کد خبر : 24458
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 دی 1400 - 8:31

آخرین اخبار امیکرون در ایران| خودنمایی ویروس جهش‌یافته آفریقایی در ایران/ تعداد مبتلایان امیکرون ۱۶۰ برابر شد/ هشدار موج ششم + نقشه و نمودار

آخرین اخبار امیکرون در ایران| خودنمایی ویروس جهش‌یافته آفریقایی در ایران/ تعداد مبتلایان امیکرون ۱۶۰ برابر شد/ هشدار موج ششم + نقشه و نمودار

 اگرچه نرخ ابتلای روزانه سیر نزولی به خود گرفته بود اما قدرت سرایت بالای امیکرون ثابت کرد که این ویروس را نباید نادیده بگیریم چون نشانه‌های بحران رسماً نمایان شد.

در شرایطی که بسیاری از آمارهای رسمی حکایت از ادامه روند نزولی همه‌گیری کرونا روی کاغذ داشتند ویروس جهش یافته امیکرون به همه ثابت کرد که می‌تواند شفگتی‌ساز شده در کوتاه مدت بحرانی تازه در دوره همه‌گیری ایران ایجاد کند.

در این زمینه بررسی دقیق آمارها اگرچه فراز و فرودهایی مثل گذشته دارد اما تغییر معنادار شیب این امواج سینوسی روی نمودارهای کرونایی کشور نشان می‌دهد نباید با افزایش تعداد مناطق آبی رنگ کرونایی روی نقشه ایران دچار اشتباه محاسباتی شویم و شرایط را عادی پنداریم؛ چون واقعیت امر اینجاست که امیکرون می‌تواند همه را شوکه کند.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان اگرچه کاهش نرخ موارد فوتی روز گذشته نشان کرد کاهش وخامت شرایط بود اما تنها در کمتر از ۲۴ ساعت دیدیم که امیکرون خودنمایی کرده و بحران آفرینی خود را به رخ همگان به‌خصوص کادر درمانی ایران کشانده است و کارشناسان براین باورند شیب تند صعودی شدن نرخ ابتلای روزانه را به هیچ عنوان نباید نادیده گرفت چون این موارد همانند فنری هستند که یکباره رها می‌شود.

این گروه تاکید دارند در شرایط فعلی برای جلوگیری از بروز بحران بهترین سیاست غربالگری هوشمند از سوی مسئولان است اما شواهد فعلی نشان دهنده این موضوع است که هنوز در این زمینه جدیت مناسبی نداریم و شاهد مثال آن هم ارسال تنها ۳۰ درصد از تست‌های مثبت کرونا برای انجام تست مخصوص امیکرون است.

از سوی دیگر کارشناسان با اشاره به رفتار ویروس کرونا از ابتدای همه‌گیری تا امروز معتقدند درصورتی که به شرایط فعلی بی‌تفاوت باشیم با سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های گذشته درباره امیکرون تصمیم‌گیری کنیم و استانداردهای قدیمی را مدنظر داشته باشیم بدون تردید نوروز ۱۴۰۱ شرایط بسیار سختی در زمینه همه‌گیری تجربه می‌شود.

شرایط انجام تست امیکرون چیست؟

رئیس انستیتو پاستور ایران در این زمینه با تاکید بر شرایط انجام تست اُمیکرون برای افراد علامت‌دار کرونا، گفت: ظرفیت انجام تست تشخیصی کرونا در کشور می‌تواند تا روزانه ۲۰۰ یا ۲۵۰ هزار تست افزایش یابد، اما باید دید دستورالعمل وزارت بهداشت چه خواهد بود.

دکتر علیرضا بیگلری، ضمن اشاره به برخی پیشنهادات مبنی بر افزایش میزان تست‌های تشخیصی کرونا در کشور، به ویژه با توجه به خطر شیوع اُمیکرون، گفت: در حال حاضر ۵۰۰ آزمایشگاه در کشور داریم که با شبکه آزمایشگاهی پاستور همکاری می‌کنند.

بیگلری افزود: بر این اساس وزارت بهداشت باید تشخیص دهد که با چه روندی می‌خواهد پیش‌بینی کند. ممکن است که هدف این باشد که افراد علائم‌دار را تست کنیم یا ممکن است هدف این باشد که تست‌های وسیعی انجام شود که مسلما هزینه بالایی هم دارد.

ضرورت پیگیری و قرنطینه کرونا مثبت‌ها

بیگلری ادامه داد: با این حال باید توجه کرد که اگر تست به میزان بالایی انجام شود و مشخص شود که تعدادی از افراد تست‌شان مثبت است، باید یک برنامه‌ریزی قوی وجود داشته باشد که افراد مثبت را بتوانیم در خانه قرنطینه کنیم. وگرنه اینطور درست نیست که تست تشخیصی انجام شود و سپس افراد کرونا مثبت در جامعه رها شوند و این به معنی از دست دادن منابع است. بر همین اساس تست بسیار خوب است، اما باید با یک استراتژی و هدف بسیار قوی همراه باشد.

وی گفت: طبق آنچه که در شبکه تشخیصی انجام می‌شود، میزان تست باتوجه به شدت بیماری است؛ به طوری که در شرایط اوج بیماری می‌توانیم به انجام روزانه ۱۵۰ هزار تست هم برسیم، اما در روزهایی که علائم و مراجعه کننده کم است، مسلماً تعداد تست هم کاهش می‌یابد. ظرفیت افزایش تست وجود دارد، اما باید  با برنامه‌ریزی از این ظرفیت استفاده شود.

بیگلری تاکید کرد: باید توجه کرد که نباید تست اُمیکرون را به صورت گسترده برای هر فردی که علائم دارد، استفاده کرد، بلکه تست‌های PCR و … انجام می‌شود و اگر تشخیص بر کووید شد و احتمال ابتلا به سویه اُمیکرون در فرد وجود داشت، از تست مربوط به شناسایی اُمیکرون استفاده می‌شود.

در عین حال طبق دستورالعمل وزارت بهداشت برای کسانی که طی دو هفته گذشته وارد کشور شدند و علائم دارند، کسانیکه در آی‌سی‌یو بستری هستند، کسانیکه در مدرسه، کارخانه و هر جایی به صورت خوشه‌ای مبتلا و کرونا مثبت می‌شوند که فقط کافی است یک نفر از آن‌ها تست شود تا متوجه شویم آیا مبتلا به اُمیکرون هستند یا خیر، تست اُمیکرون برایشان انجام می‌شود. باید توجه کرد که نیاز نیست تست اُمیکرون به صورت مورد برای هر فرد انجام شود، بلکه بعد از مثبت شدن کرونا و در صورت شک به ابتلا به سویه اُمیکرون تست انجام می‌شود.

بیگلری درباره کیفیت شناسایی کرونا از طریق تست‌های خانگی که در برخی داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، گفت: اگر این تست‌ها از مراجع ذی‌صلاح تاییدیه داشته باشند، استفاده از آن‌ها را می‌توان توصیه کرد.

سهم ۵۵ درصدی امیکرون از تست‌های مثبت کرونا

از سوی دیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به روند افزایشی نرخ ابتلای بیماران به ویروس امیکرون گفت: تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که ۵۵ درصد افرادی که تست کرونای آنها مثبت است به سویه اُمیکرون مبتلا شده‌اند.

دکتر سیدمحمد جمالیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شناسایی ۱۳ مورد ابتلای به اُمیکرون در استان مرکزی اظهار کرد: آمار مبتلایان به اُمیکرون در استان افزایش یافته است و به محض تائید نهایی اعلام خواهد شد.

در همین حال به گفته دبیر کمیته اپیدمیولوژی در کشور هم اکنون ۴۰ درصد از موارد کرونایی که در کشور ثبت می‌شود از نوع ویروس امیکرون است و این روند می‌تواند سیگنال بسیار قوی و روشنی برای آغاز موج تازه‌ای از همه‌گیری شناخته شود.

به گفته وی درصد ابتلا به اُمیکرون و تعداد موارد بیماری در کشور در حال افزایش است و به نظر می‌رسد که سیگنالی برای موج ششم دریافت کرده‌ایم و در صورت ادامه این شرایط، هفته آینده اُمیکرون به ویروس غالب در کشور بدل می‌شود.

واکسن ایرانی کرونا , کرونا , واکسن برکت ,

آمارها چه می‌گویند؟

در این زمینه برای رسیدن به واقعیت شرایط فعلی کشور بد نیست در دو بخش روند روبه رشد تعداد موارد مثبت ابتلا به امیکرون از ابتدای تایید ورود یعنی نخستین هفته دی ماه ۱۴۰۰ تا روز گذشته و همچنین دوره ۲۴ ساعت آخر انتشار آمارها را مورد بررسی قرار دهیم تا دریابیم سایه سنگین ویروس جهش یافته آفریقایی چطور می‌تواند بحران آفرینی کند.

براساس آمارهای رسمی منتشر شده از اولین هفته دی ماه ۱۴۰۰ یعنی اولین روزهایی که ورود ویروس امیکرون به کشورمان تایید شد تا دیروز شاهد رشد ۱۶۰ برابر تعداد مبتلایان بوده‌ایم به این معنی که اولین آمارها حکایت از آلوده شدن ۷ نفر به این ویروس بوده و آخرین آمار هم نشان می‌‌دهد تعداد موارد قطعی ابتلا به ویروس جهش یافته آفریقایی ۱۱۶۲ نفر بوده است.

اما واقعیت امر اینجاست که در بخش نرخ ابتلای روزانه می‌توانیم اصل ماجرا یعنی آتش زیر خاکستر کرونایی را ببینیم چون در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته یعنی بیست و پنجمین روز از دی ماه ۱۴۰۰ و بیست و ششم همین ماه می‌بینیم اغلب شاخص‌ها سیر صعودی به خود گرفته است. به صورتی که نرخ ابتلای روزانه رشد ۶۱.۲۹ درصدی داشته و به دنبال آن نرخ بستری در مراکز درمانی ۱۵.۴۶ درصد افزایش به خود اختصاص داده است.

این درحالی است که در بخش موارد فوتی هم این روند ادامه داشته و موارد فوتی شاهد رشد ۷۲.۲۲درصدی بوده که می‌تواند نشانه‌ای از آغاز بحران پیک ششم داشته باشد و باید این نشانه‌ها را جدی بگیریم.

بیشتر


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.