کد خبر : 7969
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 فروردین 1397 - 9:08

کشت لوبیا و برنج در استان آذربایجان شرقی ممنوع شد

کشت لوبیا و برنج در استان آذربایجان شرقی ممنوع شد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی بابیان اینکه ۱۰ درصد منابع آبی استان در بخش شرب مصرف می‌شود، گفت: کشت لوبیا و سایر محصولات پر مصرف از جمله برنج به لحاظ محدودیت منابع آبی در آذربایجان شرقی ممنوع است.

مجتبی جلیل زاده صبح امروز در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر در سال جاری با اشاره به اینکه تغییر اقلیم در منطقه ارسباران محسوس‌تر از گذشته است، اظهار داشت: در بررسی میزان بارندگی‌هامی‌بینیم بارش در بیشتر استان‌ها بیش از ۵۰ درصد کاهش‌یافته است و استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل بیشترین بارش‌ها در کشور داشته‌اند.

وی افزود: میزان بارندگی در آذربایجان شرقی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بوده اما این‌که بارش‌ها با تبدیل به روان آب و ورود به پشت سدهای استان کمتر بوده است و در سد ستارخان اگر با سال گذشته مقایسه کنیم ۳۰ درصد آب این سد کاهش‌یافته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی بابیان اینکه کسی نمی‌تواند مانع از توسعه صنعت و استفاده از آب برای شرب شود، گفت: اغلب کشورها با اینکه بیشتر از نیاز آب‌دارند اما با این حال سازگاری و صرفه‌جویی را در مورد توجه قرار می‌دهند و متأسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم با این موضوع سازگاری کنیم.

جلیل زاده تصریح کرد: بارندگی‌ها طی سال آبی امسال در شهرستان اهر نسبت به دراز مدت ۱۲ درصد رشد دارد اما این‌که وضعیت منابع آبی شهرستان چگونه است باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه طبق پیش‌بینی‌ها احتمال این‌کهبارندگی‌ها در استان آذربایجان شرقی پایین‌تر از حالت نرمال باشد ۵۵ درصد است، گفت: یعنی احتمال این‌که در استان کم‌آبی تشدید شود بسیار بوده که این نیز جزو پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی است.

وی اضافه کرد: در فروردین‌ماه سال ۹۵ در آذربایجان شرقی ۱۷۶۶ کیلومترمربع پوشش برفی وجود داشت ولی در حال حاضر پوشش برفی در استان ۱.۴ بوده که یعنی صفر است و در واقع بارش برف که در آذربایجان شرقی داشتیم به روان آب هم تبدیل نشده است.

جلیل زاده در ادامه با اشاره به اینکه ۸۸ درصد منابع آبی آذربایجان شرقی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: آذربایجان شرقی که جزو استان‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود در بخش صنعت تنها ۲ درصد مصرف آب‌داریم در حالی که در دنیا میزان مصرف آب در بخش صنعت ۲۵ درصد است به لحاظ این موضوع نه اینکه بگوییم کشاورزی تعطیل شود بلکه توصیه ما این است که در بخش صنعت که آب کمتری مصرف می‌شود توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از اعمال محدودیت در کشت بهاره زراعت در آذربایجان شرقی خبر داد و بیان کرد: همچنین طبق مصوبه دولت کشت برنج غیر از استان‌های شمالی در سایر استان‌های کشور ممنوع است و همچنین کشت لوبیا و سایر محصولات پر مصرف از جمله برنج به لحاظ محدودیت منابع آبی در آذربایجان شرقی ممنوع است.

وی بابیان اینکه صنایع و معادن آذربایجان شرقی در سال جاری ملزم به کاهش ۳۰ درصدی در مصرف آب هستند، خاطرنشان کرد: واحدهای صنعتی در اقصی نقاط آذربایجان شرقی و شهرک‌های صنعتی و معادن استان باید به دنبال راهکاری باشند و بتوانند ۳۰ درصد از مصرف آب را کاهش دهند.

جلیل زاده همچنین از الزام و فرهنگ‌سازی در صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در مصرف آب در شهرستان‌های آذربایجان شرقی خبر داد و یادآور شد: باید از امروز الزام صرفه‌جویی در مصرف آب در مرکز استان و شهرستان‌های استان کلید بخورد و لازم است تا مردم در این زمینه به‌صورت عملی وارد شوند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.