کد خبر : 34340
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1402 - 12:32

مرمت خانه باقرخان بدون اتمام تملک میسر نیست

مرمت خانه باقرخان بدون اتمام تملک میسر نیست

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: مرمت و بازسازی خانه منتسب به «باقرخان» مشهور به «سالار ملی» در تبریز بدون اتمام مراحل مربوط به تملک میسر نیست.

طرح مرمت و بازسازی این خانه را جزو مصوبات دور اول سفر استانی هیات دولت به آذربایجان شرقی برشمرد و افزود: بر این اساس اعتباراتی برای تامین زیرساخت، مرمت و تملک این خانه قدیمی اختصاص یافت که قرار است به طور مشترک توسط شهرداری تبریز و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به انجام برسد.

وی با بیان اینکه اعتبارات میراث فرهنگی برای ورود به داستان تملک خانه باقرخان به هیچ عنوان کفاف نمی کند، یادآور شد: با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز امیدواریم مساله و چالش بزرگ تملک این زمین به زودی به اتمام برسد.

حمزه زاده تعدد وراث و اخذ رضایت از آنها را مشکل ترین عامل در مسیر تملک کامل خانه باقرخان اعلام و اظهار کرد: تاکنون مشکلات اخذ رضایت از تعداد ۳۲ نفر از وراث این ملک حل و فصل شده اما کسب رضایت از چهار نفر دیگر هنوز باقی است.
تاکنون مشکلات اخذ رضایت از تعداد ۳۲ نفر از وراث خانه باقرخان حل و فصل شده اما کسب رضایت از چهار نفر دیگر هنوز باقی است.

به گفته وی وراث باقی مانده فوق مطالباتی بسیار فراتر از قیمت های کارشناسی دارند که این قضیه کسب رضایت و توافق را با مشکلاتی مواجه کرده است.

حمزه زاده با اشاره به اینکه طرح مرمتی خانه باقرخان توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دست تهیه و تدوین است، گفت: بلافاصله پس از اتمام چالش تملک، ما آمادگی داریم طرح مرمت و بازسازی این مکان تاریخی را آغاز کنیم.

وی مجموع مساحت خانه باقرخان را چهار هزار و ۸۵۰ مترمربع اعلام کرد که پیشتر ۷۵۰ مترمربع آن تملک شده است.

به گزارش ایرنا، خانه منتسب به «باقرخان» مشهور به سالار ملی سه سال قبل در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید که در کوچه «سالار دربندی»در محله تاریخی «خیاوان» تبریز واقع شده است.

گفته می شود زمانی که باقرخان در این بنای قدیمی سکونت داشت، این ملک به مرکز فرماندهی جبهه خیاوان در جنگ‌های ۱۱ ماهه مشروطه خواهان تبریز تبدیل شده بود که در آن دوران باقرخان ریاست مجاهدین محله خیابان تبریز را بر عهده داشت.

متاسفانه به دلیل بی توجهی های مدیریت های پیشین میراث فرهنگی، شهرداری و سایر نهادهای مسئول، بخش اعظمی از این خانه تاریخی فرو ریخته و به علت نبود حفاظ و محصور بودن، به پاتوق معتادان و زباله گاه تبدیل شده بود.

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.