کد خبر : 206
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 مرداد 1392 - 4:35

آب ارس دریاچه ارومیه را سیراب می‌کند

آب ارس دریاچه ارومیه را سیراب می‌کند

معاون اول رئیس‌جمهور:آب ارس دریاچه ارومیه را سیراب می‌کند / نباید لحظه‌ای در اجرای طرح ‌وقفه بیفتد‌

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ‌باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا آب ارس را در کمترین زمان ممکن به دریاچه ارومیه برسانیم، گفت: آب ارس پس از آبیاری دشت‌های ارس به دریاچه ارومیه می‌رسد و آن را سیراب خواهد کرد.
 این طرح یکی از آرزوهای دیرینه مردم بوده و امروز بسیار خرسندیم که شاهد آغاز عملیات اجرایی آن هستیم.
 آب ارس پس از آبیاری دشت‌های ارس به دریاچه ارومیه می‌رسد و آن را سیراب خواهد کرد.

 آب یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است باید تلاش کنیم همه مردم این منطقه از این نعمت الهی برخوردار شوند و آب کافی برای شرب و کشاورزی در اختیار داشته باشند.

 باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا آب ارس را در کمترین زمان ممکن به دریاچه ارومیه برسانیم.

مطالعات طرح انتنقال آب ارس به شمال شرق دریاچه ارومیه از سال ۸۵ آغاز و ضمن تأیید کلیات آن در سال ۹۰، جزء مصوبات سفرهای استانی هیئت دولت قرار گرفت و نسبت به مناقصه طرح و انتخاب سرمایه‌گذار‌، پیمانکار و اخذ مجوز قانونی اقدام شده است.

‌تامین نیازهای شرب ۲۹۶ روستا و ۲۲ شهر و همچنین مراکز صنعتی واقع در محدوده طرح، جبران کسری سفره‌های آب زیرزمینی، تعادل‌بخشی تراز دریاچه ارومیه و بهبود اراضی کشاورزی به روش آبیاری مدرن از اهداف این طرح عنوان شده است.

‌طرح انتقال آب ارس شامل آبگیری در حاشیه رودخانه ارس در شهر جلفا به ظرفیت برداشت ۳۰۰ میلیون متر مکعب در سال، خط انتقال فولادی به قطر ۲ هزار میلیمتر و به طول ۱۳۴ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۷ مترمکعب در ثانیه، یک رشته تونل انتقال ۵.۵ کیلومتری به قطر ۳.۲ متر، ۸ باب ایستگاه پمپاژ، سیستم تأمین برق ۱۰۰ مگاواتی، ۱۳ مخزن ذخیره به حجم کل ۳۹۰ هزار مترمکعب، تصفیه خانه مقدماتی به ظرفیت ۹.۱ مترمکعب در ثانیه در محل برداشت و تصفیه خانه اصلی به ظرفیت ۶.۶ مترمکعب در ثانیه در شمال غرب صوفیان است که انتقال آب از محل برداشت تا ارتفاعات شوردرق به صورت پمپاژ و در ادامه مسیر تا تبریز، شبستر و دریاچه ارومیه به صورت ثقلی انجام می‌شود.

‌هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه طرح با احتساب هزینه‌های استملاک اراضی و نیرورسانی با احتساب دوره پنج ساله ساخت و بازپرداخت اصل و سود فاینانس، حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده که از طریق فاینانس خارجی تامین می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.