کد خبر : 877
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 بهمن 1392 - 8:21

در سال ۱۴۰۴ تبریز فیروزه جهان اسلام می شود

در سال ۱۴۰۴ تبریز فیروزه جهان اسلام می شود

 

 

 

آی نیوز: با توجه به اهمیت سیاست مجموعه شهرداری کلانشهر تبریز و معاونت فرهنگی در حمایت معنوی از رسانه های بومی و زیرساخت های فرهنگی که مستلزم توسعه هرچه بیشتر در کلانشهر ها می باشند،

 

حجت الاسلام والمسلمین احمد حمیدی، معاون فرهنگی شهردار تبریز در گفتگو با خبرنگاران این مجموعه در خصوص  موضوعاتی چون اولویت های معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری، ارتباط مجموعه های فرهنگی شهرداری با هنرمندان و اهالی فرهنگ شهر تبریز، بودجه فرهنگی شهرداری تبریز، حمایت از فعالیتهای مردم نهاد فرهنگی و موضوع ورزش حرفه ای شهرداری تبریز به خبرنگاران آناج پاسخ گفت که مشروح این گفتگو در ادامه به شرح زیر می باشد:

به عنوان مسئول معاونت فرهنگی شهرداری چه فعالیت هایی را در اولویت برنامه کاری خود قرار داده اید؟

با توجه به اهمیت فعالیت های فرهنگی در تبریز که یکی از شهرهای مهم کشور محسوب می شود و با قدمتی ۴۰۰۰ ساله مشاهیر و مفاخر بزرگی را در دل خود پرورده است، باید اقدامات فرهنگی خود را به سطحی برسانیم که در شان شهری مثل تبریز باشد.

من در مراسم معارفه ی خود جهت رساندن تبریز به جایگاهی مطلوب، تدوین طرح جامع فرهنگی اجتماعی را مطرح کردم و از اولین روز کاری خود پیگیر آن هستم.

طرح جامع فرهنگی اجتماعی طرحی است که با پشتوانه علمی و پژوهشی و با استفاده از ظرفیت های حوزه و دانشگاه تدوین خواهد شد. به طوری که تمام صاحب نظران در مورد کلیات و پیش نویس های آن اظهار نظر می کنند و بعد از آمادگی پیشنویس به کمسیون فرهنگی و شورای شهر فرستاده می شود و پس از اعمال تغییرات کارشناسانه شورا به تصویب می رسد.

با توجه به طرح فوق که موجب اتفاق در شهرداری خواهد بود، برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی می کنیم تا انشاءالله بدین طریق در زمانی مشخص به نقطه ای برسیم که در شان جایگاه تبریز باشد. امید است که بتوانیم با اجرای این طرح در سال ۱۴۰۴ تبریز را تا حد شهری که از همه نظر (عمرانی، رفتاری و …) در جهان اسلام الگو باشد، برسانیم.

در واقع هدف غایی ما رسیدن به جایگاهی است که مقام معظم رهبری از آن به عنوان بلد طیّب یاد کردند. برای رسیدن به هدف مذکور باید شاخص های یک شهر سالم را مشخص کنیم. اگر برای ما شهر سالم میسر شود، می توانیم بلد طیب را نیز محقق کنیم. گفتنی است که این هدف در کوتاه مدت حتصل نمی شود و ما برای رسیدن به مقصود به زمان نیاز داریم. انشاءالله تا عید خصوصیات این سند را مطرح می کنیم.

اولویت بعدی ما در کنار سایر فعالیت های فرهنگی، پرداختن به امر پیوست فرهنگی است که مطالبه ی مقام معظم رهبری است و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بدین منظور اساسنامه ای را تدوین کرده است.

درواقع باید نهادی تاسیس شود که در چهارچوب آن هر پروژه ای که طراحی می شود، برای آن یک پیوست فرهنگی نیز تهیه شود و قبل از اجرای طرح به تایید معاونت فرهنگی نیز برسد. در این راستا باید نیروهایی را جهت تهیه پیوست فرهنگی و نظارت بر پیوست های فرهنگی نوشته شده، آموزش بدهیم.

اولویت سوم بحث آموزش شهروندان است که یکی از رسالت های معاونت فرهنگی است. طبق برنامه ریزی های انجام شده کار آموزش را از دوره پیش دبستانی و مهد کودک ها آغاز می کنیم و سپس در مدارس و در بین عموم مردم اجرا می کنیم. به این صورت که بسته های فرهنگی را تهیه کرده و در قالب تولیدات فرهنگی مباحث مورد نیاز را به کودکان آموزش می دهیم که البته این کار با همکاری اداره بهزیستی انجام می گیرد. گفتنی است که کار تهیه ی تعدادی از بسته های آموزشی تا حد قرارداد پیش رفته است. در جامعه ی هدف دانش آموزان نیز طرح شهرداران را مطرح کرده ایم که قرار است در قالب تفاهم نامه ای به امضای آموزش و پرورش برسد. طبق این برنامه در دهه فجر امسال تعدادی از مدارس برای اجرای این طرح انتخاب می شوند و آموزش های مورد نظر را ارائه می کنند. به طوری که بسته های آموزشی و فرهنگی، امکانات و خوراک و … را معاونت فرهنگی شهرداری تامین می کند و کار اجرا نیز برعهده ی شهرداران مشخص شده در مدارس است.

علاوه بر برنامه هایی که ذکر شد، قصد داریم علاوه بر فرهنگسراهای موجود فرهنگ سراها و خانه های فرهنگ دیگری را نیز ایجاد کنیم.

یکی دیگر از برنامه هایی که می توان به آن اشاره کرد عبارت است از استفاده از ظرفیت ناوگان حمل و نقل برای انجام کارهای فرهنگی، که روزانه ۳میلیون سفر توسط این ناوگان انجام می گیرد و روزانه حدود ۸۰۰هزار نفر به اتوبوس های خط واحد و ۱۵۰ هزار نفر به اتوبوس های بی آر تی سوار می شوند که این افراد به طور متوسط ۲۰ دقیقه زمان خود را داخل اتوبوس صرف می کنند. برای این که از این زمان به نحو احسن استفاده شود، برنامه هایی را از قبیل تهیه کتابچه های جذاب و کم حجم، عکس و … جهت اجرا در داخل اتوبوس ترتیب داده ایم که از این طریق هم می توانیم آموزش هایی را به شهروندان ارائه بدهیم و هم فرهنگ کتابخوانی را اشاعه دهیم. همچنین در ایستگاه های اتوبوس نیز تابلوهایی طراحی و نصب خواهد شد. ما از این طرق می خواهیم بهتر و سالم زندگی کردن را به شهروندان آموزش دهیم.

یکی دیگر از برنامه های اجرایی ما پرداختن به مسائل و معضلات اجتماعی از قبیل اعتیاد به مواد مخدر است که امروزه انواع مختلف صنعتی و غیر صنعتی در جامعه ما شیوع پیدا کرده است. ما وظیفه ی خود می دانیم که در این راستا خانواده هاف جوانان و نوجوانان را با این مواد و اثرات و عواقب خانمان سوز ان آشنا کرده و از ابتلای شهروندان به عتیاد پیشگیری کنیم. یکی دیگر از این معضلات اجتماعی طلاق است که متاسفانه شاهد آمار بالای آن در جامعه ی خود هستیم. در این مورد نیز می توان با استفاده از ظرفیت های موجود در فرهنگ سراها، پارک ها، مساجد و … و آموزش مهارت های زندگی، شیوه های فرزند پروری و … از افزایش پدیده طلاق جلوگیری کرده و آن را به تدریج کاهش داد.

در مورد بودجه فرهنگی شهرداری تبریز توضیح بفرمایید.

۷۰ درصد بودجه فرهنگی اعلام شده متعلق به انجام کارهای عمرانی و ایجاد زیرساخت های فرهنگی است. برای مثال ایجاد ۵ مورد فرهنگ سرا، تعدادی پارک، دو مورد کتابخانه، ۱۰ باب خانه بهداشت و سلامت، یک بازارچه خوداشتغالی زنان، یک مورد مجتمع رفاهی تفریحی زنان، و دو مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست، تجهیز پارک های مسافر، افزودن سه موزه به موزه های شهرداری، احیای جاده ابریشم و … از جمله برنامه های عمرانی هستند که همه ی این ها در گروه زیرساخت ها قرار دارند و هزینه آن از همان ۷۰ درصد بودجه فرهنگی پرداخت خواهد شد.

 ۳۰ درصد بقیه ی بودجه نیز متعلق به امور نرم افزاری و غیر عمرانی است. البته چنین نیست که همه ی این مبلغ را معاونت فرهنگی به کار خواهد گرفت بلکه  ما با این بودجه از مجموعه ها و یا شخصیت های فرهنگی و غیره نیز حمایت خواهیم کرد.

اعتقاد بنده این است که هرچقدر بودجه در زمینه فرهنگ سازی صرف کنیم، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است. متاسفانه امروزه فرهنگ در حاشیه مانده و معضلات زیاد شده است و برای جبران باید پول خرج کنیم.

نظر شما درمورد شورای شهر و کمسیون فرهنگی آن چیست؟ آیا آن ها در انجام امور فرهنگی از شما حمایت می کنند؟

به نظر من اعضای کمسیون فرهنگی واقعا دغدغه فرهنگی دارند و ما نیز می توانیم با برقراری تعامل خوب از این ظرفیت استفاده کرده و به مردم خدمت کنیم و با کمک ان ها فرهنگ شهر را بهبود بخشیم. کسانی که در کمسیون فرهنگی حضور دارند منتخب و نماینده مردم هستند و مردم به آن ها اعتماد دارند. خانم حضرتی با شعار فرهنگی روی کار آمده اند و این برای من خیلی مهم است چرا که من نیز فرهنگی هستم و باید در حد توان به ایشان کمک کنم.

طبق برنامه های شما ارتباط مجموعه ی فرهنگی شهرداری با اهالی فرهنگ و هنر چگونه خواهد بود؟

در این راستا ما در پی تشکیل کمیته ای هستیم تا ساختاری را تعریف کنیم که با معیارها و شاخص های مطرح شده در آن  اهالی فرهنگ و هنر را محک بزنیم تا از قضاوت سلیقه ای جلوگیری شود. به عبارت دیگر ما قصد داریم در این کمیته شاخص هایی را تعیین کنیم تا هنگامی که می خواهیم از هنرمندی حمایت یا تجلیل کنیم، وی را با شاخص های تعیین شده بسنجیم و بر اساس این شاخص ها از وی حمایت کنیم و چنین نباشد که کسی به دلخواه خود از کسی حمایت یا تجلیل کند هرچند که شایسته نباشد و حق افراد شایسته تر نیز ضایع شود.

در راستای اعتلای فرهنگ دینی از قیبل پرداختن به مساجد و … چه برنامه ها و اقداماتی را مد نظر دارید؟

هر فعالیتی که ما انجام می دهیم در راستای فرهنگ دینی است؛ برای مثال در شهر ما روزی ۱۲۰۰ تن زباله تولید می شود که اگر ما بتوانیم با آموزش شهروندان این مقدار را کاهش بدهیم و یا رفهنگ تفکیک از مبدا زباله را نهادینه کنیم، و یا اگر بتوانیم با فرهنگ سازی و تشویق شهروندان به کاشتن درخت و گل و گیاه که از سیره معصومین بوده است، فضای سبز را گسترش بدهیم و یا اگر بتوانیم با آموزش فرهنگ ترافیک از تعداد قربانیان تصادفات خودرو ها بکاهیم، کار دینی انجام داده ایم. البته در جای خود به امور مساجد و هیات مذهبی نیز خواهیم پرداخت اما سایر فعالیت ها نیز جز کار دینی نیست.

با توجه به این که موضوع فرهنگ فرادستگاهی است اما در دوره های گذشته تعامل خوبی با نهادهای فرهنگی دیگر برقرار نشده و هم افزایی صورت نگرفته است؛ شما چه تصمیماتی در این زمینه دارید؟

مشکل بزرگی که در حوزه فرهنگی در سطح کشور و استان وجود دارد این است که یک قرارگاه واحد جهت سازماندهی فعالیت های فرهنگی وجود ندارد و هر نهادی بدون توجه به نهاد دیگر به صورت جزیره ای و خیلی از وقت ها نیز در تضاد یا موازی با نهاد دیگر فعالیت می کند. ما باید مباحث فرهنگی را به قرارگاه واحد سوق دهیم تا مورد پیگیری قرار بگیرد. اما حال که چنین قرارگاهی به وجود نیامده است ما می توانیم حداقل با تعامل خوب و سازنده با سایر نهاد های فرهنگی هم افزایی داشته باشیم و تا حد امکان به صورت جزیره ای عمل نکنیم.

یک نمونه این که اداره فرهنگ و ارشاد قصد داشت جشنواره فجر را برگزار کند، اما از لحاظ مالی با کمبود مواجه شده بود و من نیز در آن شرایط وظیفه ی خود دیدم که از آن ها حمایت کنم تا این کار فرهنگی که انجام می دهند اثربخشی بیشتری داشته باشد.

چه رویکردی در مورد ورزش استان دارید؟

سیاست ما در مقوله ورزش، ورزش همگانی است که نمی توان در کوتاه مدت به مقصود رسید. اگر می بینید ورزش حرفه ای و قهرمانی را مطرح می کنیم به این دلیل است که بتوانیم به تدریج این مسیر را به ورزش همگانی سوق دهیم. ما از تیم و رشته ای حمایت خواهیم کرد که ما را در رسیدن به اهداف تعریف شده در حوزه کاریمان یاری کند. مثلا یکی از اهداف ما ایجاد نشاط اجتماعی است و ما از تیمی که به نشاط اجتماعی بیافزاید حمایت خواهیم کرد.

در خصوص زیباسازی شهر تبریز نظرتان را بفرمایید.

مرا به جلسه ی هیئت مدیره دعوت نکرده بودند و من هیچ نقشی ایفا نکرده ام لذا بهتر است در این مورد اظهار نظر نکنم.

گاه شاهد اجرای برنامه هایی بوده ایم که علی رغم صرف هزینه زیاد فایده ی چندانی برای شهر ما ندارند؛ نظر شما در این مورد چیست؟

ما تلاش می کنیم که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم و سعی بر این داریم که تولیدات فرهنگی و هنری ما در راستای وظایف ذاتی ما باشد.

مثلا ما بی دلیل از یک هنرمند حمایت نمی کنیم بلکه در صورتی حمایت خواهیم کرد که کار آن هنرمند ما را در رسیدن به اهداف شهروندی کمک کند.

همان طور که گفتیم یکی از اهداف ما ایجاد نشاط در شهروندان است که نشاط معنوی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ حال اگر برنامه های قرآنی  اجرا می شود به دلیل ایجاد نشاط معنوی است و اگر چنین نباشد انجام نمی گیرد.

آیا فکر می کنید معاونت فرهنگی شهرداری این آمادگی را دارد که به قرارگاه فرهنگی تبدیل شود؟

ما آمادگی داریم اما قرارگاه فرهنگی باید از طریق حاکمیت ایجاد شود. نهادی می تواند قرارگاه باشد که بتواند دستور صادر کند. با این حال معاونت فرهنگی این آمادگی را دارد و می توانیم جلسات مستمری را با متولیان نهاد های فرهنگی مختلف ترتیب دهیم. ما برای هم افزایی با همه ی نهادهای فرهنگی همکاری خواهیم کرد.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.