کد خبر : 24026
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 دی 1399 - 8:07

آذربایجان‌ شرقی، کانون ارتباطی ایران با کشورهای همسایه است/ صادرات آذربایجان به ۸۰ کشور دنیا

آذربایجان‌ شرقی، کانون ارتباطی ایران با کشورهای همسایه است/ صادرات آذربایجان به ۸۰ کشور دنیا

محمدرضا پورمحمدی در ارتباط تصویری با سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، از تشکیل تیم‌های کارشناسی و کارگروه‌های تخصصی در استان برای توسعه مناسبات با کشورهای همسایه خبر داد و اظهار داشت: آذربایجان شرقی از این پس باید بتواند نقش مهم و پررنگ‌تری در توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در برخورداری از معادن غنی نفت و گاز، قرارگیری در موقعیت ژئوپلیتیکی و ۶ کریدور مهم بین‌المللی و همچنین جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری، گفت: متاسفانه تا به امروز آنچنان که باید و شاید از این ظرفیت‌ها در توسعه همکاری‌های مشترک با کشورهای همسایه استفاده نشده است.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین به قابلیت‌های استان در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و تجاری اشاره کرد و افزود: آذربایجان شرقی به دلیل موقعیت بسیار مهم و قرارگیری در سه کریدور مهم کشور، نقشی حیاتی در توسعه مراودات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف دارد.
پورمحمدی به فعالیت بیش از پنچ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی مهم در استان اشاره کرد و افزود: تبریز و آذربایجان از گذشته‌های دور، مرکز تجارت و بازرگانی بوده و در حال حاضر نیز دهها برند مهم تجاری و صنعتی در این استان مشغول به کارند.
وی خاطرنشان کرد: وجود بیش از ۱۳ واحد خودروسازی و همچنین تولید ۳۵ درصد قطعات مورد نیاز خودرو کشور در استان از دیگر قابلیت‌های استان آذربایجان شرقی است.
پورمحمدی اضافه کرد: آذربایجان شرقی، پایتخت تولید شیرینی و شکلات کشور است و محصولات تولیدی این استان به بیش از ۸۰ کشور جهان صادر می‌شود.
وی همچنین با بیان اینکه آذربایجان شرقی، هاب منطقه‌ای گردشگری سلامت در شمال غرب کشور است، اظهار داشت: مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان آماده خدمات‌دهی به مردم کشورهای همسایه هستند.
استاندار آذربایجان شرقی خواستار توسعه همکاری‌های معدنی با کشور قزاقستان شد و افزود: رتبه نخست برخورداری از معادن کشور به لحاظ وسعت و خلوص معادن کشف‌شده، مربوط به استان آذربایجان شرقی است که در این زمینه آماده همکاری و توسعه مناسبات با کشور قزاقستان هستیم.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.