کد خبر : 5843
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 آبان 1395 - 7:09

یارانه نیازمندها تحت هیچ شرایطی قطع نمی‌شود/ دولت به در حاشیه امن بودن هتاکان معترض است

یارانه نیازمندها تحت هیچ شرایطی قطع نمی‌شود/ دولت به در حاشیه امن بودن هتاکان معترض است

سخنگوی دولت با اشاره به اظهار نظر رییس‌قوه قضاییه درباره فعالیت رسانه‌ها گفت: من با صراحت و شفافیت تکرار می‌کنم که دولت به آزادی بیان و نقد در چارچوب قانون معتقد و البته معترض است که عده‌ای در حاشیه امن قرار گیرند، ‌هتاکی کرده و تهمت بزنند و فراتر از قانون عمل کنند.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز (سه شنبه) رسانه‌ها که این هفته در محل بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات برگزار می‌شود، با اشاره به اقدامات صورت گرفته از دولت اظهار کرد: علاوه بر پرداخت مطالبات گندم‌کاران دو اقدام دیگر در حال انجام است. امیدواریم بتوانیم آن‌ها را هم تسویه کنیم که اولی هشت هزار میلیارد تومان مربوط به بیمه سلامت و مطالبات بخش‌های درمانی بهداشتی ما است و دومی پنج هزار میلیارد تومان از مطالبات بازنشستگان و فرهنگیان است که مصوبه آن را از دولت گرفته‌ایم و امیدوارم بتوانم به زودی خبر این تسویه را اعلام کنم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تمام مطالبات گندم کاران پرداخت شده است. امسال یازده میلیون و ۵۲۰ هزار تن گندم خریداری شد در حالیکه این رقم پارسال هشت میلیون و ۸۲ هزار تن و در آغاز  کار دولت ۴ میلیون و ۸۲۲ هزار تن بود. ما در سال ۹۵ هر کیلو گندم را ۱۲۷۰ تومان از زارعین خریداری کردیم و باید ۱۴ هزار و ۷۰۷ میلیارد تومان پرداخت می کردیم که در ابتدای سال خزانه این امکان را نداشت اما خدا را شاکرم که امروز تمامی مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است.

نوبخت همچنین به تسهیلات پرداخت شده به واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت:‌ ۱۵ هزار و ۶۵۵ واحد تولیدی بالغ بر ده هزار و ۷۸۹ میلیارد تومان دریافت کردند. این واحدها به دو صورت به بانک ها معرفی شدند یکی از طریق فرآیند رونق یا همان ستاد تسهیل بود که از طریق استانداری‌ها هفت هزار و ۳۷۱ واحد معرفی شدند و دیگری مستقیما بود که بانک‌ها به هشت هزار و ۲۸۴ واحد تولیدی وام پرداخت کردند و در این مورد ۹۸/۳ درصد از اهدافمان تحقق پیدا کرده است.

وی اضافه کرد:‌ غیر از اعطای تسهیلات به واحدهای خصوصی تولیدی ما باید با اختصاص اعتبار به طرح‌های عمرانی که مربوط به دولت است بتوانیم آن‌ها را فعال کنیم و دراین زمینه از ۳۷ میلیارد تومان بالغ از ۱۵ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی تخصیص داده شده که ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد به صورت اسناد و اوراق و ۴ هزار  و ۵۰۰ میلیارد به صورت نقدی بوده است.

سخنگوی دولت در مورد اقدامات صورت گرفته درباره مقابله با آلودگی هوا زیاد است یادآور شد:‌ قرار بوده ۹۰ هزار تاکسی فرسوده از رده خارج شوند که تا ۱۶ آبان ۲۹ هزار و ۹۶۳ دستگاه تاکسی نو جایگزین تاکسی‌های فرسوده کردیم تا بتوانیم از این مسیر برای بهبود عمل کنیم.

وی بیان کرد:‌ جامعه مطبوعاتی برای دولت محترم و ارزشمند هستند و وظیفه داشتیم از طریق یارانه مطبوعات مساعدت انجام دهیم.

نوبخت افزود: تا آغاز نمایشگاه مطبوعات ۸۵ میلیارد تومان یارانه مطبوعات پرداخت شده بود که امروز ۵۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیگر به آن اضافه کردیم و امیدواریم  با گشایش اقتصادی دولت این یارانه بیشتر شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه از جمله یارانه‌هایی که قطع نخواهد شد و باید تقویت شود یارانه مطبوعات است، گفت: البته دولت تحت هیچ شرایطی یارانه نیازمندها را قطع نخواهد کرد و اگر در مورد کسی اعتراضی برای قطع یارانه‌اش دارد گفته‌ایم که به دقت رسیدگی شود.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که موضع دولت نسبت به فعالیت رسانه‌ها با توجه به اظهارات دیروز رئیس قوه قضائیه چیست، گفت: من با صراحت و شفافیت تکرار می‌کنم که دولت به آزادی بیان و آزادی نقد و انتقاد در چارچوب قانون معتقد است. البته دولت هم معترض است که عده‌ای در حاشیه امن قرار گیرند، ‌هتاکی کرده و تهمت بزنند و فراتر از قانون عمل کنند. انتقاد و اعتراض ما نسبت به این مجموعه است.

وی درباره آخرین گزارش‌ها در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان نیز اظهار کرد: از وقتی که اخبار صندوق ذخیره فرهنگیان منتشر شده، کارگروهی مسئول پیگیری شده و در آینده نزدیک گزارش درباره این صندوق را به اطلاع عمومی می‌رسانیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود در تیم اقتصادی دولت هم ترمیمی انجام شود، تصریح کرد: عملکرد تیم اقتصادی دولت قابل تحسین است. در شرایط کاهش قیمت نفت، کشورهای ثروتمند نفتی مجبور به استقراض ارزی شدند. در این زمینه عربستان حتی یارانه‌ها و حقوق کارکنان خود را کم کرد اما در این اوضاع شاخص‌های اقتصادی ما به خوبی در حال اصلاح است.

نوبخت با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور تورم است که روند آن کاهنده است، تصریح کرد: رونق اقتصادی در سال ۹۲ منفی ۷ درصد بود اما اکنون به بالای ۴.۴ دهم درصد رسیده است و در بازار ارز هم ثبات نسبی وجود دارد. طبق اعلام مجامع جهانی ایران در بین کشورهای نفت‌خیز باثبات‌ترین اقتصاد را دارد. این آمار خود به خود به وجود نیامده بلکه بر اساس برنامه‌ریزی بوده است. هرچند که باید در زمینه رفاه اقتصادی خانواده‌ها گام‌های جدی‌تری برداشته شود.

در ادامه این نشست خبرنگاری موضع دولت درباره خصوصی‌سازی را پرسید که سخنگوی دولت در پاسخ، اظهار کرد: خصوصی‌سازی به مفهوم واگذاری سهام شرکت‌های دولتی قبل از دولت یازدهم انجام شده و اکنون به مرحله پایانی رسیده است اما کیفیت این واگذاری مورد انتقاد است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان واگذاری سهام را به صورت رد دیون انجام داد، خاطرنشان کرد: در این شرایط فقط سهام از یک دستگاه دولتی به دستگاه دولتی دیگر واگذار می‌شود و ما نمی‌توانیم واحدهای خصولتی را خصوصی سازی بنامیم. فقط ۱۳.۵ درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی انجام شده است. اعتقاد دولت این است که واگذاری سهام نباید به صورت رد دیون باشد و تلاش ما این است که واقعاً سهام به بخش خصوصی واگذار شود.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که به چه میزان از اجرای تعهدات غربی‌ها در برجام رضایت دارید، گفت: ما نباید به هیچ وجه از میزان مطالبات خود بکاهیم و باید از همه ظرفیت‌های برجام استفاده کنیم. درست است که برخی تحریم‌ها لغو شده اما باید بپذیریم فضا هنوز به قبل از وضع تحریم‌ها بازگردانده نشده و از همکاری کاملی از سوی برخی بانک‌ها انجام نمی‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ما باید طرف خارجی را موظف کنیم که به تعهدات خود در برجام عمل کند، تصریح کرد: طرف مقابل علامت منفی به بنگاه‌های اقتصادی ندهد تا آنها نترسند. دستگاه دیپلماسی کشور در این زمینه کار خود را با قدرت انجام می‌دهد.

نوبخت در ادامه گفت: نسبت به زمان رفع تحریم‌ها سرمایه‌گذاری‌های متعددی انجام شده و به طور مثال فروش نفت از یک میلیون بشکه اکنون به ۲.۵ میلیون بشکه نفت افزایش یافته که اینها بخشی از دستاوردهای برجام است اما تلاش دولت استفاده از تمام ظرفیت‌های برجام است.

نوبخت درباره تجمیع بیمه‌ها نیز خاطرنشان کرد: قرار است در یک نظام مناسبی از طریق تصدی وزارت بهداشت بیمه‌ها تجمیع شود و وقتی ما در این زمینه به جمع‌بندی نهایی رسیدیم آن را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره لیزینگ بین ایرباس و ایران برای خرید ۱۸ فروند بوئینگ اظهار کرد: نه یک شرکت بلکه چندین شرکت شرایط خودشان را اعلام کردند و ما براساس نرخ سود و چگونگی تملک انتخاب خواهیم کرد. کارهای این قضیه در حال انجام شدن است و به محض قطعی شدن گزارش خواهم داد که چه زمانی اجرایی خواهد شد.

وی همچنین درباره رویکرد اقتصادی دولت و احتمال تغییر کابینه در بخش اقتصاد یادآور شد: همه سیاست های اقتصادی دولت در ستاد اقتصادی است که ریاست آن به عهده رئیس جمهور است و در هفته دو روز در روزهای یکشنبه و  پنجشنبه جلسه دارد مورد بحث و تصمیم گیری قرار می گیرد و در آن ستاد درباره مباحث اقتصادی بحث و از آنها دفاع می شود و بعد از آن به تصویب هیات دولت می رسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره صحبت های رئیس قوه قضائیه در واکنش به صحبت های رئیس جمهور در افتتاح نمایشگاه مطبوعات تاکید کرد: رئیس جمهور شفاف است و اعتقاد دارد که اصحاب رسانه باید از آزادی بیان و قلم و نقد برخوردار باشند. البته همه اینها باید در چارچوب قانونی صورت بگیرد. حالا اگر رسانه ای از این چارچوب قانونی خارج شد یا تهمتی زد و هتاکی کرد و یا امری را در ذهن جامعه به عنوان اقدامی نادرست ترویج کرد، دولت حتما باید به مراجع قانونی ارجاع دهد. البته می توانید تعداد شکایات دولت از رسانه ها را ببینید، ضمن اینکه در آغاز کار دولت کمیته ای تصویب شد که بسیاری از دعاوی که وجود داشت را پس گرفت چرا که دولت به آزادی بیان و نظر پایبند است.

نوبخت در واکنش به این سوال که آیا تغییر وزرا در کابینه به خاطر گلایه علما بوده است بیان کرد: البته مراجع فقط درباره وزارت ارشاد اظهار نظر کرده بودند و درباره دو وزارتخانه دیگر صحبت خاصی نکرده بودند اما در کل برای دولت نظر مراجع مطاع و لازم الاحترام است. دولت تلاش دارد که بیشترین هماهنگی را با علما و آیات عظام داشته باشد و تقریبا با نظم خاصی با مراجع و آیات دیدار دارد، مطالب استماع می شود و تا جایی که لازم باشد اقدام صورت می گیرد.

سخنگوی دولت همچنین از داشتن اطلاعاتی از جزئیات بیشتری از شکایت دولت از برخی از نمایندگان اظهار بی‌اطلاعی کرد.

نوبخت در ادامه این نشست درباره ارزیابی صندوق بین المللی پول نسبت به وضعیت اقتصادی ایران گفت: در گزارش صندوق بین المللی  پول رشد ۴.۵ درصدی برای ایران پیش بینی شده است. در این گزارش همچنین درباره کاهش نرخ تورم و جذب سرمایه نیز گزارشی تهیه شده و افق بلند مدتی درباره فعالیت اقتصادی ایران ترسیم شده است.

وی افزود: ما در حوزه نفت و پتروشیمی سرمایه گذاری ها را ادامه می‌دهیم. همچنین در صنایع‌ «های‌تک» سرمایه گذاری داریم و شرکت‌های دانش بنیان را فعال کرده‌ایم.

نوبخت یادآور شد: دولت هم به مسائل کوتاه مدت توجه دارد و هم برای مسائل بلند مدت، یعنی ما هم باید برای مردم رفاه تامین کنیم و هم یک جهش در حرکت توسعه کشور به وجود آوریم. یعنی ما علاوه بر اینکه به مسائل بلند مدت توجه داریم از مسائل کوتاه مدت هم غافل نمی شویم.

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای عرصه فرهنگ نیز گفت: هفته آینده از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان امور مالیاتی دعوت می‌کنیم تا بحث مالیات رسانه‌ها را به گونه‌ای حل کنیم. همچنین تلاش می‌کنیم تا با تخفیف یارانه به رسانه‌ها، مشکلات مالی رسانه‌ها را حل کنیم. در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای حل مشکل کمبود آب و همچنین مشکل حمل و نقل در خراسان جنوبی اظهار کرد: هفته آینده با رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی جلسه‌ای داریم تا به مشکلات این استان رسیدگی کنیم.

وی در خصوص برنامه دولت برای حل مشکل مسکن مهر هم گفت: دولت موظف است شرایط تسهیلات مالی را به گونه‌ای فراهم کند تا مردم بتوانند بخشی از منابع مالی برای تکمیل مسکن مهر را از طریق تسهیلات بانکی دریافت کنند.

نوبخت همچنین گفت که تا پایان امسال، دولت ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تاسیسات مسکن مهر تسهیلات پرداخت می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.