کد خبر : 5673
تاریخ انتشار : شنبه 6 شهریور 1395 - 8:03

مجلس موانع تحقق شهر هوشمند را کاهش دهد

مجلس موانع تحقق شهر هوشمند را کاهش دهد

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: مجلس شورای اسلامی با تعیین کمیته های تخصصی برای تدوین قوانین مرتبط اقدام کند تا بتوان موانع تحقق شهر هوشمند را کاهش داد.

نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مراسم اختتامیه دومین همایش «شهر هوشمند و فرصت های سرمایه گذاری» در برج میلاد تهران افزود: تدوین قوانین تازه، نهادسازی بین دستگاه های اجرایی و عزم مدیران برای همکاری لازمه رسیدن به شهر هوشمند است.
وی بر نهادسازی بین دستگاه های اجرایی برای تحقق شهر هوشمند تاکید کرد و گفت: تا زمانی که این دو انجام نشود اقدام ها برای ایجاد شهر هوشمند اثر خواهد داشت.
وی با بیان این که مطرح شدن موضوع شهر هوشمند و شهر الکترونیکی در کشور به ۲۰ سال پیش باز می‌گردد، گفت: در کشورمان شاهد سه دوره تحول در کشورمان بوده‌ایم که شامل گذر از آنالوگ به دیجیتال، گذر به شبکه‌های ATM و اکنون گذر به شبکه‌های IP هستیم.
وی افزود: مساله مهم در مساله توسعه فناوری اطلاعات در ایران این است که با تاخیر در توسعه مواجهیم و گام‌هایی که ۱۵ یا ۲۰ سال پیش باید برداشته می‌شد، به موقع انجام نشده است. این تاخیرها هزینه‌های بسیار بزرگی در سطح ملی به کشور تحمیل می‌کند.
جهانگرد با بیان این که هزار شهر در کشور به فناوری ۳G مجهز شده و تا پایان سال آینده این شهرها به ۴G نیز مجهز می‌شوند، گفت: باید ببینیم از این شبکه چه استفاده‌ای خواهیم کرد و برایش آماده باشیم. متاسفانه توسعه در نظام ارتباطات ایران به صورت سینوسی بوده و بعد از ۴-۵ سال خیز و شتاب در کار، ناگهان متوقف می‌شویم.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: دلیل افت و خیز در توسعه فناوری اطلاعات این است که این موضوع به یک مطالبه عمومی بدل نشده است. در نتیجه وقتی یک مدیر علاقه‌مند به این موضوع بر سر کار می‌آید توسعه اتفاق افتاده و با تغییر مدیر کار متوقف می‌شود.
وی درباره اهمیت موضوع شهر هوشمند در کشور گفت: در حالی که پیش‌بینی‌ها می‌گوید تا ۳۰ سال آینده میانگین جمعیت شهرنشین دنیا به ۷۵ درصد می‌رسد، اکنون ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند. البته تقاضا برای توسعه فناوری اطلاعات در روستاها حتی از شهرها بیشتر است، به ویژه روستاهایی که فاصله‌شان با مناطق شهری زیاد است به خوبی می‌دانند که از طریق اینترنت کارهای خود را آسان‌تر انجام دهند.
جهانگرد گفت: هوشمندسازی شهرها می‌تواند کیفیت زندگی مردم را افزایش دهد و امور با زمان و هزینه کمتر انجام شود. این در حالی است که اکنون اتلاف وقت و هزینه در نظام اداری ایران به خاطر بروکراسی موجود بسیار زیاد است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات اظهار کرد: مذاکراتی با شورای عالی شهرسازی و وزارت مسکن و شهرسازی انجام داده‌ایم تا آیین‌نامه‌ای در حوزه شهر هوشمند تعریف کرده و حداقل‌ها را تعریف کنیم تا هر شهر با سلیقه خودش در این حوزه پیش نرود. در حوزه اینترنت اشیا هم کار را آغاز کرده‌ایم و به زودی پارک تخصصی این حوزه دایر می‌شود.

گفتنی است این همایش با حضور داورانی به نمایندگی از استانداری ها، شهرداری ها و کمیته های علمی همایش به دعوت وزارت کشور، جهت بررسی وضعیت شهرهای مختلف کار خود ا آغاز کرد و در نهایت در رقابت تنگاتنگ، تبریز در سه محور زیر ساخت های اطلاعاتی و ارتباطی، مدیریت هوشمندسازی و اتوماسیون اداری به عنوان شهر منتخب از سوی هیات داوران معرفی شد. البته تبریز تنها شهری بود که در سه محور فوق و بخش نمایشگاه با کسب بیشترین امتیاز در بین شهرداری های کشور منتخب و معرفی شد این در حالی است که بقیه شهرها حداکثر در دو محور معرفی شدند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.