کد خبر : 6382
تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1396 - 1:50

انتقال ۱۵۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه تا ۳ سال آینده

انتقال ۱۵۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه تا ۳ سال آینده

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه باید به مدیریت مصرف آب فکر کنیم، گفت: اگر بتوانیم ۵ الی ۱۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم شرایط مناسب‌تری خواهیم داشت، اما باید مردم در این راستا همراهی کنند.

منطقه آذربایجان‌شرقی، علیرضا ایمانلو در نشستی با اصحاب رسانه‌ی استان به مناسبت هفته‌ی صرفه‌جویی در مصرف آب، اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب استان در ۶۰ شهر استان خدمات ارائه داده و حدود سه میلیون مشترک (۱۰۰ درصد جمعیت شهری) را تحت پوشش قرار می‌دهد و همچنین یک میلیون و ۲۰۳ هزار فقره انشعاب آب داریم و مشکل خاصی در رابطه با آب در استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در زمینه اصلاح، بازسازی، توسعه‌ و اصلاح شبکه‌های آب‌ و فاضلاب استان اقدامات اساسی انجام شده، افزود: طی سال گذشته حدود ۲۴۳ کیلومتر نسبت به توسعه، اصلاح شبکه و اجرای خط انتقال اقدام شده و بیش از ۷۹هزار و۷۰۰ فقره انشعاب آب واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به اهمیت کنترل آب شرب از لحاظ بهداشتی، خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان با افزایش تعداد آزمایشگاه‌های آب، نمونه‌برداری و آزمایش‌های متعدد بر روی آب شرب توزیعی به طور شبانه‌روزی بر سالم بودن آن نظارت مستمر دارد.

وی با اشاره به وجود ۱۱ تصفیه خانه در استان، خاطرنشان کرد: در استان طول شبکه اصلی توزیع آب در حدود ۱۰ هزار کیلومتر بوده که در نتیجه‌ی اقدامات اصلاح شبکه، میانگین درصد هدر رفت آب استان به ۱۸.۴ درصد تقلیل یافته است.

ایمانلو در خصوص عملکرد شرکت آب و فاضلاب استان در زمینه‌ی توسعه و اصلاح شبکه‌ی فاضلاب، بیان کرد: به میزان ۱۷۰ کیلومتر در سال گذشته توسعه و اصلاح شبکه انجام شده که بیش از ۹۱ کیلومتر آن در کلانشهر تبریز است و همچنین اجرای طرح‌های جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب با هدف سالم‌سازی محیط زیست، افزایش سطح بهداشت عمومی، ممانعت از آلودگی آب‌های زیرزمینی همواره مورد تاکید شرکت بوده و در حال حاضر در ۱۸ شهرستان طرح فاضلاب اجرا می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان متذکر شد: وضعیت آب در کل کشور طی خشکسالی‌های متعدد وضعیت خوبی ندارد اما خوشبختانه جریان آب برقرار بوده و مردم احساس کم‌آبی نکرده‌اند، اما باید در این راستا اطلاع‌رسانی شود تا مردم صرفه‌جویی کنند، چراکه آب قابل تولید نیست.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف تبریز در حالات عادی ۳۰۰ تا ۴۰۰ در ثانیه است، خاطرنشان کرد: این میزان در زمان اوج مصرف نیز تا  پنج مترمکعب افزایش پیدا می‌کند که در رابطه باید به بحث صرفه‌جویی بیشتر اهتمام کنیم.

وی با تاکید بر این فرآیند آب‌رسانی تبریز از نهند، چاه‌های سهند و زرینه‌رود تامین می‌شود، افزود: بحث انتقال آب از ارس به تبریز را پیگیری می‌کنیم تا طی سه سال آینده انجام شود.

وی با بیان اینکه، میزان مصرف آب در کشور سالانه برابر با ۲۵۰ متر است، گفت: در کشور ما هر فرد ۴۰ لیتر نسبت به سهم خود بیشتر آب مصرف می‌کند، ما مراکز پرجمعیت، اماکن نظامی و… سعی کردیم با تجهیز شیر آب به کاهنده‌ها، مصرف آب‌شان را متعادل کنیم.

ایمانلو اضافه کرد: در رابطه با مدیریت مصرف آب همکاران تلاش بسیاری کرده‌اند که توزیع انیمیشین، طراحی نرم افزار و اقداماتی عملی در رابطه با اصلاح شبکه‌ی آب مدیریت مصرف انجام داده‌اند و همچنین بر بحث کاهنده‌ها نیز تمرکز کرده و برابر با ۴۰ کاهنده پخش شده و همچنان در تلاش هستیم که در مراکز پرجمعیت پخش شود.

وی خاطرنشان کرد: تفاهم نامه‌ای با سپاه عاشورا منعقد شده قدم‌های خوبی در راستای کاهش مصرف آب و استفاده از پتانسیل بسیج در این راستا، انجام شده است؛ شبکه آب استان نسبت به متوسط کشوری در وضعیت خوبی قرار دارد اما باید بیشتر تلاش کنیم؛ در بحث توقیف انشعابات غیرمجاز، جداسازی آبیاری فضای سبز از آب شرب از جمله اقدامات ما در زمینه کاهش مصرف آب بودا و به هیچ عنوان نباید از شبکه توزیع آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده نشود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به اهداف بودجه سال‌جاری خاطرنشان کرد: طرح افزایش رضایت مشتری را که طبق نظرسنجی سازمان جهاد دانشگاهی استان برابر با ۸۴ درصد است در سال‌جاری تلاش خواهیم کرد که دو درصد افزایش دهیم؛ همچنین ایجاد زیرساخت جدید برای پرداخت غیرحضوری قبوض آب بهاء و افزایش پرداخت‌های غیرحضوری در تبریز را نیز در برنامه داریم.

وی اضافه کرد: رعایت استاندارد در ۶۱ شهر استان، انجام مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد ۰.۴ درصد در استان و هدف گذاری برای ۱۸.۳۴ درصد و همچنین تهیه و نصب دستگاه راه‌اندازی برای سنجش آب ورودی به شبکه‌ی توزیع در جهت کنترل دقیق آب ورودی به شبکه‌ی توزیع از دیگر اهداف ماست.

ایمانلو با تاکید بر اینکه، استان ما از نظر کاهش، مقام اول یا دوم کشور را دارد، خاطرنشان کرد: یک سری شهرها ازجمله، جلفا، مرند، میانه، بخشایش و… مشکل داشتند که در راستای رفع مشکلاتشان تلاش کرده و به لطف خدا مشکلی برای سال ۹۶ نخواهیم داشت و همچنین اصلاح و توسعه‌ی ۱۴۵ کیلومتر از شبکه‌ را در برنامه داریم.

وی با بیان اینکه، سه پروژه برای سال ۹۶ در برنامه داریم، افزود: این پروژه‌ها شامل احداث تصفیه‌خانه فاضلاب نیمه صنعتی به روش Sbr  از طریق لجن گرانولی، احداث تصفیه‌خانه‌ی آب نیمه‌صنعتی به روش پلاسما، احداث تصفیه‌خانه آب شیرین‌کن در شهرهای نظرکهریز و جلفا به روش Ro و ایجاد شبکه جداگانه برای شبکه آب شرب و بداشت در بخشایش می‌باشد.

ایمانلو با اشاره به برنامه‌های این شرکت با استفاده از اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه، گفت: احداث مدول دوم تصفیه خانه آب و فاضلاب تبریز با ظرفیت اسمی ۲.۳ مترمکعب در ثانیه، اجرای خط انتقال شبکه فاضلاب تبریز به طول ۱۱ کیلومتر، اجرای بخشی از شبکه فاضلاب تبریز به طول ۳۰۰ کیلومتر، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب آذرشهر، تکمیل و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب بناب از جمله‌ی این برنامه‌هاست که با اجرای این اقدامات طی سه سال آینده سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه انتقال داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به عملکرد این شرکت در طول دولت تدبیر و امید، خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ در ۱۵ شهر استان با مشکل آب مواجه بودیم، اما امروز با هماهنگی‌ها و تلاش‌های انجام شده در این ۱۵ شهر مشکلی نداریم و حدود ۶۰ مهندس اخصاص داده بودیم تا در جهت بررسی مشکلات تحقیق کرده و ارائه دهند که در این راستا نیز قدم‌های خوبی برداشته شد؛ راه‌اندازی تصفیه خانه بناب، تکمیل فاضلاب چندین شهر استان، تلاش جدی برای حل مشکلات آب و فاضلاب مساکن مهر و… از جمله‌ی اقدامات ما در دولت تدبیر و امید بوده است.

وی گفت: در طول دولت تدبیر و امید در راستای توسعه‌ی شبکه‌ی آب و فاضلاب مساکن مهر اقدامات ویژه‌ای انجام شد و مشکل قسمت اعظم مساکن مهر مرتفع شده و اکنون مشکلی نداریم؛ در این راستا ۱۴۱ مین فقره انشعاب فاضلاب داده‌ایم و در کل هزینه‌ای برابر با ۴۸۸میلیارد تومان در چهارسال در حوزه‌ی آب و فاضلاب استان هزینه شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های تصفیه خانه‌ی تبریز، افزود: در این تصفیه خانه ۵۰ میلیون مترمکعب آب تصفیه می‌شود و محیط زیست نیز از لحاظ بهداشتی مراتب را تحت کنترل قرار می‌دهد، دور دوم این تصفیه‌خانه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد و در صورت تحقیق یکی از تصفیه خانه‌های پیشرفته بوده، در این زمینه با استرالیا همکاری می‌کنیم و بدون تردید کار در حد مناسبی خواهد بود.

ایمانلو در پایان تاکید کرد: تصفیه خانه‌های ما روی اشل‌های استاندارد فعالیت می‌کنند.

گفتنی است، یک الی هفتم تیرماه هفته‌ی “صرفه‌جویی در مصرف آب” نامگذاری شده است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.