کد خبر : 1702
تاریخ انتشار : شنبه 26 مهر 1393 - 13:11

عامل ۷۶ درصد از مرگهای خاموش « دودکش» است / تهران و آذربایجان شرقی رکورددار حادثه های گاز

عامل ۷۶ درصد از مرگهای خاموش « دودکش» است / تهران و آذربایجان شرقی رکورددار حادثه های گاز

رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران گفت: عامل ۷۶ درصد از مرگهای خاموش در کشور بصورت مستقیم به «دودکش» مرتبط است.

به گزارش آی نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر، محمدرضا یوسفی پور افزود: نصب غیر اصولی دودکش، استفاده از دودکشهای غیر استاندارد و استفاده از یک دودکش برای چند وسیله ، از جمله عوامل مرگهای خاموش مرتبط با دودکش است.
وی افزود: تهیه نکردن وسایل مناسب در ساختمان نیز ۱۳,۱ درصد از مرگهای خاموش را به خود اختصاص داده و استفاده از وسایل پخت و پز برای گرم کردن محیط نیز با ۳.۱ درصد، در رتبه بعدی قرار دارد.
یوسفی پور با اشاره به تعداد حوادث ناشی از گاز در استانها، خاطرنشان کرد: براساس نسبت خانوارهای برخوردار از شبکه گازرسانی و سایر شاخصهای مرتبط، استان قم رکورددار حوادث مربوط به گاز بوده و پس از آن استان سمنان قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: استان تهران با وجود تعداد فراوان خانوارها در رتبه ۲۱ قرار گرفته و جزء استانهای کم حادثه در این زمینه است.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران افزود: استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز کمترین حوادث مربوط به گاز را داشته اند.
یوسفی پور گفت: البته از لحاظ تعداد خام حوادث و بدون در نظر گرفتن شاخصهایی مانند تعداد خانوارهای برخوردار از شبکه گازرسانی و عوامل آب و هوایی، استانهای تهران و آذربایجان شرقی به ترتیب رکورد دار حادثه های مربوط به گاز هستند.
وی افزود: برای بررسی واقع بینانه میزان وقوع حوادث باید شاخصهایی مانند تعداد خانوارها، میزان استفاده از بخاریهای گازسوز و شدت سرما را در نظر گرفت که با محاسبه آنها قم بیشترین میزان تلفات را دارد.

افزایش تلفات در سال ۹۲
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران با بیان این که میزان تلفات گاز گرفتگی با میزان تبلیغات و فرهنگ سازی نسبت معکوس دارد، گفت: متاسفانه در سال ۹۲ میزان تلفات ناشی از گازگرفتگی نسبت به سال ۹۱ بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: افزایش میزان تلفات گازگرفتگی در سال ۹۲ در حالی رخ داد که در سال پیش از آن به دنبال تبلیغات گسترده و اطلاع رسانی فراوان، شاهد کاهش قابل توجه حوادث مربوط به گاز گرفتگی بودیم.
به گفته وی، در سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۷۴۳، در سال ۱۳۹۱ تعداد ۱۳۷۵ و در سال ۱۳۹۰ تعداد ۱۵۲۲ حادثه گازی در کشور رخ داده است.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز افزود: در سال ۱۳۹۲ تعداد ۳۹۰ نفر و در سال ۹۱ تعداد ۳۰۳ نفر به علت حوادث مربوط به گاز در کشور جان خود را از دست داده اند.
وی گفت: در افزایش تلفات گازگرفتگی عوامل مختلفی سهیم هستند، اما علت اصلی به پایین بودن سطح فعالیت نهادهای مسئول در آگاه سازی و حجم کم تبلیغات و فرهنگ سازی باز می گردد.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز خاطرنشان کرد: البته بدلیل رشد ۸ درصدی خانوارهای تحت پوشش شبکه گازرسانی و پایداری گسترده جبهه هوای سرد در پاییز و زمستان سال گذشته که اکثر استانهای کشور را در بر گرفت، میزان تلفات گازگرفتگی افزایش یافت، اما حجم کم تبلیغات در افزایش مرگ و میر قابل توجه است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.