کد خبر : 6438
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تیر 1396 - 2:53

جوان تبریزی عنوان بهترین مخترع جهان در سال ۲۰۱۷ را کسب کرد

جوان تبریزی عنوان بهترین مخترع جهان در سال ۲۰۱۷ را کسب کرد

آی نیوز-  مخترع و پژوهشگر تبریزی موفق شد برای اولین بار در تاریخ کشور، جایزه ویژه و مدال افتخار جشنواره و مسابقات بزرگ اختراعاتINPEX آمریکا را کسب کند و پرچم جمهوری اسلامی ایران را در صدر برگزیدگان این مسابقات بین المللی به اهتزاز درآورد.

 طی روزهای اخیر جشنواره و مسابقات بزرگ اختراعات inpex آمریکا که بزرگ ترین جشنواره اختراعات در جهان محسوب می شود با معرفی برگزیدگان خود به اتمام رسید و بسیار باعث مباهات است که با وجود رقبایی از ۴۰ کشور جهان طرح و اختراع “پوشش گیاهی HL جایگزین مالچ نفتی برای حل معضل ریزگردهای شهری” از کشورمان موفق به کسب جایزه ویژه و مدال افتخار این مسابقات در بین ۸۰۰  اختراع حاضر در این مسابقات گردید و این بار نیز پرچم سه رنگ ایران اسلامی در یک عرصه معتبر علمی بین المللی به اهتزاز درآمد و افتخار دیگری در پرونده اختراعات ایران ثبت و ضبط شد.

این در حالی است که کمپانی ها و رقبای قدرتمندی از ۴۰ کشور جهان از جمله آمریکا، فرانسه، هلند، آلمان، چین در این جشنواره حضور داشتند.

خلیل نظری ، متولد ۱۳۶۰ در شهر تبریز و مالک صنایع شیمیایی و چسب سازی هل است، وی از سال ۷۵ به همراه پدرش که شغل شان فروشگاه رنگ و  ابزار و چسب بود، همزمان با تحصیل در رشته فیزیک شروع به کار کرد.

در خصوص شرکت هِل و نوع فعالیت اش توضیح دهید؟

کارخانه چسب هِل از سال ۷۹ با تولید انواع چسب و مواد شیمیایی با نام صنایع شیمیایی و چسب سازی هِل فعالیت خود را شروع نموده. در سال ۸۴ اولین محصول خود را با نام چسب دوقلو فولاد هل به بازار عرضه کردیم. در سال ۹۰ در آزمایشگاه های تحقیقاتی صنایع موفق به تولید چسب بی نظیر گیاهی هل شدیم . در سال ۹۵-۹۴ با ارتقاء و گسترش سالن جدید تولید در این صنایع، همزمان ۳ محصول جدید در چسب هل با نام های چسب زه خودرو، چسب لیزر مخصوص شیشه و چسب توربو واشرساز حرارتی تولید کردیم. ما ( صنایع چسب سازی هل ) در زمینه به کارگیری نیروی انسانی ، موفق به استخدام بیش از ۵۰۰ نفر پرسنل دارای مدارک بالای تحصیلی شده ایم.

ما با توجه به سیستم مدیریت کیفیت محصولات خود در زمینه بازاریابی فروش توانسته ایم  در شرکت های بزرگ و کوچک داخلی و خارجی به موفقیت های بسزایی دست یابیم . همچنین ما موفق به دریافت نشان استاندارد آلمان و اروپا و مدرک   I.S.Oاز Q.A.L و T.U.V شدیم.

دکتر نظری چگونه شد که تصمیم گرفتید طرح و اختراع خود را برای این جشنواره ارسال کنید؟

با توجه به اینکه اجرایی شدن اختراع حاضر در کشورمان کمک موثری در راستای حفظ و سلامت محیط زیست و حل چالش آلودگی محسوب می گردد، بنده لازم دانستم این طرح را معرفی کنم تا بتوانیم گامی تأثیر گذار در مسیر حفظ محیط زیست کشور برداریم.

از طرحتان بگویید و اینکه در چه زمینه ای بوده است ؟

بحران گرد و غبار و هجوم ریزگرد به شهرها در بسیاری از شهرها و مناطق جهان به یک بحران جهانی تبدیل شده است که سلامت انسان ها و محیط زیست را به صورت جدی به خطر می اندازد. خشکسالی، فرسایش بادی و بیابانزایی سبب می شود ذرات گرد و غبار با قطر کمتر از ۵ میکرون به وسیله باد یا طوفان های بیابانی تا مسافت های بسیار طولانی جابه جا شده و انتقال یابند و در بسیاری مواقع موجب بروز پدیده ریزگرد و ایجاد شرایط بسیار بحرانی در شهرها شوند.  اختراع ارائه شده در این مسابقات یک ماده با پایه ی گیاهی برای حل معضل ریزگردهای شهری بوده که جایگزینی مناسب و سازگار با محیط زیست برای مالچ نفتی به منظور حل بحران پدیده گرد و غبار و ریزگرد های شهری است که هیچ نمونه داخلی و خارجی ندارد. این طرح مربوط به تولید نوعی چسب گیاهی بر پایه نشاسته گندم با تکنولوژی بالا میباشد. این چسب به طور کامل با محیط زیست سازگار بوده و سبب مهار شدن و جلوگیری از پراکنده شدن ریزگردها و شنهای روان در محیط میباشد.

طرح جدید ابداعی شما چه مشکلاتی از صنعت یا محیط زیست کشور را حل می کند ؟

امروزه برای مقابله با پدیده هجوم ریزگرد از روش پاشش مالچ نفتی به اراضی مستعد گرد و غبار زایی استفاده می شود، مالچ نفتی ماده‌ایست که از پسمانده‌های نفت خام در برج تقطیر پالایشگاه‌ها بدست می‌آید. این ماده به صورت لایه نازک و قابل انعطافی بر روی تپه‌های ماسه‌ای پاشیده شده و موجب تثبیت موقت این تپه‌ها می‌شود. این در حالیست که مالچ نفتی علاوه بر اینکه گران و باارزش است، زمین را سیاه می کند، بدبوست و حرارت منطقه را بالا می برد و باعث می شود بادهای آن منطقه گرم و بدبو باشد، و مهم تر از همه اینکه باعث نابودی موجودات و گیاهان و تخریب شدید محیط زیست می شود. اما ماده اختراعی حاضر یک ماده جدید گیاهی جایگزین مالچ نفتی برای پاشش بر روی اراضی شن خیز و حل معضل گرد و غبار و شن های روان شهرها است که بر پایه مواد کاملا گیاهی ساخته و فراوری شده و در تمامی انواع خاک و شن ها در تونل باد مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه مطلوب به دست آمده است. استفاده از این ماده به عنوان جایگزین مالچ نفتی برای مقابله با پدیده ریزگرد ها می تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

گیاهی بوده و کاملا سازگار با محیط زیست است.
قیمت آن از مالچ نفت ارزانتر می­باشد.
در برابر باد و شرایط جوی و UV مقاوم است.
در هنگام پاشش خنک است
به حشرات و موجودات زنده محیط هیچکونه آسیب نمی­رساند.
بی بو و بی رنگ است
آب­های زیرزمینی را آلوده نمی کند
اشتعال پذیر نیست

روند این پروژه چگونه است ؟

این چسب گیاهی بوده و بر پایه نشاسته گندم با تکنولوژی بالا میباشد. با توجه به اینکه این چسب باید با آب مخلوط شود، به سه طریق مختلف میتوان بر روی خاک اسپری نمود.

-از طریق کامیون های قیر پاش.

-از طریق هواپیما مخصوصا هواپیمای آتش نشانی.

-اسپری کردن با روش بوستر

همچنین میزان ویسکوزیته و  یا غلظت چسب با توجه به گرِید(درجه)خاک متغیر هست. در واقع پس از اعمال این پوشش گیاهی بر روی خاک یا شن های روان، شاهد تثبیت شدن کامل شن ها خواهیم شد.

به بخشی از طرح ها و اختراعات قبلی خود نیز اشاره کنید و توضیح دهید.

از اختراعات قبلی می توان به اختراع چسب قابل تراش به صورت دوقلو که دو قطعه فولاد را طوری میچسباند که تحت فشار گیره خم میشود ولی جدا نمیشود و بر یک سانتی متر مربع ۲۷۰ کیلوگرم تحمل دارد که در نوع خود بی نظیر بوده و نمونه داخلی و خارجی ندارد.

چه طرح هایی برای آینده در پیش رو دارید؟

ساخت بزرگترین کارخانه چسب در ایران ، در منطقه هریس آذربایجان شرقی به مساحت ۱۵۰۰ هکتار .

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.