کد خبر : 18654
تاریخ انتشار : شنبه 19 آبان 1397 - 7:42

سلامت شهروندان، بزرگترین سرمایه شهر است/ ضرورت ایجاد فرهنگ دوچرخه سواری در جامعه

سلامت شهروندان، بزرگترین سرمایه شهر است/ ضرورت ایجاد فرهنگ دوچرخه سواری در جامعه

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز با بیان اینکه کمتر از یک درصد حمل و نقل درون شهری با دوچرخه است، گفت: سلامت شهروندان به عنوان یکی از اصلی ترین سیاست های مدیریت

سلامت شهروندان، بزرگترین سرمایه شهر است/ ضرورت ایجاد فرهنگ دوچرخه سواری در جامعه

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز با بیان اینکه کمتر از یک درصد حمل و نقل درون شهری با دوچرخه است، گفت: سلامت شهروندان به عنوان یکی از اصلی ترین سیاست های مدیریت شهری، بزرگترین سرمایه شهر تبریز محسوب می شود.

محمدحسین حسن زاده در گفتگوی اختصاصی با آی نیوز با اشاره به اولین رویداد ائتلاف توسعـه دوچرخـه ســواری در ایران اظهار کرد: این ائتلاف با میزبانی سفارت هلنـد در ایران و با همـکار ایرانی گروه بین المـللیNBP  مهندسان مشاور رهیافت برگزارشد و در پایان رویداد ائتلاف برای اخذ بودجه بین المللی با هدف توسعه دوچرخه سواری در سطح شهرهای کشور” سند ائتلاف توسط حاضران امضا شد.

وی با بیان اینکه هدف از برپایی این رویداد نه در بحث ورزش قهرمانی، بلکه در راستای سلامت جامعه با بکارگیری دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه سالم بود، عنوان کرد: مقدماتی فراهم شده که هم توسعه دوچرخه سواری و موضوع حمل و نقل پاک و هم زیرساخت های مورد نیاز توسعه دوچرخه سواری را شامل می شود و اگر این موضوع نهایی شود، قدم بزرگی در بحث حمل و نقل عمومی و سلامت شهری برداشته خواهد شد. از طرفی با توسعه ورزش همگانی و دوچرخه سواری عمومی، قطعا جوانان بیشتری علاقه مند خواهند شد تا کارهای روزمره خود را با دوچرخه انجام دهند که البته اگر این مورد اصولی پیش برود، یکی از بسترهای مناسب برای سوق دادن مردم و جوانان به سمت بحث قهرمانی و حرفه ای دوچرخه سواری خواهد بود.

حسن زاده با تاکید بر اینکه شهر تبریز از بستر مناسبی برای توسعه دوچرخه سواری برخوردار است، گفت: در چند سال گذشته شاهد توسعه دوچرخه سواری در بعضی شهرها از جمله تبریز بودیم اما بحث زیرساخت ها، موضوع مهم تری است چراکه شرایط جغرافیایی و توپوگرافی شهرها باهم تفاوت دارد و این موضوع مستلزم زیرساخت های متفاوت است. به عنوان مثال در شهرهای فرسوده، ایجاد مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری، کار چندان راحتی نیست.

وی ادامه داد: با این حال، بحث های فرهنگی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این باور که در هر موقعیتی می توان بجای استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین از دوچرخه استفاده کرد، خیلی مهم است. سلامت شهری در زندگی امروزی که دچار زندگی مکانیکی شده ایم، مورد تهدید واقع شده و از این رو لازم است حداقل در مسیر خانه تا محل کار یا بخشی از رفت و آمدهای روزانه از دوچرخه استفاده کنیم.

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز با اشاره به ضرورت عزم و اراده شهروندان به استفاده از دوچرخه، اظهار کرد: از سوی مدیریت کلان استانی و مدیریت شهری و از آن مهم تر از طرف شهروندان عزم و اراده ای جدی نیاز است تا همه قبول کنند که در کنار خودروها و موتورسیکلت ها که آلاینده هستند، دوچرخه یک وسیله حمل و نقل بدون آلاینده است. در این زمینه قطعا باید سلیقه، روحیه و وضعیت جسمانی شهروندان نیز مدنظر باشد و در این ارتباط شاهد هستیم که دوچرخه های برقی هم به بازار آمده که هم می توان از پدال آن و هم در محل هایی که امکان فشار زیاد وجود دارد، از حالت مکانیکی استفاده کرد.

وی افزود: تبریز از بابت آلودگی هوا بخصوص در فصول پائیز و زمستان شرایط خوبی ندارد و متاسفانه در این خصوص بحث های فرهنگی و اجتماعی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در حال حاضر شاهد هستیم که بیماری های قلبی و ریوی و سکته بیشتر شده است که این امر متاثر از دو عامل اصلی است که یکی، نبود تغذیه سالم و تبدیل سیستم غذایی سنتی به پرچرب و دیگری کم تحرکی ناشی از مکانیزه شدن زندگی است. این در حالی است که سلامت شهروندان به عنوان یکی از اصلی ترین سیاست های مدیریت شهری، بزرگترین سرمایه شهر تبریز محسوب می شود یعنی اگر شهروندان سالم و پویا داشته باشیم ارزش افزوده و منافع زیادی برای شهر ایجاد شده و به مدیریت شهری کمک خواهد شد. شهروندان باید توسط متخصصان به آگاهی های لازم برسند که چرا وضعیت جسمانی آنها از حالت عادی خارج شده است. هر فردی اگر یک ساعت تحرک داشته باشد و مصرف انرژی اش محسوس باشد نیاز به پزشک و مراقبت های خاص نخواهد داشت و از سلامت جسمی و ذهنی برخوردار خواهد بود.

حسن زاده عنوان کرد: در شهرداری تبریز و اداره کل سلامت و امور اجتماعی قدم هایی برداشته شده که همگی بر توسعه دوچرخه سواری استوار است و این برنامه ها، در ردیف اهداف بزرگ مجموعه شهرداری قرار داده شده است. البته مهم تر از این اقدامات، عزم و مطالبه گری خود مردم است که امکانات را از شهرداری بخواهند اما اکنون شاهد این مطالبه گری نیستیم چون تعداد دوچرخه سواران در تبریز کم است.

وی افزود: هر طرحی چنانچه توجیه اقتصادی و آینده نگری و پایدار نداشته باشد، محکوم به شکست است. حتما لازم است بخش خصوصی قوی و متخصص وارد طرح توسعه دوچرخه سواری شود و ایجاد بستر کند و یا اینکه شهرداری از طریق کمک هایی که به بخش خصوصی می کند، در این خصوص همکاری داشته باشد.

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز در خصوص برگزاری همایش های دوچرخه سواری در سطح شهر، خاطرنشان کرد: شهروندان ما با ورزش نامانوس نیستند و کسانی که دوچرخه سواری می کنند، آنهایی نیستند که قدرت خرید خودرو را ندارند بلکه افرادی دوچرخه سواری مستمر و پایدار دارند که می خواهند خود را با زندگی شهروندی همراه کنند. اینها افرادی هستند که برای سلامت خود و شهرشان احساس نیاز کرده اند و به سمت دوچرخه سواری آمده اند. بر این اساس اگر برنامه های متعدد دوچرخه سواری برای اقشار مختلف جامعه ایجاد کنیم، هم تعداد افراد دارای دوچرخه اضافه خواهند شد و هم با حضور خود، آگاهی شهروندان دیگر را در این زمینه بیشتر خواهند کرد. اصلی ترین کار شهرداری تبریز در بخش سلامت و ورزش، برنامه ریزی برای ورزش همگانی و حمل و نقل پاک، ویژه دوچرخه سواری است.

وی در خاتمه گفت: با هیئت دوچرخه سواری استان برنامه های مشترکی هم برای آقایان هم برای بانوان در مجموعه ورزشی یادگار امام (ره) انجام داده ایم و می خواهیم این برنامه ها را در داخل شهر هم انجام دهیم. اکنون روزانه ۳/۵ میلیون سفر در تبریز انجام می شود که کمتر از یک درصد آن از طریق دوچرخه است و البته این میزان حداقل تا ۱۰ درصد قابل افزایش است. اگر بخش عمده ای از اعتبارات حمل و نقل عمومی و ترافیک شهرداری تبریز را به سمت دوچرخه سواری اختصاص دهیم، اشتباه نکرده ایم. چون دوچرخه بخاطر اینکه کم هزینه و قابل دسترس برای عموم است، یک جایگزین مطمئن برای سفرهای داخل شهری است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.