کد خبر : 33108
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 اسفند 1401 - 12:14

یک تصمیم سخت و دوستدار محیط زیست

یک تصمیم سخت و دوستدار محیط زیست

علی عباسی – زمستانهای سخت و برفی تبریز و نحوه مواجهه با آن توسط مدیران کلانشهر تاریخی همواره مسئله پیچیده ای بوده است.

آی نیوز – در مصاحبه با معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تبریز مطرح شد؛ یک تصمیم سخت، مفید و دوستدار محیط زیست

زمستانهای سخت و برفی تبریز و نحوه مواجهه با آن توسط مدیران کلانشهر تاریخی همواره مسئله پیچیده ای بوده است. وضعیت آب هوایی تبریز و برودت هوای این شهر در زمستانها باعث می شود با بارش کمی برف شاهد یخ زدگی معابر شهر باشیم. استفاده از نمک و جامد پاشی در مواقع بارش برف یکی از برنامه های مدیران شهرداری در سالهای گذشته بوده است.

مدیران شهرداری در راستای پاسخگویی به مطالبات شهروندان در خصوص بازگشایی معابر طی سالیان اخیر نمک پاشی را جز برنامه های ثابت عملیات زمستانی قرار داده بودند.

با این حال در دوره جدید مدیریت شهری و با تاکیدات و دستورات شهردار کلانشهر تبریز حذف نمک پاشی و اجرای محلول پاشی علمی در دستورکار نیروهای خدمات شهری در عملیات زمستانی قرار گرفت.

در این خصوص گفتگویی با مهندس جواد صدیقی معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز صورت گرفت که وی در این گفتگو به سوالات در خصوص فرایند محلول پاشی، دلایل حذف نمک پاشی، دلیل اصرار بر حذف نمک پاشی و کلا وضعیت تجهیزات و آمادگی زمستانی شهرداری تبریز پاسخ داده است.

سوال: آقای مهندس با تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید همین ابتدای گفتگو می خواستم بپرسم دلیل تاکید و دستور شهردار تبریز بر حذف نمک پاشی و جایگزینی محلول پاشی چه بوده است؟

مهندس جواد صدیقی: بنده نیز به نوبه خودم از شما به دلیل حساسیتی که به موضوع دارید تشکر می کنم. طبیعتا شهرداری به عنوان نهاد خدمتگذار شهروندان نهایت غایه و تلاشش کسب رضایت تک تک شهروندان می باشد. در خصوص چرایی دستورات اکید شهردار تبریز نیز باید به طور خلاصه عرض کنم که خسارات بالای نمک پاشی به تجهیزات، تاسیسات شهری، زیان های محیط زیستی و بهداشتی عمده ترین دلیل تصمیم مدیریتی برای حذف نمک پاشی است.

سوال: منظورتان خرابی آسفالت معابر و تاثیر نمک بر فضای سبز شهری است؟

جواد صدیقی : هر چند تحمیل خسارات هنگفت به شهرداری به دلیل خرابی آسفالت یکی از مضرات نمک پاشی است اما اگر مسئله نمک پاشی و نتایج بد حاصل از آن به این سادگی بود شاید قابل چشم پوشی بود در حالی که مسئله شدیدتر از خرابی آسفالت و تاثیر منفی نمک پاشی بر فضای سبز است. تخریب و آسیب رسیدن به آسفالت، آسیب به رنگ آمیزی سطوح آسفالت معابر، تخریب و آسیب به جداول و کفپوش پیاده رو ها ، تخریب سازه های بتنی و آهنی سطح شهر و جاده ها از مهمترین دلایلی است که ما را مجاب کرده است تا نمک پاشی را از فهرست عملیات زمستانی حذف کنیم.

سوال: صدمه به اتومبیل های شهروندان نیز مطرح است. اینطور نیست؟

جواب: بله دقیقا. نمک پاشی باعث پوسیدگی و آسیب به بدنه خودروهای شهروندان می شود و در کنار آسیب رساندن به رنگ و فلز خودروها و سبب پوسیدگی و کاهش عمر لاستیک خودروها می شود. اگر سرجمع این زیان ها را حساب کنیم قطعا با رقم بسیار بالای زیان حاصل از نمک پاشی روبرو خواهیم بود.

سوال: در پاسخ هایتان اشاره داشتید به آسیب های محیط زیستی و بهداشتی نمک پاشی. عمده زیان نمک پاشی به محیط زیست شهری را در چه می دانید؟

جواب: سوال خوبی پرسیدید. نمک پاشی علاوه بر اینکه باعث تخریب و آسیب رسیدن به فضای سبز شهری می شود، باعث آلودگی آب های سطحی و در ادامه آبهای زیرزمینی می شود که مسئله بسیار مهمی است. این مسئله کوچکی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد. همچنین ایجاد بخارات سمی و آلودگی هوا نیز از دیگر نتایج حاصل از نمک پاشی است که نباید آن را از نظر دور داشت.

سوال: جناب مهندس با این تفاصیر حذف نمک پاشی و جایگزینی محلول پاشی هم به نفع شهروندان، محیط زیست و هم به نفع شهرداری است.

جواب: طبیعتا اینطور است. محلول پاشی قطعا گام موثری در راستای کاهش ضررهای ناشی از نمک پاشی است که خوشحالیم توانستیم با دستورات اکید شهردار تبریز امسال این مسئله را در تبریز عملیاتی کنیم.

سوال: در خصوص محلول پاشی و تفاوت آن با نمک پاشی توضیحاتی بفرمایید.

جواب: بر اساس آمار در سال گذشته حدود ۵۰ هزارتن نمک در عملیات زمستانی شهرداری استفاده شده است. اگر این را در نظر داشته باشیم که سال گذشته نهایتا ۹-۱۰ مورد بارندگی برف در تبریز اتفاق افتاده است این رقم بالایی به حساب می آید. با این حال و با جایگزینی محلول پاشی به جای نمک پاشی، شاهد کاهش ده ۱۲ برابری استفاده از نمک بودیم.

سوال: در خصوص میزان کاهش استفاده از نمک کمی بیشتر توضیح بفرمایید:

جواب: ببینید سالیان گذشته در هر بارش بالغ بر ۵-۶ هزار تن نمک در تبریز مورد استفاده قرار می گرفت که امسال با فعال شدن ظرفیت تمامی کارگاههای محلول سازی نهایتا میزان مصرف نمک در کارگاههای محلول سازی حول و حوش ۴۰۰ تن بوده است که اصلا قابل مقایسه با سال گذشته نیست.

سوال: الان در شهرداری تبریز چند کارگاه محلول سازی وجود دارد؟

جواب: از سالهای گذشته اقداماتی در خصوص ایجاد کارگاههای محلول سازی در تعدادی از مناطق شهرداری تبریز و همچنین سازمان مدیریت پسماند صورت گرفته بود مثلا کارگاههای محلول سازی در مناطق یک، دو، سه، چهار، پنج و هفت و همچنین سازمان مدیریت پسماند ایجاد شده بود. امسال نیز با تکلیف شهردار تبریز کار ایجاد کارگاههای محلول سازی مدرن در تمامی مناطق در دستور کار است. در حال حاضر در مناطق ۲ و ۸ کارگاههای مدرن محلول سازی راه اندازی شده و مورد استفاده قرار می گیرد و به زودی این کارگاهها در مناطق یک، پنج و هفت نیز راه اندازی و آغاز به فعالیت خواهند نمود.

سوال: پس محلول سازی و محلول پاشی در سالیان گذشته نیز در تبریز اجرا می شد؟

جواب : به نکته خوبی اشاره کردید. در سالهای گذشته نیز محلول پاشی در تبریز انجام می شد اما به عنوان مکمل نمک پاشی و البته میزان محلول پاشی در مقایسه با نمک پاشی اصلا قابل مقایسه نبود.

از سوی دیگر کارگاههای محلول پاشی از امسال به صورت دقیق و علمی محلول سازی را انجام می دهند و امسال با بهره گیری از نظرات اساتید دانشگاهی و تحت نظر این اساتید با توجه به مشخصات اعلامی اقدام به محلول سازی و محلول پاشی در سطح معابر نمودیم.

سوال: آقای مهندس نظر شهروندان تبریزی در خصوص حذف نمک پاشی و جایگزینی محلول پاشی را چگونه ارزیابی می کنید؟

جواب: شهروندان تبریز انصافا آگاه و دوستدار محیط زیست هستند و در این طرح همکاری و همراهی بسیار خوبی را نیز با خادمان خود در مدیریت شهری تبریز داشتند که جای دارد از همراهی آنان تقدیر کنیم. در بارش های برف امسال شاهد بودیم که میزان تردد وسایط نقلیه شخصی در شهر به صورت جدی کاهش داشت و این امر بیشترین کمک را به شهرداری کرد تا عملیات زمستانی و پاکسازی معابر را با بیشترین سرعت انجام دهد.

سوال : جناب مهندس با تشکر از اینکه وقتتان را در اختیارمان قرار دادید برای حسن ختام اگر سخنی دارید بفرمایید.

جواب: انتظار ما خادمان مردم تبریز در شهرداری از شهروندان این است که همانند سالیان گذشته با مشارکت در پاکسازی روبروی خانه ها، محل کسب و مغازه همراه و یاریگر خادمانشان در شهرداری باشند. بی شک همراهی و همدلی شهروندان بزرگترین سرمایه مدیریت شهری است.

سوال: از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید ممنونیم.

مهندس صدیقی : من نیز از شما کمال تشکر را دارم.

تصمیم دوستدار محیط زیست تصمیم دوستدار محیط زیست

تصمیم دوستدار محیط زیست

تصمیم دوستدار محیط زیست

  ()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.