کد خبر : 6432
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 تیر 1396 - 2:27

اتخاذ راهکارهای مشترک برای کاهش آسیب ها اجتماعی در کلان شهرها

اتخاذ راهکارهای مشترک برای کاهش آسیب ها اجتماعی در کلان شهرها

آی نیوز- کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع مشورتی رؤسای شواهای اسلامی شهرهای مرکز استان با بررسی چالش‌های فرهنگی و معضلات اجتماعی برگزار و نتایج آن برای نتیجه‌گیری در بیانیه پایانی، جمع‌بندی شد.

 تکدی گری یکی از موضوعاتی است که همواره در شهرهای بزرگ به عنوان چالش مدیریت شهری مطرح است و در این کمیسیون به یکی از موضوعات مهم مورد بررسی ابعاد مختلف بدل شده است.

کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع مشورتی رؤسای شواهای اسلامی شهرهای مرکز استان در حاشیه پنجاه و هشتمین اجلاس مجمع مشورتی در تبریز ویژگی های بارز این شهر در رفع معضلات اجتماعی مورد توجه قرار داد.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز در این باره گفت: با همکاری انجمن خیریه حمایت از مستمندان ، شهرداری و نیروی انتظامی، کلانشهر تبریز به عنوان شهر بدون گدا و معتاد متهاجر در کشور معرفی شده است که در این میان نقش مصوبات شورا با پیوست فرهنگی بسیار بارز است.

تامین درآمدهای پایدار، یکپارچه‌سازی سیستم مدیریت شهری، آموزش اعضای شورا، حمایت از معماری‌ اسلامی و ایرانی، احصای راهکارهای مشترک مدیریت آسیب‌های اجتماعی از جمله مباحث مطرح در این کمیسیون بود.

علیجان شمشیربند رئیس شورای شهر ساری  در این نشست، توجه به تامین درآمدهای پایدار را از ضرورت‌های مهم شوراها خواند و افزود: با توجه به ناکافی‌بودن منابع درآمدی شهرداری‌ها، راهکارها و شیوه‌های کسب درآمدهای پایدار باید تفکیک شود.

وی اضافه کرد: ایجاد  مدیریت یکپارچه شهری، سال‌هاست که در مجالس و دولت‌های مختلف مطرح می‌شود اما هنوز به نقطه تاثیرگذار نرسیده و در دوره پنجم فعالیت شوراها باید تعیین تکلیف شود.

وی همچنین آموزش اعضای شورا را ضروری دانست و افزود: مصوبات شورا در روند ۵۰ سال آتی شهر تاثیرگذار است، از این رو،  کسانی که در انتخابات شوراها رای می‌آورند باید از آموزش‌های ویژه برخوردار باشند.

رییس شورای اسلامی شهر یزد گفت: توجه با آموزش تخصصی اعضای شورای اسلامی و تبیین سیاست های کلی شوراها می تواند در میزان اثر گذاری اجرای مصوبات شورا اثر گذار باشد.

حجت الاسلام عباس زارع با اشاره به تمایز ویژگی های فرهنگی هر شهر افزود: ضرورت دارد  سیاست های نظارتی با محوریت فرهنگی در پروژه های مختلف شهرداری اجرا شود.

وی اموزش بر مقوله آموزش شهروندی تاکید کرد و گفت: معاونان فرهنگی شهرداری ها می توانند با آموزش شهروندی هزینه ارائه خدمات شهری را کاهش دهند.

نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها نیز با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در باره گفتمان فرهنگی گفت: یکی از دلایل مهم صدور دستور آتش به اختیار رهبری ایجاد اختلال در اجرای منشور فرهنگی کشور است.

کمال جوانمرد افزود: می توان با تاکید بر سند چشم انداز ۱۴۰۴ با محوریت فرهنگی تفاوت های اساسی حقوق و تکالیف شهروندی را متمایز و در بطن جامعه نهادینه کرد.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد حقوق شهروندی توسط دولت تامین شود و در مقابل آن شهروندان با انجام تکالیف شهروندی در تامین آن نقش مطالبه گرایانه داشته باشند.

جوانمرد در ادامه با انتقاد از نحوه نظارت بر برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر گفت: افزایش تعداد اعضای هیئت نظارت استانی از سه نفر به هفت نفر و حضور نماینگان قوه قضائیه و شورای نگهبان، احتمال وقوع هر گونه تخلف نظارتی در نحوه برگزاری انتخابات شوراها را را به حداقل می رساند.

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع مشورتی رؤسای شواهای اسلامی شهرهای مرکز استان در تبریز، ایجاد نضام اطلاع رسانی بین مطالبات شهروندان و مدیریت شهری را ضروری دانست گفت: فقدان سیستم اطلاع رسانی از محوریت سیاستگذاری های مدیریت شهری رویکرد لطیف فرهنگی اجتماعی شورارهای اسلامی را به رویکرد عمرانی – خدماتی تبدیل می کند.

علی رضایی غفلت در آسیب شناسی عملکرد شوراهای اسلامی شهر برای جلوگیری از فساد را یکی دیگر از رویکرد های فرهنگی ضروری در سیاست گذاری های کلان عنوان کرد.

رییس شورای اسلامی شهر اردبیل همچنین در این جلسه بر ضرورت تنظیم پیوست فرهنگی تمامی پروژه های عمرانی شهرداری ها اشاره کرد و گفت: پروژه های کلان شهری مانند پروژه های عمرانی بدون نهادینه سازی فرهنگی از نحوه بهره مندی های عمومی از این پروژه ها دچار زوال خواهند شد.

 ذکی‌الله خوشبخت افزود: تصویب لوایح گوناگون بدون پیش زمینه و تخصص توسط اعضای شورا نتیجه برعکس می دهد و پیروی از مدیریت آزمون و خطا محسوب می شود.

همچنین رییس شورای اسلامی شهر بندرعباس در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع مشورتی رؤسای شواهای اسلامی شهرهای مرکز استان در تبریز با ارائه پیشنهادات کلی در خصوص اصلاح مصوبات نشست های این کمیسیون گفت: اتخاذ تمهیدات لازم با هدف هم راستا کردن عملکرد شورای فرهنگی عمومی شهر ها بر اساس ریل گذاری های مصوبات شورای اسلامی شهر ها الزامیست.

پرویز سالاری با اشاره به ساختار و تشکیلات جدید سازمانی شهرداری ها ابلاغی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور متذکر شد: حذف معاونت فرهنگی از چارت سازمانی شهرداری نتیجه مطلوبی از آن شهرها به ویژه مراکز استان ها نخواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.