کد خبر : 24365
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 آبان 1400 - 5:10

“یوخا” جشنواره ای برای شناساندن ظرفیت های گردشگری قره داغ

“یوخا” جشنواره ای برای شناساندن ظرفیت های گردشگری قره داغ

اولین جشنواره پخت نان سنتی (یوخا) روز های ۵و۶ آبان سال جاری، در محل کمپ گردشگری “دیوری” در کلیبر برگزار گردید.  

 

فاطمه شکراله زاده -اولین جشنواره پخت نان سنتی (یوخا) روز های ۶و۷ آبان سال جاری با حضور گردشگران و مسئولین، در محل کمپ گردشگری “دیوری“ در کلیبر برگزار گردید.

هدف از برگزاری جشنواره یوخا، کمک به گردشگری و اشتغال منطقه است

عدالت حاجی پور، فرماندار کلیبر، در حاشیه برگزاری جشنواره پخت نان سنتی در کلیبر با اشاره به اهمیت اقتصاد گردشگری و اشتغال گفت، هدف ما از برگزاری این جشنواره کمک به شناساندن ظرفیت های گردشگری و رونق اشتغال در منطقه است، وی با اشاره به نقش برگزاری جشنواره، در شناساندن فرهنگ نیز افزود؛ برگزاری چنین جشنواره های علاوه بر معرفی فولکلور منطقه می تواند به توسعه اقتصادی شهرستان کمک کند.

سالانه یک میلیون نفر از کلیبر دیدن می کنند

فرماندار شهرستان کلیبر با اشاره به جایگاه گردشگری در اقتصاد، گفت سالیانه حدود یک میلیون نفر از کلیبر بازدید می کنند و اگر بطور متوسط ۱۰ درصد این گردشگران هم از بازار این شهر بازدید و خرید نمایند کمک بزرگی به اقتصاد منطقه خواهد شد وی با اشاره به هدف برگزاری جشنواره افزود، در این منطقه پتانسیل های گردشگری خوبی منجمله آبگرم متعلق در بخش آبش احمد که به گفته کارشناسان از بهترین آبهای معدنی در جهان است و جنگل های ارسباران و قلعه درسی، مکیدی دره سی  و … وجود دارد که با معرفی آنها می توان به رونق هرچه بیشتر گردشگری در منطقه و شهرستان کمک کرد.

رونق اشتغال هدف دیگر جشنواره یوخا

حاجی پور، با اشاره به هدف رونق اشتغال در شهرستان گفت، برگزاری نمایشگاه سبب می شود تا زمینه اشتغال فراهم گردد، وی در این خصوص گفت؛ در سفر قبلی وزیر از ایشان قول گرفتیم تا ساختمانی برای ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات کشاورزی و صنایع دستی احداث و یا اختصاص یابد وی افزود در صورت اجرائی شدن این طرح این امکان فراهم می شود تا بانوانی هم که در منزل اقدام به تولید صنایع دستی می نماید برای عرضه محصول خود مکان مطمئن و دائمی داشته باشند که در اینصورت به اشتغال خانوارها نیز، کمک شایانی می شود.

مناسب نبودن زیرساخت های گردشگری منطقه قره داغ

فرماندار کلیبر با تاکید بر لزوم تقویت زیرساخت های شهرستان گفت، کلیبر با وجود گردشگر پذیر بودن این منطقه، راههای ارتباطی مناسبی ندارد و حتی جاده مواصلاتی این شهرستان جاده فرعی درجه یک می باشد وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به استان درخواست احداث جاده ۴ خطه را خواهیم داشت افزود جاده اهر – کلیبر ۶۰ کیلومتر است که ۵ کیلومتر  آن ۴ خطه است و مابقی تک خطی است، ادامه داد از رئیس جمهور محترم و مسئولین تقاضا داریم تا ردیف بودجه جاده تبریز اهر حذف نشود و در مسیر کلیبر – اهر ادامه یابد تا شهرستان از راه مواصلاتی ایمن و مناسب برخوردار شود؛ وی همچنین با بیان اینکه با پیگیری نماینده کلیبر حذف گردنه الم آغاجی در حال اجراست، ادامه داد زیرساخت های گردشگری در شهرستان، قدیمی و حداقل مربوط به ۲۵ سال قبل است و لازم است تا نسبت به تقویت زیرساختها اقدام لازم صورت گیرد؛ وی ادامه داد در سفری که  وزیر گردشگری به استان داشتند قول مساعد دادند تا زمینه تقویت و اصلاح امکانات گردشگری در کمپ قلعه درسی فراهم گردد تا رفاه گردشگران فراهم گردد.

لزوم ارتقای فرهنگ گردشگر پذیری

فرماندار کلیبر فرهنگ سازی را یکی از زیرساختهای مهم در حوزه گردشگری دانست و با بیان اینکه حضور گردشگر فرصت است نه غنیمت ادامه داد خوشبختانه فرهنگ گردشگر پذیری در شهرستان کاملا نهادینه شده است و مردم بافرهنگ و هوشیار منطقه  نیز هرگزاجازه نداده اند تا کسی با مقاصد سیاسی در قالب گردشگر سوء استفاده کنند و تاکنون از لحاظ تامین امنیت نیز موردی پیش نیامده است .

وی در پایان ابراز امیدواری کرد اکنون بعد از دو سال درگیری با شرایط کرونایی، برگزاری  این جشنواره نقطه عطفی در گردشگری منطقه باشد و با اتحاد میان مردم و دولت و نماینده محترم و شورای تامین شهرستان، پتانسیل اصلی این منطقه که گردشگری است روز به روز شکوفاتر شود و بسترهای لازم برای تامین رفاه گردشگران فراهم گردد.

 لزوم استفاده از پتانسیل های مردمی در ارتقای شکوفایی گردشگری منطقه

حیدر میرزاده فعال حوزه  رفاهی و خدمات گردشگری  با بیان اینکه برگزاری جشنواره در سطح شهرستان کلیبر  در سالهای قبل با نام جشنواره زغال اخته برگزار می شد ولی امسال به پخت نان یوخا تغییر پیدا کرده است گفت پیش از این، در محل برپایی جشنواره ها ، محل مناسبی که مسیر تردد گردشگران باشد، نبود و در نتیجه بیشتر اهالی بومی منطقه در آن شرکت می کردند و گردشگران کمتر می توانستند از مراسم، بهره مند شوند .

امسال بر حسب احساس وظیفه در شناساندن ظرفیت های گردشگری شهرمان گامی برداشته شدو مدیران کمپ  تصمیم گرفتند تا بصورت خود جوش هزینه برگزاری آن را تقبل نمایند.

جشنواره فرصتی برای معرفی تولیدکنندگان محلی

فتح اله نوری  صاحب کارخانه، تولید سماق آناچین نیز که جهت معرفی محصول خود در این جشنواره شرکت کرده است؛ ضمن تشکر از مسئولان، برگزاری چنین جشنواره هایی را فرصتی مغتنم برای تولیدکنندگان محلی می داند و ادامه می دهد، اگر برگزاری چنین رویدادهایی بیشتر شود، مطمئنا برای تولیدکنندگان منطقه فرصت مناسبی خواهد بود تا بتوانند تولیدات خود را معرفی و عرضه نمایند و حتی به فروش برسانند و هرچه رونق واحدهای تولیدی بیشتر شود به اشتغال و شکوفایی بیشتر شهرستان کمک خواهد کرد.

امروزه گردشگری به عنوان بزرگترین و گسترده ترین صنعت جهان مطرح است که خود موجبات رشد و غنای فرهنگی و اقتصادی در جوامع مختلف را فراهم می آورد.

در این میان، یکی از انواع جدید گردشگری که اخیرا وارد ادبیات این حوزه شده است؛ گردشگری مبتنی بر رویداد است. در این نوع گردشگری با برگزاری مراسم، جشنواره و مسابقات، گردشگران را در ایام مختلف سال به مقصد مورد نظر جذب می کنند .

امروزه اهمیت برپایی نمایشگاهها و جشنواره ها در توسعه اقتصاد جهانی روز به روز در حال افزایش است بطوریکه بر اساس اعلام برخی  منابع سالانه حداقل ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد،  بطور مستقیم عاید اقتصاد جهانی می کند؛ در این بین،  برگزاری جشنواره ها  بویژه در سطوح منطقه ای جنبه های پویایی اقتصاد بومی را فراهم می سازد که از جمله آنها کمک به اقتصاد گردشگری  و نیز حفظ و ارتقای اقتصاد و اشتغال است.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.