طراحی ساخت دستگاه ترمیم حرارتی آسفالت در پارک علم و فناوری آذربایجانشرقی
با تلاش پژوهشگران یکی از شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری استان آذربایجانشرقی، دستگاه ترمیم حرارتی و بازیافت گرم بهجای آسفالت برای نخستین بار در خاورمیانه طراحی و ساخته شد.
نیما مردانی، یکی از مجریان این طرح امروز در گفتوگویی مشروح با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: روسازی راهها بهطور دائم در اثر تنشهای ناشی از عواملی مانند بار ترافیکی، تغییر دما و میزان رطوبت فرسوده شده و دچار نقایص و خرابیهایی چون ترکها، تغییر شکلها و … میشوند که با توجه به محدودیت سرمایه و بودجه در کشور و نیز بهمنظور حفاظت از سرمایههای موجود، نگهداری رویههای آسفالتی امری لازم و ضروری است.
وی در ادامه با بیان اینکه امروزه در دنیا با توجه به انواع خرابیهای روسازی روشهای متعددی جهت ترمیم عیوب ازجمله: چاله پرکنی، وصله و پاره عمقی، تزریق فشاری و استفاده از صفحات گرمکن بهکار گرفته میشوند، تصریح کرد: در همین راستا به دلیل هزینه بسیار پایینتر، امکان ترمیم در تمام فصول سال، کاهش مصرف قیر و آسفالت، دوستدار محیطزیست و ترمیم ضدآب، بدون درز و دستانداز و … استفاده از صفحات گرمکن از روشهای مورد تائید و تأکید سازمان بزرگراههای فدرال آمریکا و وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران است.
به گفته وی این تکنولوژی پرکاربردترین تکنولوژی ترمیم عیوب روسازی آسفالت در اروپا و امریکا بوده و شرکت آراز ماشین بهعنوان اولین و تنها تولیدکننده این دستگاهها در ایران و خاورمیانه اقدام به طراحی و تولید دستگاههای ترمیم حرارتی آسفالت با استفاده از صفحات گرم کن در پارک علم و فناوری استان آذربایجانشرقی کرده است.
مردانی در بخش دیگر سخنان خود یادآور شد: این دستگاهها برای ترمیم انواع عیوب روسازی آسفالت از جمله انواع برآمدی یا گودافتادگی نوارهای حفاری، شیار شدگی و موج افتادگی آسفالت، قیرزدگی، ترمیم سطوح منهول و انواع چاله بهخصوص چالههای پر از آب در فصل زمستان کاربرد اساسی دارند.
این محقق تاکید کرد: از جمله مهمترین مزایای این شیوه نسبت به روشهای مرسوم ترمیم در ایران: حذف فرآیند برش، تخریب و نخاله برداری، استفاده از تراشههای آسفالت تراش بهعنوان مواد اولیه ترمیم و بازیافت کامل و درجای آسفالت، دوستدار محیط زیست، کاهش میزان مصرف قیر و آسفالت تا ۶۰ درصد، کاهش هزینه تمام شده ترمیم تا ۷۵ درصد و ارائه ترمیمی کاملاً مسطح، ضد آب، بدون درز و دستانداز با طول عمر بیش از ۳ برابر روشهای معمول است.
مردانی اضافه کرد: این دستگاهها علاوه بر ترمیم آسفالت کاربرد وسیعی در یخ زدایی اضطراری معابر دارند.
جواد احمدی، یکی دیگر از مجریان این طرح در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: در حال حاضر این دستگاهها توسط شرکت آراز ماشین مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجانشرقی در ۳ مدل متفاوت برای استفاده شهرداریها، راهداریها و پیمانکاران آسفالت با حجم و کاربری متفاوت طراحی و ساخته میشوند.
وی در ادامه با بیان اینکه مدل TB2000 کوچکترین دستگاه ترمیم حرارتی ساخت شرکت آراز ماشین است که بر روی شاسی مجزا ساخته شده و به صورت تریلی توسط خودرو یدک کش حمل میگردد، افزود: این دستگاه دارای هیتری با سایز 125×۱۷۰ سانتیمتر ( با قابلیت روشن شدن ۴ بلوک بهصورت مجزا ) با مداومتکاری هشت تا ۱۶ ساعت است که مجهز به بالابر اتوماتیک سیلندرهای سوخت، سیستم کنترل هوشمند، ژنراتور برق با قابلیت تأمین برق سایر تجهیزات، چراغها و علائم هشداردهنده، کنترلر لیزری دمای سطح آسفالت است.
احمدی، دستگاه ترمیم حرارتی مدل TB4000 را از دیگر مدل این دستگاه بیان کرد و یادآور شد: مدل TB4000 بر روی شاسی وانت نیسان نصب میگردد. این دستگاه دارای هیتری با سایز 230×۱۸۰ سانتیمتر ( با قابلیت روشن شدن چهار بلوک بهصورت مجزا ) با مداومتکاری ۱۰ تا ۲۴ ساعت است.
به گفته وی مجهز به فلاسک هیتردار آسفالت، مخزن قیر، کمپتور، بالابر اتوماتیک سیلندرهای سوخت، سیستم کنترل هوشمند، ژنراتور برق با قابلیت تأمین برق سایر تجهیزات، چراغها و علائم هشداردهنده، کنترلر لیزری دمای سطح آسفالت از دیگر قابلیتهای این مدل است.
این پژوهشگر اضافه میکند: مدل F4000 مدل فوق آپشن دستگاههای TB4000 است که علاوه بر دارا بودن تمام امکانات فوق مجهز به دستگاه برش، جوش، دستگاه تخریب، کمپرسور هوا، رنگ پاش و سیستم پاشش پیستولهای قیر است که با پاشش بهینه قیر تا ۶۵ درصد در مصرف قیر صرفهجویی میکنند.
به گفته وی این دستگاهها مجهز به سیستم پیشرفته GPS+ است که مالک دستگاه را قادر میسازد بهصورت آنلاین موقعیت دستگاه را روی نقشه مشاهده کرده و همزمان از دستگاه گزارش عملکرد تهیه کند.
احمدی گفت: این دستگاه به منظور ارائه یک پکیج کامل واکنش سریع در مواقع بحران و ترمیم آسفالت و یخزدایی اضطراری طراحی و ساخته میشوند.
برچسب ها :تبریز شهر اولین ها
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰