کد خبر : 6513
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1396 - 8:05

خواهان افزایش مناسبات تبریز و انگلستان هستیم

خواهان افزایش مناسبات تبریز و انگلستان هستیم

آی نیوز- استاندار آذربایجان‌شرقی توسعه ارتباطات ایران با کشورهای جهان را یکی از مهم ترین اولویت‌های دولت اعلام کرد و گفت: خواهان افزایش مناسبات تبریز و انگلستان هستیم.

 منطقه آذربایجان شرقی، اسماعیل جبارزاده در دیدار با سفیر انگلیس در ایران با اشاره به ظرفیت‎های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و … استان گفت: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های صنعتی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌‌شود. اکثر صنایع ما قدیمی شده اند و مایل به نوسازی این واحدهای تولیدی و صنعتی با توسعه مناسبات خود با کشورهایی همچون انگلستان هستیم.
 
وی با اشاره به مبادلات بزرگ تجاری در بازار تبریز از سال‌های گذشته، افزود: بازار تبریز، جذابیت بسیار زیادی برای کشورهای همسایه علی الخصوص برای عثمانی‌ها داشته است و برای تصاحب بازار تبریز چندین بار در این زمینه جنگ شده که آخرین آن جنگ چالدران بود.
 
 وی با بیان اینکه اکثر تجار و بازرگانان موفق ایران، آذری هستند عنوان کرد: بهترین بازارهای کشور نیز در دست آذری‌هاست و ببیشترین مراودات تجاری با کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی از طریق تجار آذری انجام می‌شود.
 
استاندار آذربایجان شرقی حمایت از صنعت و تولید را یکی از مهم ترین سیاست‌های دولت دانست و گفت: خوشبختانه در سالجاری از سوی دولت ، اعتبار ویژه‌ای برای صنعت و تولید در نظر گرفته شده و برای آذربایجان شرقی نیز در این زمینه هیچ محدودیتی تعیین نشده و می توانیم تا حد امکان از این اعتبارات جذب کنیم.
 
  جبارزاده با تاکید بر لزوم گسترش روابط بخش خصوصی استان و شرکت‌های انگلیس در زمینه نوسازی صنایع ادامه داد: حوزه آی تی و آی سی تی یکی دیگراز زمینه های همکاری دوجانبه تبریز و انگلیس می تواند باشد .
 
وی از وجود بیش از سه هزار و ۴۰۰ نفر هیات علمی و استاد دانشگاه در دانشگاه‌های استان خبر داد و گفت: در اغلب دانشگاه‌های استان، فارغ التحصیلانی از کشور انگلیس، مشغول تدریس به دانشجویان استان هستند که از این افراد می‌توان به عنوان رابط بسیار مناسبی برای توسعه مناسبات مختف دو کشور استفاده کرد.
 
وی بر لزوم همکاری دوجانبه در زمینه نانتکنولوژی و بیوتکنولوژی و تشکیل شرکت‌های مشترک دانش بنیان تاکید کرد و افزود: دولت در این زمینه نیز حمایت‌های خوبی را انجام می‎دهد و بخش زراعت و کشاورزی و تولید محصولات دامی از دیگر زمینه‌های همکاری ما با انگلستان می تواند باشد.
 
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ارتباطات خوب موسسات تحقیقاتی استان با برخی مراکز پژوهشی و تحقیقاتی انگلستان ادامه داد: با توجه به اینکه گسترش همکاری با کشورها، یکی از مهم ترین اولویت‌های جمهوری اسلامی است تلاش می‌کنیم با یک بازتعریف مناسب در روابط، مناسبات علمی و پژوهشی خود را با کشور انگستان نیز افزایش دهیم.
 
جبارزاده با بیان اینکه در حال اجرای خط اتیلن غرب به تبریز هستیم گفت: با اجرای این طرح، ظرفیت پتروشیمی تبریز به بیشاز پنج برابر افزایش خواهد یافت. با وجود فاصله زیادی که  با مراکز نفت خیز داریم ولی به علت موقعیت جغرافیایی تبریز دوست داریم محصولات پتروشیمی را از طریق تبریز به سایر کشورها صادر کنیم که در این زمینه می توانیم همکاری های خوبی با کشور انگلستان نیز داشته باشیم.
 
وی از کسب رتبه دوم جذب سرمایه گذاری خارجی توسط استان در سال ۹۵ خبر داد و عنوان کرد: امسال تلاش می‌کنیم رتبه اول کشوری در این زمینه را به خود اختصاص دهیم. مردم و بخش خصوصی ما همیشه تلاش می کنند با شاگرد اول ها همکاری کنند و علاقه بخش خصوصی ما همیشه به همکاری با کشورهای تراز اول اروپا است که کشور انگلستان می تواند گزینه مناسبی برای توسعه همکاری ها باشد. روابط ایران و انگلستان در طول تاریخ، سیسنوسی بوده و اگر به یک حالت صعودی تبدیل شود، اعتماد لازم برای همکاری بخش خصوصی دو کشور نیز ایجاد خواهد شد.
 
 
 جبارزاده با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال ۲۰۱۸ از سفیر انگلستان در ایران خواست که از شهروندان کشور خود برای سفر به تبریز در سال ۲۰۱۸ دعوت کند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.