کد خبر : 23890
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اردیبهشت 1399 - 19:46

مرمت و ساماندهی یخچال تاریخی له له بیگ تبریز

مرمت و ساماندهی یخچال تاریخی له له بیگ تبریز

یخچال تاریخی له له بیگ یکی از قدیمی ترین یخچال های تاریخی تبریز است که طی دهه های گذشته، توسط شهرداری تبریز خریداری شده بود ولی به دلیل عدم استفاده از آن و آسیب های محیطی، این بنای ارزشمند در آستانه تخریب و نابودی قرار گرفته بود.

 

شهردار منطقه ۸ تبریز از تهیه طرح مرمتی و آغاز عملیات مرمتی این یخچال تاریخی، طی روزهای آتی خبر داد.

علی مدبر اظهار کرد: یخچال تاریخی له له بیگ یکی از قدیمی ترین یخچال های تاریخی تبریز است که طی دهه های گذشته، توسط شهرداری تبریز خریداری شده بود ولی به دلیل عدم استفاده از آن و آسیب های محیطی، این بنای ارزشمند در آستانه تخریب و نابودی قرار گرفته بود.
وی تشریح کرد: در نتیجه با کار کارشناسی شده، نقشه های مرمتی این مجموعه تهیه و عملیات پیش مرمتی و ساماندهی این یخچال طی روزهای اخیر توسط معاونت فنی و عمرانی منطقه ۸، آغاز شده است.
وی در ادامه گفت: این بنا دارای طاق گنبدی بوده که به دلیل رطوبت ترک های عمیق در آن ایجاد شده و به دلیل نبود کانال این بنا شدید در معرض رطوبت بوده است که طی روزهای اخیر اقدامات پیش مرمتی این بنا از جمله پاک سازی داخل بنا و سبک سازی سقف مجموعه انجام شده و در روزهای آینده به مناقصه عمومی خواهد رفت.
مدبر افزود: امیدواریم با مرمت اصولی این مجموعه، مهارت و دانش معماران گذشته باز تعریف و این عنصر معماری گمشده در فضای شهری امروز احیا شود تا در آینده نزدیک از این یخچال به عنوان کاربری های فرهنگی و گردشگری، استفاده بهینه شود.
به گزارش روابط عمومی شهرداری تبریز، یخچال له له بیگ( یوشاری) یکی از یخچال های تاریخی شهر تبریز و مربوط به دوران قاجار است که با ۶۰۰ متر مربع وسعت از یخچال های مهم قاجاری تبریزمحسوب شده و در کوی شهید یوشاری واقع شده است.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.