کد خبر : 5906
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آذر 1395 - 5:29

نمایش عروسکی “حیوانلارین بازارچاسی” روی صحنه می‌رود

نمایش عروسکی “حیوانلارین بازارچاسی” روی صحنه می‌رود

نویسنده و کارگردان تئاتر عروسکی گفت: نمایش عروسکی “حیوانلار باخچاسی” از ۲۴ آذر تا ۱۰ دی ماه، هر روز راس ساعت ۱۸ در تالار اقبال آذر مجتمع فرهنگی هنری ۲۹بهمن تبریز روی صحنه می‌رود.

علی برنون، نویسنده، کارگردان و آهنگساز نمایش عروسکی “حیوانلار بازارچاسی” در نشستی با اصحاب رسانه، در خصوص محتوای این نمایش عروسکی اظهار کرد: تئاتر عروسکی در جامعه ما بسیار مظلوم واقع شده در حالی در کشورهای دیگر بر اهمیت این بخش از تئاتر تاکید دارند.

وی با اشاره به اینکه گروه نمایش عروسکی میکا در بسیاری از کشورها اجرا داشته است، ادامه داد: گروه تئاتر عروسکی “میکا” در شمال غرب کشور تنها گروه نمایشی است که به طور حرفه‌ای در این حوزه از نمایش فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به تجریباتی که از اجرای نمایش در کشورهای دیگر به دست آورده است، افزود: به عقیده‌ی من تئاتر عروسکی، زیرساخت تئاتر کشور است چرا که کودکان از همان ابتدا با فضای تئاتر آشنا شده و در نتیجه به نوعی حضور در تئاتر نیز در وجود افراد نهادینه می‌شود.

برنون یادآور شد: ما در کشورهای اروپای شرقی نیز مشاهده می‌کنیم که تا چه اندازه به تئاتر عروسکی اهمیت داده و بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما این موضوع در کشور ما هنوز مغفول مانده است در حالی که به واسطه‌ی آن می‌توان در جامعه فرهنگسازی کرد.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات تئاتر عروسکی بسیار زیاد بوده و حمایت‌ها نیز بسیار کم است، خاطرنشان کرد: ما در سال ۸۵ با هدف پر کردن خلاهای موجود در نمایش عروسکی وارد این حوزه شده و دریافتیم که تا چه اندازه برای جامعه موردنیاز است و همچنین مردم نیز از این نوع نمایش، استقبال زیادی کردند.

وی یادآور شد: اگر از حوزه‌ی نمایش عروسکی حمایت شود در نتیجه این حوزه فعال‌تر شده و به فرهنگ سازی در جامعه کمک خواهد کرد؛ در این راستا حمایت ارگان‌های فرهنگی ضروری است که متأسفانه تاکنون از هیچ ارگانی حمایتی در این راستا اعمال نشده است.

نویسنده و کارگردان نمایش “حیوانلارین بازارچاسی” اضافه کرد: بسیاری از ارگان‌ها در خصوص فرهنگ‌سازی سخنرانی کرده و تاکید می‌کنند اما تمامی این گفته در حد حرف باقی مانده و ما در عمل چیزی نمی‌بینیم.

وی با اشاره به لزوم حمایت از نمایش عروسکی به جهت فرهنگ‌سازی در جامعه، بیان کرد: گروه میکا، گروه نمایش عروسکی نوپایی است از این رو خواستار حمایت مسئولان هستیم تا با حمایت از این نوع نمایش، در جهت فرهنگ‌سازی قدم‌هایی برداشته شود.

وی ادامه داد: شهرداری تبریز می‌تواند با اختصاص چند بیلبورد در سطح شهر از ما حمایت کرده و همچنین صدا و سیمای استان نیز می‌توانند به اندازه‌ی ۳۰ دقیقه برنامه‌ای را در این راستا تنظیم کرده و نمایش عروسکی را در جامعه بشناساند و همچنین برنامه‌هایی با این مضمون را پوشش خبری دهد.

مدیر گروه نمایش عروسکی میکا با اشاره به نقش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص برنامه‌های فرهنگی جامعه، متذکر شد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصلی‌ترین مجموعه‌ای است که ما با آن ارتباط داریم، هرچند این مجموعه نیز حمایت‌هایی را اعمال می‌کند اما حمایت‌ها آنگونه که باید، نیست.

وی اضافه کرد: ما از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستاریم در شهر اولین‌ها تبریز، جهت حمایت از تئاتر عروسکی، مکانی را به طور اختصاصی به این حوزه اختصاص دهد؛ چرا که تمامی سالن‌های نمایش موجود در شهر به بخش خصوصی اجاره داد شده و ما نیز همین سالن را برای اجرای نمایش به عنوان بخش خصوصی اجاره کرده‌ایم.

وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در حوزه‌ی تئاتر عروسکی، بیان کرد: آموزش و پروش نیز باید در این راستا اهتمام کند، اما تاکنون این ارگان نیز در این راستا حمایت و فعالیتی نشان نداده است اما ما انتظار داریم که حداقل نمایش عروسکی را در میان مدرسه‌ها تبلیغ کرده و سبب جذب کودکان به این حوزه شوند.

نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی “حیوانلارین بازارچاسی” در خصوص محتوای این نمایش تاکید کرد: این نمایش دارای مضمون خاصی است که تاکنون در چنین نمایشی به آن پرداخت نشده، محتوای نمایش اجتماعی-سیاسی است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع نمایش “حیوانلارین بازارچاسی”، استکبارستیزی است، گفت: این موضوع دغدغه‌ی جامعه ما بوده و کاملا مطابق با نیازهای روز جامعه ماست، از این رو موضوعی بسیار تاثیر گذار است که با هدف مبارزه با شبکه‌های ماهواره‌ای اقدام به ساخت آن کرده‌ایم.

وی در این خصوص افزود: محتوای داستان بدین گونه است که یک پلنگ از جنگل دیگری به بازارچه‌ی حیوانات وارد شده و با زور بازارچه را تصاحب کرده و مردم را مورد ظلم و ستم قرار می‌دهد که در نتیجه مردم با کمک پیر دانا نقشه‌ای برای پلنگ چیده و آن را از بازارچه بیرون می‌کنند.

برنون یادآور شد: این نمایش عروسکی طی مدت هفت ماه آماده شده که دارای ۲۰ نفر عوامل اجرایی و همچنین ۱۰ نفر صداپیشه است که هنرمندانی چون ناصر هاشمی، بابک نهرین و… نیز در این نمایش ایفای نقش کرده‌اند.

وی با اشاره به حضور گروه نمایش عروسکی میکا در جشنواره‌های خارج از کشور، بیان کرد: گروه میکا، اجرای نمایش در جشنواره‌ی بورسای ترکیه، جشنواره صربستان، جشنواره‌ی کاسپین روسیه، جشنواره کودک آنکارا و جشنواره‌ی کرواسی که یکی از معتبرترین جشنواره‌هاست، را در کارنامه‌ی خود دارد و همچنین به مدت شش سال پیاپی نیز در جشنواره‌ی مبارک تهران حضور می‌یابد.

وی تشریح کرد: گروه میکا در جشنواره صربستان که در سال ۲۰۱۳ برگزار شد، موفق به کسب جایزه‌ی بهترین تماشاگر شده و همچنین در جشنواره‌ی کاسپین روسیه در سال ۲۰۱۴ نیز موفق به دریافت عنوان بهترین نمایش از دید فرهنگی یا همان “حفظ لرزش‌های بومی” شد.

کارگردان و نویسنده‌ی تئاتر عروسکی با اشاره به اینکه ما در نمایش حیوانلارین بازارچاسی، موضوع متفاوتی را در مقایسه با نمایش‌های قبلی انتخاب کرده‌ایم، بیان کرد: این نمایش دارای محتوایی اجتماعی-سیاسی است در حالی که ما قبلاً روی موضوعاتی شهری و اجتماعی نمایش‌هایی را روی صحنه برده بودیم.

وی با اشاره به اینکه انجمن عروسکی دنیا که با عنوان یونیمای عروسکی شناخته شده برای حمایت از نمایش عروسکی در تمامی کشورها نمایندگی دارد، ادامه داد: بعد از تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوان توانستیم در جهت حفظ آیین‌های سنتی و بومی شهرمان، نمایندگی یونیمای عروسکی را در تبریز ایجاد کنیم، این موضوع مورد موافقت قرار گرفته و اکنون نیز در مراحل اجرایی کردن است.

گفتنی است؛ نمایش “حیوانلارین بازارچاسی” به نویسندگی، آهنگسازی و کارگردانی علی برنون، نمایش عروسکی کمدی و شاد است که به زبان ترکی آذری و با هنرنمایی هنرمندان نامدار رادیو و تلوزیون تبریز روی صحنه می‌رود.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.