کد خبر : 6515
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1396 - 8:14

ترمینال مرکزی، پروژه اجتماعی و تاثیرگذار تبریز برای گردشگری در ۲۰۱۸

ترمینال مرکزی، پروژه اجتماعی و تاثیرگذار تبریز برای گردشگری در ۲۰۱۸

آی نیوز-  یک سال پیش بود که ترمینال مرکزی تبریز بعد از ۲۵ سال بلاتکلیفی و نیمه کاره رها شدن، با عزم شهرداری تبریز تکمیل شد.

ترمینال مرکزی تبریز اکنون با فعالیت شبانه روزی خود روزانه به هزاران مسافر درون و برون استانی خدمات ارائه می دهد و بی شک نقش تاثیرگذار و قابل توجهی در برنامه های گردشگری «تبریز۲۰۱۸» خواهد داشت.

شهرداری تبریز در چهار سال اخیر توانست پروژه معطل مانده ای که در طول ربع قرن به یکی از دغدغه های شهروندان تبدیل شده بود را با مدیریت جهادی به ثمر بنشاند و کاری را که سایر متولیان نتوانسته بودند در طول ۲۳ سال به سرانجام برسانند با تزریق بودجه و کار شبانه روزی به اتمام برساند.

در کنار تکمیل و بهره برداری از ترمینال تبریز که یکی از المان های زیبای تبریز و همچنین یکی از زیباترین و مدرن ترین ترمینال های بین شهری کشور محسوب می شود شهرداری تبریز توانسته است گام های اساسی برای ایجاد تحرک در توسعه زیرساختهای گردشگری بردارد.

ارائه تسهیلات و روان سازی امور برای سرمایه گذاران در بخش گردشگری، هتل سازی و فعالیت های مربوط به توریسم، توجه به زیباسازی شهر، ساماندهی و  زیباسازی ورودی های شهر و همچنین تعریف، بازنمایی و بازسازی محورهای تاریخی و گردشگری شهر تبریز و مهمتر از همه ورود همه جانبه و بدون چشم داشت به موضوع تبریز ۲۰۱۸ نمونه هایی از عملکرد درخشان و قابل اعتنای شهرداری تبریز در راستای آماده سازی شهر برای این رویداد مهم تلقی می شود.

با این حال تکمیل و بهره برداری از ترمینال تبریز خود، کارنامه ای درخشان و قابل اعتنا برای مدیریت شهری تبریز در راستای ایجاد زیرساختهای مورد نیاز برای پذیرایی مناسب از مسافران و گردشگران شهر خواهد بود.

در حالی که در طول دولت های مختلف و در طول ۲۳ سال متمادی با بودجه دهی قطره چکانی، تنها ۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه ترمینال تبریز هزینه شده بود شهرداری تبریز در طول ۲ سال با صرف هزینه ای معادل ۶۰ میلیارد تومان پایانه مرکزی تبریز را که مهم ترین مبدا برنامه های گردشگری ۲۰۱۸ و همچنین مهمترین مبدا ورودی گردشگران به شهر خواهد بود هزینه کرده است.

هز چند ترمینال هوایی فرودگاه تبریز و ترمینال بزرگ قطار در تبریز نیز از دیگر مبادی ورودی شهر محسوب می شود اما با این حال سفر زمینی و از طریق ترمینال های بین شهری به لحاظ سهولت در دسترسی به اتوبوس، هزینه کم و پایین، وجود وسیله حمل و نقل به تمامی شهرهای کوچک و بزرگ در سراسر کشور انتخابی مهم برای گردشگران به شهر محسوب می شود.

اکنون دیگر ترمینال تبریز با دارا بودن ترمینال های جداگانه سوار و پیاده نمودن مسافران، طراحی مدرن و پیش بینی تمامی امکانات مورد نیاز مسافر در آن، فضایی مملو از دود و سر و صدا، شلوغی و ازدحام مسافرها و دستفروش‌‌های دوره‌گرد و فریادهای رانندگان تاکسی نیست بلکه به مکانی مدرن، آرامش بخش و در خاطر ماندنی برای هر مسافری تبدیل شده است.

توجه به ترمینال با حضور دکتر نجفی در راس مدیریت شهر و تحول در برنامه‌های توسعه‌محور عمرانی، پایانه مرکزی تبریز به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار شهر تبریز، هدفگذاری شد و در اندک مدتی به بهره برداری رسید.

ساختمان اصلی پروژه در سه طبقه به مساحت ۲۲ هزار مترمربع و در ارتفاع‌های مختلف طراحی شده و در نماسازی‌ نیز از ترکیب زیبای کامپوزیت و شیشه استفاده شده است.

 در معماری ساختمان نیز، تاج ویژه‌ای طراحی و اجرا شده است که در نوع خود، از جلوه های بی‌نظیر معماری شهری به شمار به می‌رود.

تدبیر شهردار تبریز در حذف مدیریت‌های پراکنده و اجرای متمرکز پروژه با محوریت شهرداری را عامل اصلی اوج‌گیری پروژه پس از حدود سه دهه بوده است.

در چهار سال اخیر، «تحول چشمگیر عمرانی» در شهر تبریز واقعیت انکارناپذیری است که مورد اذعان عموم کارشناسان شهری و مخاطبان توسعه و پیشرفت شهر قرار گرفته‌است.

تحولی که در درجه اول، مرهون تفکرات اقتصادی و مدیریت هوشمند دکتر نجفی شهردار تبریز است. در واقع تغییر چهره اساسی پروژه ترمینال، ثمره مهم همین وجهه مدیریتی است.

اکنون ترمینال تبریز مبدا و مقصد روازنه هزاران مسافری است که از شهرهای دور و نزدیک کشور و کشورهای همسایه بوده و پذیرای هزاران مسافری است که در اولین گام ورود به تبریز قدم در پایانه ای مدرن، زیبا و بزرگ می گذارند و قطعا این تصویر اولیه آنان از شهر تصویری ماندگار برای آنان خواهد بود.

ترمینال تبریز ظرفیت خدمت رسانی و پذیرش روزانه بیش از یکصد هزار گردشگر و مسافر را داراست و ظرفیت و زیرساخت بسیار مهمی برای استقبال از رویداد ملی «تبریز۲۰۱۸» می باشد.

تردد روزانه دهها هزار نفر مسافر از ترمینال مرکزی تبریز این مکان را به یکی از مبادی ورودی مهم و حیاتی تبریز تبدیل نموده است و امید می رود با فعالیت و کوشش شبانه روزی زحمت کشان سازمان پایانه ها، این ترمینال به بهترین نحو اولین میزبان مسافران و گردشگران در شهر باشد.

http://terminals.tabriz.ir/Uploads/47/Cms/PictureGallary/b2.jpg

دکتر نجفی در یک مصاحبه با اشاره به جایگاه جهانی تبریز در عرصه گردشگری و چشم‌انداز سال ۲۰۱۸ متذکر شده بود: با بهره‌برداری از این پایانه، ظرفیت گردشگری تبریز برای ارائه خدمات به مسافران ورودی و خروجی شهر به ۱۰۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

شهردار تبریز با تأکید بر این‌که سعی شده تا پایانه مرکزی تبریز، زیباترین و مجهزترین پایانه شهری کشور باشد، گفته بود: این پروژه ارزشمند، فراتر از کارکرد عمران و حمل‌و‌نقل، یک پروژه اجتماعی به شمار رفته و از نقاط افتخارآمیز شهر تبریز خواهد بود.

ناگفته نماند در کنار ترمینال تبریز وجود ایستگاه راه آهن تبریز و همچنین فرودگاه تبریز به عنوان دو مبدا ورودی ریلی و هوایی تبریز نیز جایگاه بخصوصی در ورود و خروج مسافران و گردشگران به شهر دارد با این حال به نظر می رسد باید برای آماده سازی و توسعه سالن های فرودگاه تبریز و همچنین توسعه خدمات راه آهن در این شهر چشم انتظار تعامل بین دستگاهی و به تعبیری مدیریت واحد شهری باشیم.

هنوز بعد از ۱۵ سال از آغازعملیات احداث راه آهن میانه-تبریز، که ریل ترانزیتی کشور به شمار می رود و راه آهن ایران را به آذربایجان و ترکیه وصل می کند، زمان افتتاح هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و در صورت تکمیل این پروژه نیز قطار تبریز تهران به یک مسیر اقتصادی و دارای توجیه زمانی تبدیل خواهد شد.

شهرداری تبریز دو سال پیش اعلام کرده است با رسیدن خط آهن قطار میانه به تبریز، شهرداری آماده احداث یک ایستگاه مدرن و بزرگ قطار در منطقه ائل گلی و جنوب شرق خواهد بود.

طبیعتا تکمیل و احداث مسیر خط آهن میانه تبریز، عزم و اراده مسئولان مربوطه را می طلبد هرچند به نظر می رسد برای تکمیل این پروژه حیاتی و نیمه تمام تزریق بودجه ملی و تلنگری به متولیان امر برای عمل به وظایف ذاتی شان ضروری است.

علی عباسی

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.