامت شیعیان جهان است. علی (ع) بعد از پیامبر اسلام (ص) اولین مردی است که به اسلام چشم باز کرده و با شجاعت و شهامت از آن دفاع نموده است.
بلی او فاتح خیبر ،قامع شرک و کفر و پدر معنوی یتیمان و فقیران بود. او بود که جان خود را به خطر انداخت و در «لیله المبیت» در رختخواب پیامبر (ص) خوابید تا پیامبر(ص) سالم بماند.
عضو شورای شهر نامگذاری این روز را به عنوان روز پدر بهترین نامگذاری دانست و گفت : اگر مردان مسلمان از حضرت علی (ع) تأسی کنند باید بدانند آنحضرت مظهر شجاعت بود و در راه خدا مجاهده می کرد. از طرف دیگر حضرت علی (ع) با دست خود همواره کار می کرد و با عرق جبین خود امرار معاش می نمود و طبق متون روایی هرکس در راه امرار معاش خانواده خود تلاش نماید گویا در راه خدا مجاهده نموده است. بنابر این روز پدر یادآور مجاهده در راه خداست.
ایشان در آخر اظهار امیدواری کردند که انشاالله مردان جامعه ما از حضرت علی (ع) و زنان جامعه ما هم از حضرت فاطمه (س) درس اخلاق حسنه گرفته و برآنها تأسّی کنند تا شاهد یک زندگی خوب و صمیمی در کنار هم باشند.

دفتر دکتر عابدزاده شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۶:۰۴

افتتاح «پارک موزه قاجار » شروع خوب آمادگی برای استقبال از تبریز۲۰۱۸
افتتاح «پارک موزه قاجار » نوید بخش شروع مقدّمات و آمادگی برای استقبال از تبریز ۲۰۱۸ می باشد. دکتر عابدزاده رئیس شورای اسلامی شهرستان تبریز در ایین بهره برداری از پروژه پارک موزه قاجار با اعلام این خبر از تلاش شهرداری و سایر دستگاههای زیربط تقدیر نموده و این حرکت را در جهت تمهید مقدمات لازم برای مهیای شهر تبریز به عنوان پایتخت جهان تشیع و شهر نمونه گردشگری جهان اسلام امری ستوده و لازم دانست.
عضو شورای شهر تبریز سرعت و دقت در پروژه های شهرداری را دو عامل مهم رضایت مردمی دانسته و از مجموعه شهرداری خواست این دو مهم را جدی بگیرند چراکه این دو ویژگی از ضروریات اقتصاد مقاومتی است و باید در تمامی پروژه های عمرانی و فرهنگی مدنظر قرار گیرند.
ایشان مردم را میزبان اصلی «تبریز۲۰۱۸» عنوان کرده و متذکّر شدند که مبادا نقش مردم در این امر نادیده گرفته شود . مردم شریف و میهمان دوست این شهر تاریخی این بار هم با آمادگی کامل به استقبال از میهمانان خود می روند و شهر خود را مهمان پسند خواهند کرد و همنوا با شهریار شیرین سخن این مرز و بوم خواهند گفت:
شهر تبریز است و جان قربان جانان می کند سُرمه چشم از غبار کفش میهمان می کند
عابدزاده در آخر از تلاش مجموعه شهرداری در اجرای چندین پروژه شهری که به حول و قوه الهی در آینده نزدیک به بهره برداری می رسند،تشکر نموده و یادآور شدند در این ۲۰ ماه تقریبی باقیمانهد تا سال ۲۰۱۸ باید تلاش ها را مضاعف ، اراده ها را قوی ، سرعت و دقت را بیشتر کنیم تا بتوانیم از این فرصت پیش آمده برای شناساندن هویبت واقعی ملّتمان و شهرمان و در نهایت کشورمان بطور بهینه استفاده کنیم.